Lofsan

Ryggtema på Nyhetsmorgon

På söndag är jag tillbaka på Nyhetsmorgon på TV4 igen. Vi fortsätter med temat Fråga PTn och fokuserar denna gång på Ryggen. Ställ alla dina frågor om övningar, hållning, ryggont eller vad du vill i kommentarsfältet så tar jag med dom till studion på söndag. Nästa söndag kör vi tema Maskiner och Hantlar – vad är bäst? Vi har valt tema till PT-skolan utifrån era önskemål, det är för er skull vi fokuserar så mycket på träning, så passa på att vara med och styra innehållet!
 
 Vi ska filma övningar i eftermiddag åt er men först har jag en frukostdate med Hans. Jag utvecklar ett nytt affärsområde i mitt bolag och Hans hjälper mig väldigt mycket. Just nu kan man säga att jag jobbar med fyra områden i mitt stora bolag:
 
 1.) min PT-verksamhet på Rosa Skrot
 2.) mina föreläsningar som bokas via Talarforum
 3.) TV, media och press där jag skriver artiklar som frilansjournalist, faktagranskar artiklar och min egen produktion PT-skolan på TV4 ingår
 4.) bloggen Lofsan.se där jag har annonser och sponsrade blogginlägg
 
 Inom kort kommer jag att utöka verksamheten med två nya affärsområden och starta ett dotterbolag. Det blir mitt tredje bolag hittills. Sjukt kul och spännande!
 
 


Vårt nya favoritfrukostställe är Nytorget 6. Jag är helt kär!


Istället för överflödiga bufféer beställer man från a la carte. Jag satsar på omelett, yoghurt och något så lyxigt som färskpressad juice.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

19 Kommentarer

  • Svara Susanna 13 februari, 2014 at 09:40

    Coolt! Det är så spännande att höra om ditt företagande!

    [Svara]

  • Svara Krystyna Bennerström 13 februari, 2014 at 10:09

    Hej Lovisa.

    Jag blev så glad av att läsa ditt inlägg så jag var tvungen att skriva till dig 🙂
    Jag har varit ifrån min träning i ca. 6 månader, ny tjänst på jobbet med mycket stress och oro gjorde att jag orkade inte träna.Som i sin tur gav mig ångest över att jag inte tränade, ond cirkel. Jag klarade inte ens av att följa din blogg, som är så inspirerande.
    I fredags ägnade jag min lediga eftermiddag åt att läsa igenom din blogg, du ger så mycket bra tips och är så inspirerande! Bla. tipsade du om att träna dubbelt så mycket baksida överkropp som framsida. Jag som har mycket ont i ryggen kände då att det var en mycket bra riktlinje. Har i flera dagar tänkt att jag måste kolla upp och lära mig bra ryggövningar. Nu läser jag ditt inlägg om att du tar upp ”ryggtema” på söndag, blev väldigt glad 🙂 Så tack!

    Har en fundering, du är 158cm lång har jag läst och du har mycket fina Merell skor, jag undrar vad du har för storlek på fötterna? Jag har nämligen sett att Merell på sin hemsida säljer från st.37, själv är jag 156cm och har 36 i skostorlek, undrar om 37 blir väldigt stort i en Merell sko som är modell barefoot, vad tror du?

    Tack att du är så inspirerande!

    Vänlig Hälsning/ Krystyna

    [Svara]

  • Svara Anna 13 februari, 2014 at 11:42

    Först, tack för en kul och inspirerande blogg! Har kört både dina intervallpass, backpass och en del styrketräningsövningar framförallt för bål, med och utan boll och vikter. Känner mig riktigt stark nu:-) därför undrar jag över några mer tuffa varianter av situps och plankan?
    Vilken fantastiskt söt topp du har på bilden ( vit transparent) var har du köpt den??

    [Svara]

  • Svara Malin 13 februari, 2014 at 12:50

    Jag vill gärna ha tips på lite tyngre ryggövningar att köra hemma. Tyngre än rygglyft och jorden runt

    [Svara]

  • Svara Maria 13 februari, 2014 at 13:44

    Blev så nyfiken på vad du nu har på gång, följer med spänning!

    [Svara]

  • Svara Manda 13 februari, 2014 at 15:27

    Jag har problem med min ena quadratus lumborum-muskel som lätt blir spänd och får triggerpunkter vilket leder till smärta och svårt att träna som jag vill (satsar på tre pass per vecka). Har du tips på övningar som kan stärka upp muskeln, eller muskler runt omkring så att besvären kanske minskar? I övrigt är jag intresserad av rena ryggövningar generellt då jag tycker det är svårt att få kontakt, främst mellan och över skulderbladen. Längtar till söndag, det är alltid så kul att se dig i rutan 🙂

    [Svara]

  • Svara Maria 13 februari, 2014 at 16:20

    Hej! Jag vill gärna få tips på hur/vad jag ska bygga upp när jag har problem med övningar då jag ska vara rak i ryggen frammåtlutad, typ rodd med hantlar ståendes som ett upp och ner vänt L. Hoppas du förstår! Jag orkar inte hålla ryggen rak speciellt länge.

    [Svara]

  • Svara Elin 13 februari, 2014 at 17:23

    Hej!
    Jag är intresserad av övningar och tänket för att få en riktigt snygg hållning!
    Tack för att du finns för oss!

    [Svara]

  • Svara Izabell 13 februari, 2014 at 19:38

    Hej,

    Det vore intressant att höra om vad du har att säga om träning och värk i ländryggen ex övningar, uthållighet och styrka. Jag är överrörlig och min ländrygg har perioder som den absolut inte vill vara smärtfri en bidragande orsak är kontorsarbete. Sjukgymnast har gett mig olika träningsprogram men jag upplever inte den effekten som jag önskar även efter många många månaders slit (förutom mycket bättre bålstabilitet förstås) 🙂

    [Svara]

  • Svara Emma 13 februari, 2014 at 20:39

    Lever med diagnosen segmentell dysfunktion och coreträningen hjälper mig att klara vardagen, men övningar för benen har jag svårt att hitta, några bra tips? Kan knappt alls göra några övningar sittande…

    [Svara]

  • Svara Mari 13 februari, 2014 at 21:05

    =) Vad kul. Ska kika !!!!

    [Svara]

  • Svara Martina 13 februari, 2014 at 23:46

    Hej Lovisa!
    Vill börja med att berätta att jag älskar din blogg, tittar i den varje dag!
    Jag har en fråga angående ryggskott.
    Varför får man det och vad ska man göra för att bli bättre när man väl fått det?

    Tack för en kanon Blogg!

    [Svara]

  • Svara Johanna 14 februari, 2014 at 09:51

    Hej!

    Jag får lätt ont i svanken, om jag står länge t.ex., jag kan även få lite ont i svanken efter träning och undrar därför vad jag ska tänka på när jag tränar. Hur ska jag undvika att få ont i ryggen och vilka övningar är bra för att förebygga ryggont?

    [Svara]

  • Svara Helena Hjelm 14 februari, 2014 at 10:35

    Hej!

    Först och främst vill jag tacka dig för en inspirerande blogg, som verkligen ger mig styrkan att våga och motivera mig i min rehabilitering.

    Jag skulle vilja ha tips på bra övningar som stärker de inre magmusklerna och även ryggen. Opererades för diskbråk för ca 1 ½ år sedan och har fortfarande problem. Jag skulle vilja ha ett träningsprogram ( 5 övningar med 12 rep i ca 1 mån). Även övningar som stärker ryggen så klart. Inser att mina problem också hänger ihop med för korta muskler i vänster ben och sätesmuskler och därför skulle bra stretchövningar vara önskvärt!

    Ser fram emot ditt inlägg på söndag.

    Du är ett vitaminbrus i min vardag!

    [Svara]

  • Svara Evelina 14 februari, 2014 at 19:33

    Hej Lovisa! Vill börja med att säga att det är kul att ni kör Pt-skolan på Nyhetsmorgon! Mycket bra tips och info!
    Om man ska välja 4-5 övningar för ryggen för att få så heltäckande träning som möjligt, vilka ska man köra då? Finns det nån risk att man blir ojämt stark i ryggmuskulaturen om man snöar in på vissa övningar?

    [Svara]

  • Svara Karin 14 februari, 2014 at 19:38

    Hej Lovisa!
    Jag fick mitt första barn för ca 15 mån sen, har kommit igång och tränar på men är fortfarande inte helt ikapp med ffa. bålstyrka/core. Hade rätt mycket foglossning under slutet av graviditeten och tappade mycket styrka i hela kroppen. Jag jobbar som sjuksköterska, ett fysiskt tungt arbete, långa dagar ståendes/gåendes, tunga lyft, ibland rätt oergonomiskt. Efter en tung dag har jag ofta ont i ländryggen, svanken, höfter även rumpa. Kan få känningar typ som foglossning och kommer på mig själv att ta korta stela steg. Är boven i dramat en svag core eller rygg, eller kanske båda? Tips på styrketräning/prehab? Vad ska jag fokusera på i min träning, vill ju slippa ha ont och orka med mitt fysiskt tunga jobb. Tack för att du finns! Kram Karin

    [Svara]

  • Svara Sara 14 februari, 2014 at 21:47

    Hej Lofsan 🙂 sen jag började att träna mer intensivt ca 4-5 pass i veckan, både kondition o styrkan har jag fått värk i ländryggen. Har mer eller mindre ont hela tiden. Har läst lite om att det kommer gå över men det är påfrestande. Har du några bra tips om hur jag kan lindra det? Ja vill ju fortsätta min träning. Jag tar gärna emot tips om bra kosttillskott också såsom proteinpulver och Fatburner.

    [Svara]

  • Svara Johanna 14 februari, 2014 at 22:36

    Hej!
    Jag passar på att fråga lite nu när du ska ha rydggtema.

    Jag har kass hållning, framåtroterade axlar, ryggen som ett C när jag sitter, tendes till gamnacke framför datorn. Vad ska jag träa/stretcha för att motverka detta?

    När jag står och går, och inte tänker mig för svankar jag riktigt mycket vad ska jag träna för att få en ”rakare” kropp?

    Jag är lång och smal om överkroppen, och svag i överkroppen! Jag skulle vilja ha tips på bra ”stabilitetsövningar” och ”nybörjarövningar” för ryggen. Det kanske är bålen/coren som behöver tränas så att det inte hamnar i ert program men jag frågar ändå. Plankan funkar inte det är för tufft för mig

    [Svara]

  • Svara Nina 15 februari, 2014 at 15:50

    Hej lovisa! Jag har haft domningar i lill- och ringfinger sen i november då jag halkade i duschen och tog emot mig på något konstigt sätt och antagligeb sträckte höger skuldran. Efter det gick jag till kiropraktorn som sa att jag hade en blockering med nervinklämning. Efter jag blivit ”knäckt” tog det ca en vecka så försvann domningarna successivt o egter den veckan var de borta. Men sen när jag skulle börja träna igen kom de tillbaka igen. Jag gick då tillbaka till kiropraktorn och samma sak upprepas. Efter en vecka var domningarna borta. Men när jag sen började smyga igång träningen igen gick det bra två ggr då jag gick till gymmet oxh värmde upp ordentlig, sprang på bandet med god teknik samt körde ur kroppen på lätta vikter/kroppsvikten men tredje gången skulle jag träna hemma på min crosstrainer och domningarna kom tillbaka ihop med att musklerna i skuldran och nacken drog ihop sig och jag blev stel o öm o domningarna kom till aka i höger lill- och ringfinger samt ner i tårna i höger ben. Detta var under nyårshelgen och har varit hos kiropraktorn 2 ggr sen dess men domningarna är kvar samt att jag fortfarande är stel i kecken och ned i skulderbladet. Hur ska jag lägga upp min rräning för att stärka upp musklerna mellan skulderbladen, nacken och ryggen och förhoppningsvis lätta på trycket på de muskler som trycker på nervinklämningen. Jag har samtidigt eett jobb där jag arbetar med armarna framför kroppen hela dagarna samt huvudet i en nedåtriktad position under arbetsdagen då jag jobbar som tandsköterska. Mvh Nina

    [Svara]

  • Lämna kommentar