Lofsan, Röhnisch Running School

Pass 1 Röhnisch Running School

Även fast jag för min egen del inte behöver vara med i vår löparskola för att klara 5 km så ska jag springa alla pass i upplägget för att få bättre struktur på min löpträning. Igår körde vi första passet, jag och min syster Agnes. Vi förlängde passet till 40 min och sprang 7 långsamma kilometer i prattempo. Mycket bra för att vänja benen vid att springa på asfalt och så får vi som systrar kvalitetstid där två små gräbs inte kan inkräkta. Win win!

På torsdag är löppass 2 denna vecka. Då står 1-minutersintervaller på schemat. Till min hjälp för att sätta ihop detta träningsupplägg som täcker 6 veckor framåt har jag min stora löparguru Ida. Ida är något så ovanligt som en kvinna som först efter alla barn fötts insåg att kondition och styrka var lika med noll och hon knappt orkade vara mamma. Från att vara soffliggare tog hon ett steg och ett pass i taget för att vänja kroppen och knoppen vid träning. Hon tränade smart och la upp en strategi.

Några år senare tävlar Ida på korta och långa löpdistanser och kör både triathlon och multisporttävlingar som sträcker sig över 24 timmar. Och så åker hon längdskidor. Jag brukar kalla såna som Ida för människor med kroppslig intelligens. Att vara riktigt bra på många områden där kroppen används och i både styrka och kondition imponerar 100 gånger mer på mig än magrutor och blodådror på biceps. 🙂

Previous Post Next Post

You Might Also Like

10 Kommentarer

  • Svara Anna 6 mars, 2013 at 11:08

    Världens bästa Ida!

    [Svara]

  • Svara Monica 6 mars, 2013 at 12:34

    Jag körde ditt rekommenderade pass igår och det kändes bra och skoj! Jag lider av ett löparknä och försöker sakta sakta ta mig tillbaka och idag känns knät inget av från gårdagens löpning. Jag sprang mellan 45sek-1min 10sek var 4:e minut!!

    [Svara]

  • Svara Nina 6 mars, 2013 at 12:53

    Ooo det är du som kommer att köra skiten ut mig på fre =)
    (kommer bli ett grymt första pass)

    [Svara]

  • Svara Veronica 6 mars, 2013 at 13:18

    hejsan, får jag fråga om ditt pannband, vad är det för märke 🙂 Så snyggt

    [Svara]

  • Svara Popprinsessan 6 mars, 2013 at 16:39

    Ser fram emot morgondagens upplägg så att jag kan planera när och var! Är ensam med barnen fr.o.m. imorgon och över helgen och då blir det lite pussel att få ihop allt. Men jag är grymt laddad just nu även om jag har en del träningsvärk från gårdagens runda 😉

    [Svara]

  • Svara Nina 6 mars, 2013 at 16:44

    Det gör vi! 😀

    [Svara]

  • Svara Maria 6 mars, 2013 at 17:27

    Hej Lofsan.

    Tack för en fin blogg. Love it.
    Jag har en fråga jag undrar över. Jag har sprungit en del intervaller men har på senare tid fått problem med mina benhinnor. Detta har gjort att jag kör crosstrainer med samma intervaller, fast med hårt motstånd istället för hög hastighet. Undrar dock man man förbättrar sin kondition lika mycket på crosstrainern och också om man förbränner lika mycket?

    Kram Maria

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    ja, det är pulszonen som avgör, huruvida du har samma puls på båda redskap.

    [Svara]

  • Svara Första löppasset i år | erdoderdo 17 mars, 2013 at 21:49

    […] tänkte köra Röhnisch running school och första passet, som var att springa så länge man orkade var fjärde minut i 32 minuter. Men det var så skönt […]

  • Svara cocktail dresses chattanooga 12 december, 2013 at 13:58

    It’s an unusual privilege to read quality articles these days. Your article has the qualities of great professionally written content that’s unique, original and interesting.

    [Svara]

  • Lämna kommentar