Lofsan

PTns tips till blivande maralöparen:

Imorgon är det Stockholm marathon och jag var på Nyhetsmorgon i morse för att prata om uppladdning och hur man lägger upp strategin inför en marathonsatsning som vanlig motionär.
 
 

 Här är mina strategiska råd till dig som vill springa ett marathon i framtiden:
 
 Kompromissa ej: All träning är bra träning men byt inte ut löppass mot bodypump eller yoga om du vill förbereda dig optimalt. 3 löppass per vecka bör du räkna med och sedan ytterligare prehabiliterande träning som styrka och rörlighet.
 
 Det är svårare att träna för ett marathon än att springa själva loppet. Det betyder att det är viktigt att du har en noggrann plan med goda marginaler så att du håller dig både smärtfri och motiverad under hela träningsperioden. Korta intervaller, långa intervaller och ett distanspass är en generell tumregel som jag jobbar utifrån.
 
 Blanda inte ihop träning för viktnedgång med prestationsinriktad löpträning. Återhämtningen hänger ihop med hur du äter vilket innebär att det är viktigt att ligga på energibalans och ej underskott. Du blir inte smalare av att träna för marathon.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara FIT by Emma Hå 5 juni, 2016 at 15:57

    Jag tränar inför marathon just nu, prestationsinriktat. Men jag behöver gå ner iaf 20 kg för att klara att överhuvudtaget springa. Bör jag gå ner först (crashbanta) och sedan springa, eller kan jag göra båda samtidigt?

    [Svara]

  • Lämna kommentar