Lofsan

Pressövningar för axelstyrka

Militärpressar/hantelpressar/bröstpressar, ja i praktiken alla sorters pressar för överkroppen kräver och utvecklar skulderbladsstabilitet och styrka men bara om det finns tillräcklig rörlighet i axelleden. Att göra pressövningar utan att ha koll på skulderbladen och deras placering och rörelsebanor kan öka risken för smärta och inklämning i axelleden trots att syftet med övningen är just det motsatta: att skapa starka smärtfria axlar. De flesta övningar i gymmet som utförs med ”dålig” teknik gör ingen skada, de blir bara ineffektiva, men pressövningar med dålig teknik kan faktiskt göra mer skada än nytta för motionärer.
 
 


20 kg Baxterpressar kallar vi denna övning för!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara Mari 18 december, 2015 at 16:45

    =) Underbart!

    [Svara]

  • Svara Vivianne 19 december, 2015 at 20:20

    Ni ser ut att må bra!

    Jag undrar om jag kan fråga dig en sak.. Om får du gärna svara.

    Jag har nästa år lopp som är konditionskrävande (cykel o löpning). Då jag gillar att styrke träna också undrar jag, kan jag utvecklas tex i min löpning om jag går och lyfter tungt?

    Konditionsträning har nog endast varit i form av spinning och pass som tex bodyattack, någon löptur men inte mycket då det varit så mörkt..Jag orkar prata när jag springer men får ont i fötterna och orkar inte så långt.Tränar rätt mycket, men når inte fram i min löpning. Är det styrketräning som är en bov. Där känner jag mig stark och att jag utvecklas. 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar