Videobloggar

Rodd och hantelrullning i plankan

Jag vill visa att det finns fler magövningar än de som utförs på en matta. När en övning är svår balansmässigt krävs det att du aktiverar bålen ordentligt och drar in naveln till ryggraden. Denna kombination går att göra på knä eller tå. Gravida upp till vecka 20 får gärna göra övningen men behöver inte ha en tung hantel.

Ju bredare mellan fötterna desto lättare att hålla balansen och höften rak. Ställ dig gärna så att du kan se din profil i en spegel. Är rumpan uppe i taket, sänk den så att kroppen blir rak som en planka. Tyngdpunkten ska ligga på den hand som inte håller hanteln. När du rullar hanteln ska överkroppen och rumpan vara så stilla som möjligt.

Det är helt okej att vila mellan rodden och rullningen. Det viktigaste är att du känner att du får ordentlig kontakt med magmusklerna.

Tänk på att HELA TIDEN dra in naveln till ryggraden! Magen ska inte hänga som en påse. Sug in den!

Fler övningar på film hittar du på denna länk:

http://blogg.alltforforaldrar.se/lofsan/category/videobloggar/

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Madelene 26 maj, 2011 at 11:43

    Hej Lofsan. Jag har en fråga, är nygravid och blir direkt iom det lite restriktiv med träningen. Ska man vänta lite med att träna till efter v 12 då missfallsrisken sjunken eller har det ingen betydelse? Jag tränar på Sats sedan förra graviditeten och har blivit en sån som gillar att gå på pass. Cykling, core, piloxing, Crosstraining och box är vanligast så min koordination för danspassen inte är bra nog ;). Har du några andra pass som tips? Under förra graviditeten så slutade jag träna då jag tyckte det blev trist då jag blev trött och andfådd så fort, tips på hur jag ska hålla lågan uppe och fortsätta denna gång?

    Tack för en bra blogg!!!

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Grattis till den nya graviditeten!

    Vissa hävdar att man ska vara extra försiktig de första 12 veckorna men jag och flera andra hävdar att om det blir ett missfall skulle det ha blivit det oavsett. Det viktigaste är att du lyssnar på kroppens signaler. Om det inte känns bra eller gör ont ska du sluta.

    Från vecka 20 bör du undvika hopp och stötar. Tänk på att höfterna blir mjuka så undvik ytterlägen som utfall tex. Cykelpassen kan du köra så länge det känns bra. Höj styret efterhand som magen växer och sitt ner om det känns konstigt att stå.

    Hör av dig igen när du närmar dig v 20 så hjälper jag dig mer specifikit

    Kram!!

    [Svara]

  • Svara Louise 26 maj, 2011 at 18:36

    Hej! 🙂
    Jag skickade ett mail till dig för ett tag sedan och undra om du har fått de? 🙂 Förstår om du har många mail att svara på 🙂

    /Louise

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Jag har det på min långa lista!!!

    [Svara]

  • Lämna kommentar