Lofsan

Så blir morgonträningen av

Här kommer mina 6 bästa tips för dig som har ambitionen men inte tillräcklig vilja för att morgonträna. För många är morgonträning den enda möjligheten till att få till träningen i vardagen men hur gör man egentligen det i praktiken?


Ta fram alla kläder kvällen innan och lägg upp dom brandmansstyle så du kan glida ner i dom obehindrat.

Bestäm date med en kompis som står och väntar på dig.

Berätta på din Facebook eller instagram kvällen innan att du minsann ska morgonträna.

Döp dina väckningsalarm i mobilen; Jag kan! Jag orkar! Jag vill!

Boka in kvällsaktiviteter så att den enda möjligheten till träning blir morgonpass.

Förbered frukosten kvällen innan med dukning och torrvaror. Koka äggen medan du duschar.

Morgontränar du? Vilka är dina bästa tips för att träningen ska bli av?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

20 Kommentarer

  • Svara julia 2 oktober, 2013 at 08:41

    Jag älskar morgonträning 🙂 då har man hela dagen fri sen 🙂

    [Svara]

  • Svara Lisa & livet från den ljusa sidan 2 oktober, 2013 at 08:41

    Jag är väldigt dåligt att ta mig för morgonträning – jag är sjukt morgontrött och om jag väl kommer upp har jag inte riktigt rätt energi heller. Det ligger inte för mig, men jag sneglar avundsjukt på de som är övertygade morgontränare.

    Det händer dock om jag inte kan träna annat på kvällen eller lunchen eller om jag lyckas stämma dejt med någon. Motivation kan ju också vara den extra goda frukosten efteråt. 🙂

    [Svara]

  • Svara Lena 2 oktober, 2013 at 08:54

    Man får liksom köra igång när man är lite halvsömnig, så man inte hinner fatta vad man håller på med. 😉

    [Svara]

  • Svara Helena 2 oktober, 2013 at 09:07

    Äter ni frukost innan ni morgontränar eller efter. Jag måste äta innan för att orka men då kan jag inte köra igång på en gång och då tar det så mycket tid. Hur gör ni? Tips och trix?/ Helena.

    [Svara]

    admin Reply:

    Jag äter extra på kvällen om jag ska morgonträna men jag är inte alla känslig för det.

    [Svara]

    Lisa Reply:

    För mig brukar youghurt innan löppasset funka bra. Om jag ska styrketräna spelar det ingen roll vad jag ätit innan.

    [Svara]

    Carro Reply:

    För mig brukar en halv banan och en kopp kaffe funka. Eller lite torkad frukt och nötter istället för banan. Viktigt för mig att inte äta för mycket, då jag främst löptränar på morgonen och lätt får håll.
    Kanske en liten smoothie kan vara något?

    [Svara]

  • Svara Linnéa 2 oktober, 2013 at 09:19

    Jag ska börja använda ditt tips med att ta fram kläderna kvällen innan, är faktiskt just dom som jag ofta springer efter på morgonen i all stress.. helt i onödan!
    Jag är sjukt morgontrött men kämpar med morgonträningen, just för att ofta hinner eftermiddagarna gå åt till annat, eller så hinner jag två pass om tiden finns: bonus o vinnande koncept tänker jag 🙂
    Mina tips för att genomföra min morgonträning är också att boka tränings dejt, kokar mina ägg medans jag duschar, jag o min sambo sätter oss med kalender på lördag/söndagar för att planera in kommande vecka med morgonträningar (eftermiddagsträningar, kost och övriga livspusslet). genom en planeirng till grund finns inga ursäkter och händer något oplanerat kan jag lätt gå till min planering för att se möjligheter till ”när” något kan justeras/tas igen 🙂 Något annat som funkar för mig, som är morgontrött o lat på morgonen, är att ”tvinga” mig själv upp direkt utan att ligga kvar och ”mysa” 🙂 och börjar sambon jobba tidigare än mig, går jag upp då för att åka o träna, då blir träningen genomförd och jag hinner träffa sambo och sambo blir glad då han får en bra start på dagen 🙂
    Tack Lovisa för din inspirerande blogg!

    [Svara]

  • Svara johanna med tyra o otto 2 oktober, 2013 at 09:32

    Jag äter aldrig innan morgonträning. Idag blev det detta passet:

    10 min intervaller på löpbandet; (Hastighet) 10,11,12,13,14,14,13,12,11,14

    Vila med 30 Squats

    10 min intervaller på löpbandet: 10,11,12,13,14,14,13,12,11,14

    Vila med 25 squats

    10 min intervaller på löpbandet: 10,11,12,13,14,14,13,12,11,14

    svettigt!

    [Svara]

  • Svara Helena 2 oktober, 2013 at 09:56

    Morgonpass är underbart – EFTERÅT!
    Håller med! i alla punkter samt lägger till ”ladda telefonen med ngn bra sommarpratare”!
    För en morgonmil äter jag inget, men om det är långpass pg äter jag ett kokt ägg, en liten macke + kaffe. Sen tar jag alltid med mig en Runekaka ut i spåret om jag ska springa långt.
    Redan innan passet ser jag fram emot känslan efteråt; duschen, frukosten, att hänga med familjen etc.
    Jag kör aldrig högintensivt på morgonen, mer myspass.
    /Helena V

    [Svara]

  • Svara Linda 2 oktober, 2013 at 10:18

    Gillar verkligen morgonträning men jag brukar bli frukosthungrig mitt i passet.. Vad kan stoppa i sig innan för att slippa den känslan?

    [Svara]

  • Svara jossan 2 oktober, 2013 at 11:20

    Att bara ge sig tusan på att kliva upp. Kläderna är alltid förberedda innan. Aminosyror är klara att blanda. Löparryggan är packad. Så när klockan ringer runt 05.50 så hoppar jag bara upp. En snooze och det är kört. Sedan pushar min sambo mig också om det skulle ta emot. Jag längtar tills jag är 100% frisk. För oj vad man mår bra efteråt.

    [Svara]

  • Svara Susanna 2 oktober, 2013 at 11:53

    jag gillar morgontrâning och brukar kunna fa det att funka, men mitt dilemma nu âr jag maste ga upp kl06:00 fôr att hinna till jobbet i tid (1 timmes pendling med tag). OM jag vill morgonträna sa innebär det att jag maste ga upp runt 05:15 och det tycker jag âr fôr tidigt. Jag vâljer att träna pa helgerna istället, men kânner mig frusterade ôver att inte kunna morgontrâna. Sa njut alla morgontränare!

    [Svara]

  • Svara Saras träningsblogg 2 oktober, 2013 at 12:17

    Morgontränade mycket ett tag men kommot av mig lite. Men det är ju så härligt att starta dagen så!

    [Svara]

  • Svara Maria 2 oktober, 2013 at 12:55

    Älskar morgonträning. Blir inte alltid så långt pass, med 20 min kommer man långt. Dock är det nästan alltid ett tuftt pass såsom KB eller cirkelträning. Morgonlöpning är också en favorit. Sen blir dagen naturligt bra sen!!
    =)

    [Svara]

  • Svara Fru Minimalist 2 oktober, 2013 at 13:21

    Morgonträning är grymt när jag lyckas ta mig upp, men där ligger svårigheten. Att ta sig ur sängen när klockan ringer lite tidigare än vanligt och inte ligga och dra sig eller somna om tills sambons klocka ringer och det är för sent.

    Utöver dina tips har jag följande:
    – Lägga sig i tid kvällen innan samt grunda med bra middag och kvällsmål
    – Vara flexibel när det gäller träningsform. Om man vaknar och det regnar/har snöat är det lätt att tänka ”jag slipper morgonjogga idag” istället för att kvällen innan mentalt förberett sig för plan B som gymmet eller hemmayoga. Då blir det inte lika lätt med bortförklaringar 🙂
    – När du ligger i sängen och tvekar. Tänk på att du 1 kommer känna dig piggare hela dagen om du morgontränat, även om det inte känns så just då. 2 har en hel eftermiddag och kväll ”fri”.

    [Svara]

  • Svara pia 2 oktober, 2013 at 19:34

    Jag är morgonpigg som tusan, MEN har otroligt svårt att ställa klockan på 04.30 för att hinna träna, för det är jobbigt tidigt, speciellt denna mörka tid. Jag morgontränar ibland ändå, främst vår-sommar när solen går/gått upp, en morgonprommis eller en springtur, något gym har vi inte i denna lilla håla och hemmaträning den tiden väcker nog resten av familjen 😉

    [Svara]

  • Svara mari 2 oktober, 2013 at 20:16

    Känslan efter varje träningspass, oavsett tid på dygnet är underbar. Men, känslan efter ett morgonpass är obeskrivlig. Man måste uppleva den. Det är en skön motivering jag har ! Men, ta fram kläder och förbereda frukosten dagen innan, det funkar bra också =)

    [Svara]

  • Svara Hanna 2 oktober, 2013 at 21:37

    Jag brukar ladda kaffebryggaren kvällen innan så att det bara är att gå upp – ta en kopp på stående fot, och gärna i sällskap av lite tända ljus såhär under mörka mornar. Det tar fokus från att jag är trött – och istället blir det en mysig stund.
    Jag brukar också känna mig mer motiverad till morgontidning om jag kvällen innan har planerat vad morgonens träningspass ska gå ut på, eller vilken runda jag ska springa.
    Naturens skönhet kan i sig få mig motiverad. Att springa i gryningen/soluppgången är en magisk upplevelse, särskilt eftersom jag bor vid Göta Älv (Kungälv) där det blir fantastiska färgexplosioner på himlen runt 06.00-snåret. Har du tur kan du dessutom få se både rävar och rådjur och harar ute!

    [Svara]

  • Svara Zara 3 oktober, 2013 at 13:24

    Hej!

    Vilka bra blogg du har Lofsan! Jag blir båda glad, peppad och matad med kunskap här.

    Jag undrar hur du ser på att träna styrka på morgon innan frukost?

    Zara

    [Svara]

  • Lämna kommentar