Träning, Videobloggar

Plyometrisk träning

Plyometrisk träning kan sammanfattas till övningar som handlar om att så snabbt som möjligt utveckla så mycket kraft som möjligt, med tydlig markering mellan den så kallade excentriska fasen (då muskeln förlängs) och den koncentriska fasen (då muskeln förkortas) och innebär allra oftast hoppövningar. Att träna med plyometriska övningar innebär ofta att pulsen går upp jämfört med traditionell styrketräning och att svårighetsgraden höjs. Exempel på plyometriska övningar är tex upphopp, saxhopp och utfallshopp. Effekten av att addera plyometrisk träning till din traditionella styrketräning eller konditionsträning är att du förbränner mer, får bättre kondition, blir snabbare och förbättrar din koordination.

Du kan hoppa framåt, bakåt eller åt sidorna och du kan hoppa både uppåt och nedåt. Välj övningar efter hur trygg du känner dig och var noga med tekniken där du bromsar ordentligt med musklerna i landningen och hela tiden håller en stark bål. Din tyngdpunkt ska ligga nära ryggen med den inre magmuskulaturen aktiverad och knän ska vara stabila i sidled.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Kommentarer

  • Svara Linn 19 september, 2013 at 19:25

    Fick mitt andra barn för snart ett år sedan o upplever att jag får ont i knäna av hopp och har därför fegat lite på det. Löpning går bra, både långt (2 mil) och snabbt (intervaller). Hur tänker du kring det?

    [Svara]

    admin Reply:

    Du behöver säkert köra mer styrka och jobba mer med din bålkontroll.

    [Svara]

  • Svara LenaMaria 19 september, 2013 at 22:11

    Jag har som ett ”knaster” i mina knän när jag gör utfall och knäböj även när jag tar vartannat steg i trappor låter det. Jag har inga problem med knäna annars, ingen smärta eller så. Men skulle kännas bra att få veta vad det beror på och om det är nått fel med knäna? Nått du känner igen?

    [Svara]

    admin Reply:

    Det är inget som jag kan något om. Kolla med en sjukgymnast.

    [Svara]

    Håkan,sjuksköt Reply:

    knaster i knäna är i sig ofarligt. Beror på ojämnheter i ledbrosket. Om du samtidigt får ont och/eller låsningar knäleden, bör du söka en bra idrotts-läkare. Mitt tips; undvik träning som utlöser smärtor. Bra ”rehabträning” är lårcurls i maskin. Finns på alla större gym./ lycka till ! H

    [Svara]

  • Svara Johanna 20 september, 2013 at 08:27

    Låter toppen, och så ökar det väl förbränningen också?

    Blev väldigt förvånad att jag såg vinreklam på din hemsida? – Nej, jag är ingen moraltant, älskar vin, men du har ju skrivit att du inte dricker??

    [Svara]

  • Svara Josephine 15 juni, 2014 at 11:26

    Härligt med lite tips, tack! Jag har plyo & mage idag så ville se vad för övningar man kan göra mer eller ändra till 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar