Lofsan

Riddarfjärdssimningen 2014

 
 I våras blev jag tillfrågad av Simma Sverige om jag var intresserad av att ha ett samarbete denna sommar kring att få fler svenskar att börja simma. En del av vårt samarbete var att jag fick äran att åka upp till Vansbro och hålla i alla uppvärmningar till Vansbrosimningen. Det var väldigt roligt och utvecklande för mig kan jag lova.
 
 En annan del i vårt upplägg gick ut på att jag skulle lära mig att simma utomhus i sjö och också genomföra simtävlingen Riddarfjärdssimningen som inspiration till att ”Alla kan simma”. Jag har fått hjälp med teknikträning kring crawl på Eriksdalsbadet av Sveriges och Europas bästa simmare Simon Sjödin och Michelle Coleman och lärt mig hur man ska simma utomhus av svenska förbundskaptenen i Open Water Mikael Rosén. Det har verkligen varit en intensivkurs men å andra sidan är jag bra på att snappa upp och tillämpa tekniktips kring träning. Konditionen och styrkan har jag sedan tidigare.
 
 Idag var det ”äntligen” (för jag har velat ha det avklarat eftersom jag varit nervös) dags för mitt stora eldprov Riddarfjärdssimningen där jag var anmäld till medeldistansen 1 mile (1600 meter). Mitt mål var att klara att crawla hela vägen, ingen måltid eller placering eller stress kring prestationen. Superskön inställning!
 
 Jag bad Hans att hjälpa mig med orienteringen, för det är faktiskt det som är svårast med att simma utomhus så han simmade bredvid mig på min vänstra sida hela sträckan. Trots att det gick så långsamt att han var tvungen att bröstsimma då och då för att jag skulle hänga med så var han så tålmodig. Första gången jag tittade upp hade vi hunnit hela vägen från Stadshuset till Preemmacken på Norr Mälarstrand så Hans gjorde ett riktigt bra jobb.
 
 Vår målgång var i Rålambshovsparken, en raksträcka från Stadshuset med andra ord. Jag överlevde loppet, ingen kallsup trots några riktigt rejäla båtvågor. Jag glömde bort några viktiga teknikgrejer som vi tränat på tidigare men sett till helheten lyckades jag faktiskt både ”Titta på fiskarna, lyssna på fiskarna” och ”Pressa badbollen” precis som Mikael lärt mig.
 
 Min stora utmaning med simningen har varit att jobba bort min rädsla för mörkt vatten, även om jag fortfarande har stor respekt för vatten så känner jag min inte rädd för att drunkna längre. Det är nog annars min stora skräck, tex när jag drömmer mardrömmar, att jag eller någon annan håller på och drunkna. Efter denna sommar känner jag mig mycket tryggare i vatten, framförallt med våtdräkten på. Det blir en enorm skillnad.
 
 Eftersom jag hade mitt fokus på att genomföra loppet och så blev intensiteten väldigt låg, alltså att jag varken hade förhöjd puls eller kände mig trött. Det kändes ungefär som att promenera fast göra det simmandes. Genom att ha extremt låga förväntningar på en helt ny form av prestation så har jag lyckats ge mig själv mersmak på simningen. På min instagram @lofsans skvallrade jag innan loppet om vad jag hoppas att simningen ska bli av nästa år och jag känner mig ännu mer stärkt i det målet nu efteråt.
 
 Tack Simma Sverige för det självförtroendet!
 
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Kommentarer

  • Svara Mari 17 augusti, 2014 at 07:39

    Sjukt bra jobbat!

    [Svara]

  • Svara Anneca 17 augusti, 2014 at 16:39

    Grattis till en fin prestation och en härlig upplevelse!

    [Svara]

  • Svara Annika Sjöö 17 augusti, 2014 at 20:09

    Imponerande!

    [Svara]

  • Svara Carro 18 augusti, 2014 at 05:56

    Coolt! Bra jobbat.

    [Svara]

  • Svara Therese 18 augusti, 2014 at 18:14

    Grymt jobbat Lovisa!

    [Svara]

  • Svara Kari - långlöpare och (snart) kanalsimmare 18 augusti, 2014 at 23:02

    Bra jobbat! Jag simmade det förra året men har överansträngt en axel på ett lopp i Windermere i England. Surt, för det är så himla häftigt att simma mitt inne i stan. Hoppas att du fortsätter med simningen efter det här, det är ju den bästa träningen, speciellt på sommaren när det är för varmt för att springa!

    [Svara]

  • Lämna kommentar