Lofsan

Resultat av Lofsans 9-veckorschallenge

Jag har avslutat min 9-veckorschallenge och är så himla nöjd med resultatet! Jag var i och för sig väldigt nöjd redan första veckan efter förlossningen men det är häftigt att se att kroppen svarar så bra på mina ansträngningar gällande träning och kost, även om det har gått lättare och snabbare än vad jag trott. Jag väljer att visa er hur jag har planerat och genomfört samt vilka resultat jag har fått. Det här är ett recept som fungerar på mig. Det är inget facit utan en metod som fungerar på mig och flera andra som jag har coachat. Jag använder mig utav tydliga scheman för att lätt åskådliggöra ”resan” och kunna följa resultaten på vägen.

Rutorna med tid i är promenader redovisat i tidsomfattning. Promenader är i svettigt tempo. Övriga rutor är redovisade pass för respektive träningsform. Fokus under dessa veckor har legat på förbränningsträning och hållningsträning (core). Varje viktredovisning är den lägst uppådda under veckan mätt på morgonen innan frukost.

Jag startade (när Baxter, moderkaka, blod och vätska lämnat kroppen) med en vikt på 57,9 kilo och slutade 9 veckor senare på 53,6 kilo. Jag vill inte väga mindre än så här men jag vill bli fastare och starkare i kroppen. Jag har aldrig i hela mitt liv haft så snygga armar och axlar som jag har nu och om jag blir lite fastare kring höfterna, får upp konditionen och styrkan igen så är jag i mitt livs form redan till våren. Det är häftigt tycker jag! Nybliven tvåbarnsmamma och allt.

Jag har lovat att dela med mig av hur jag äter och under dessa 9 veckor har jag ätit så här: (för er kännedom så helammar jag)

Frukost:

grov gröt gjord på 2 dl gryn med 2 dl tinade hallon och 2 dl lättmjölk, en grov smörgås med kalkon och lätta på, ett kokt ägg, 1/2 grapefrukt.

Lunch:

pasta med korv/köttbullar eller lättfilmjölk med grov müsli och en grov smörgås med kalkon och lätta på eller kycklingsallad med yoghurtdressing och knäckebröd.

Middag:

stor kycklingsallad med mozarella/halloumi, olja/vinägerdressing och bröd eller 2-3 portioner pasta med korv/köttbullar eller ris med någon sorts fisk.

Mellanmål på eftermiddagen (sen middag) eller kvällen (efter tidig middag):

fikabröd eller grov smörgås med pålägg.

Alltid cirka tre-fyra timmar mellan måltiderna, aldrig längre. 3 liter vatten under dagen och natten. Ingen frukt men mycket grönsaker. Inga flytande kalorier. Ingen alkohol. Inget godis eller chips, bara micropopcorn varannan vecka. Ingen skräpmat. Hans har avstått från detsamma för att stötta mig (inga frestelser hemma med andra ord) och fick en liten skjuts i formen han med.

Alltså inget LCHF eller GI utan bara sunt förnuft. Det är inte vad man äter utan hur mycket! Kaloririka livsmedel i liten mängd men enorma mängder av mat som inte innehåller så många kalorier med andra ord. Man kan äta allt men inte alltid. Välj hellre ”sociala” kalorier när du träffar andra och avstå hemma i soffan.

Kaloriintag per dag: cirka 2300 (+-200). Kaloriförbrukning inklusive fysisk aktivitet enligt schemat ovan: cirka 2700 (+-200). Amningen ger cirka 500 kalorier extra kaloriförbrukning men ökar min aptit enormt mycket.

Jag lägger upp foton för att illustrera skillnaden mellan dessa 9 veckor och även en bild på gravidmagen. Som sagt, det skiljer cirka 6 kilo mellan vänster och höger bild förutom den nedersta gravvo/Mexicobilden där det skiljer 11 kilo mellan kropparna.

Bilden till vänster är tagen 1 vecka efter förlossningen. Bilden till höger är tagen idag, 12 veckor efter förlossningen.

Bilden till vänster är tagen 1 vecka efter förlossningen. Bilden till höger är tagen idag, 12 veckor efter förlossningen.

Bilden till vänster är tagen 12 dagar innan förlossningen. Bilden till höger är tagen i Mexico, 10 veckor efter förlossningen.

Några få är inte intresserade av sådana här typer av inlägg men 99,99% av er älskar dem och vill ha inspiration för att komma i form så jag hoppas att ni kan ta till er av vad jag skriver och visar och själva vågar satsa. Oavsett utdelning så har ni i alla fall försökt!

Mina bilder har en tendens att börja vandra runt på nätet, det är helt okej för min del men det är viktigt för mig att ni länkar till min blogg och inte redigerar dem utan att be om lov.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara ellenojag 20 januari, 2011 at 00:12

    Helt sjukt va snygg du är människa!

    [Svara]

  • Svara Frida 20 januari, 2011 at 07:07

    Gött Lovisa! Härlig inspiration för träning! Alltså inte bara att tappa kilon, utan att bygga upp kroppen med. Verkar inte som att särskilt jättemånga (som jag känner) lägger någon vikt vid det, men för mig är det inget alternativ att bli smal men slapp. Kul inlägg!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Ja, för mig är funktionen viktigast men det är lätttare att springa utan massa barlast. 🙂

    Vi är ganska lika du och jag.

    [Svara]

  • Svara Louise 20 januari, 2011 at 07:49

    WOW Lovisa du är verkligen GRYM!

    Jag älskar att du bevisar att allt går bara man VILL & är DICIPLINERAD.
    Du är en fantastisk förebild glöm aldrig det!

    (Själv har jag (med inspiration från din utmanng) oxå nått mina mål & har lyckats komma i en grymt bra form! Återstår nu bara att ta kondisen ett eller flera snäpp uppåt!

    Njut & ha en underbar dag!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Tack Louise!

    Kommer ringa dig om några grejer. 🙂

    [Svara]

  • Svara Nea 20 januari, 2011 at 11:17

    Ja shit..vad ska jag sajj?! det är så jävla bra gjort. Jag är ju på god väg att träna upp kroppen. är ju nere på mina kilon ´jag vill väga. Men jag kämpar po…=)Har ju sagt att jag måste träna upp assen till din nivå.. det är en liten bit kvar ahhaha

    [Svara]

  • Svara Klara 20 januari, 2011 at 11:51

    Vad duktig du är!!! =)
    Jag försöker själv att gå ner lite i vikt & få en fastare kropp. Jag går inte på någon diet, utan kör tallriksmodellen & undviker godis, kakor osv. Men det händer tyvärr inte så mycket på vågen…=( Jag skulle vilja gå ner 8-10kg…så därför tänkte jag fråga dig om jag gör rätt.
    Du kanske har lite tips & ideér på hur jag ska äta/träna?!
    Min träning ser ut så här på ett ungerfär:
    Jag tränar hemma på min motionscykel ett par gånger i veckan & kör minst 30min & försöker ligga på minst 30km/tim. Kör 1 el 2 gånger efter en träningsvideo med Blossom, minst 30min-45min som jag har & då är det kroppen som är verktyget (sittupps, armhävningar, dips, mage, hoppa & skutt osv). Kör fotboll 1 gång i veckan 1tim, lite längdskidor har det blivit oxå & idag börjar vi på jobbet att spela badminton/innebandy 1 tim/v.
    För ett par år sedan gick jag med i viktklubben, när jag gick hemma med min son & då tappa jag ca 8kg & var jättenöjd! Jag har funderat att gå med igen, men känner att det blir svårt med maten då jag jobbar på en förskola & inte har koll på vad det maten innehåller. Man får inte ha med sig mat heller & äta bland barnen…annars hade det ju funkat.
    Mvh Klara

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Jag mailar dig!

    [Svara]

    Klara Reply:

    Tack…

    [Svara]

  • Svara Mini 20 januari, 2011 at 16:04

    Hej!
    Gud vad fina resultat du har fått! Imponerande och intressant att läsa. Jag hoppas att du inte missförstått mig tidigare när jag kommenterade om inlägg att skriva om träning osv. Menade inte alls att det inte vore spännande att läsa om din träning och planering, jag tränar mycket själv och tävlar också, så tycker det är bra med träningsinlägg och tips hur man kan äta smartare, ingen vill ju springa med massa extra kilon om man får välja. Det som kan irritera mig är när dieter och batningstips blir utseendefixerad utan att tänkä helhet.
    Men ännu en gång, bra jobbat!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Jag förstår hur du menar. För mig kommer alltid funktionen vara viktigare än utseendet men som PT är det alltid lättare att sälja in sig om man har något själv att visa upp. Och för nyblivna mammor i allmänhet så är det platt mage som gäller.

    Tack för att du kommenterar mina inlägg, det gillar jag!

    [Svara]

    Mini Reply:

    Tack för ett bra svar, tänkte nämligen inte på hur kunderna resonerar ! 🙂

    [Svara]

  • Svara Lollo 20 januari, 2011 at 22:01

    Jag blir galet imponerad och än en gång måste jag säga att du inspirerar mig till att träna och få en starkare kropp! Är väldigt glad att jag har hittat hit och hade jag bott i huvudstaden hade jag anlitat dig som PT 🙂 Keep up the good work!

    / Lollo

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Tack!

    Det är roligt att jag kan inspirera! 🙂

    [Svara]

  • Svara Emma 21 januari, 2011 at 15:32

    Jag hakar bara på och säger snyggt jobbat! Det är lätt att bli inspirerad av din träning, men också av bloggen som helhet. Alla vackra bilder, och kärlek som strömmar ut… Tack för att du delar!

    [Svara]

  • Svara skolfux 23 januari, 2011 at 15:36

    Hörredu, ska du inte gå med i vårat lag och springa Vårruset i maj?! Kul grej och så får man en mumsig picknik-korg efteråt!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    absolut! hur då?

    [Svara]

  • Svara skolfux 23 januari, 2011 at 19:36

    Än så länge är det jag, Alfva, Camilla och Camillas syster som är med i laget. Men för att kunna vara ett lag måste man vara 6 stycken. Så om du hakar på behöver vi en till. Vårruset är 25&25 maj så vi får bestämma vilken dag vi tar och sen bokar vi oss på hemsidan. Kostar 190 kr per person! Mer än så har vi inte bestämt.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Kul!! Jag är absolut på!

    [Svara]

  • Svara skolfux 23 januari, 2011 at 19:37

    24&25 maj ska det stå….

    [Svara]

  • Svara Emelie S 24 januari, 2011 at 09:13

    Wow, vad häftigt att kroppen kan svara så snabbt, det verkar ju ta flera år för andra. Tänk om alla hade varit lika målinriktade som du!
    Själv fick jag mitt första barn för drygt 5 veckor sedan, jag tappade nästan alla bebiskilon efter en vecka. Har 3kg kvar att gå ner, ska börja med löpträningenn lite lätt denna vecka och hoppas att det gör susen!

    Väger du dig varje dag eller en gång i veckan?

    Inspirerande blogg har du iaf! Tack 🙂

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Tack! Ja, jag har haft tur och det är jag tacksam för.

    Ta det lugnt med löpningen nu i början, om du går riktigt fort med vagnen får du samma puls men slipper stötarna. Ett tips i början.

    Jag väger mig varje dag eftersom jag pendlar mycket från dag till dag. Då ser jag att det går åt rätt håll och behöver inte bli nedslagen för att det på ”vägningsdagen” (om man väger sig en gång i veckan) är vätska i kroppen tex. Jag har en digitalvåg i glas med fina blommor på. Det ska vara roligt att väga sig. 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar