Lofsan

Övningarna från Nyhetsmorgon och träning sent i graviditeten

I morse var jag på Nyhetsmorgon med ett nytt träningspass som inspiration till gravida som vill fortsätta träna. Passet i sig passar så klart även för andra, det som karaktäriserar övningarna är att de utförs med ordentligt stöd hela tiden, fokuserar stort på baksidan av kroppen och att de jobbar med hela kroppen tillsammans.


Gravida Maria Forsblom, programledaren Ebba von Sydow och så jag!

Kör 1 minut på varje övning. Vila så mycket som du behöver mellan övningarna. Kör 1, 2 eller 3 varv totalt.

1. Knäböj med X i band eller Knäböj med X vid bänk

Tänk på: använd stödet så mycket som du behöver för att känna dig trygg. Aktivera baksidan av axlarna genom att verkligen trycks ut kroppen i ett X. Skjut fram höften i det stående läget så att du inte svankar då.

2. Hög rodd med band

Tänk på: spänn rumpan hela tiden, undvik att svanka. Sänk ner axlarna från öronen och pressa ihop skulderbladen så mycket som du kan.

3. Höftfällning med armar

Tänk på: Pressa bak höften mer än vad du lutar dig framåt. Ryggen ska vara rak, hellre svank än kut. Du ska känna att du får kontakt med baksidan av låren.

4. Rumplyft med twist (ryggliggande på bänk)

Tänk på: Pressa upp höften så högt du kan. Om du är smärtfri kan du twista ut fötterna i sidled samtidigt som du fortsätter pressa upp höften. Annars: håll positionen statiskt.

6. Armvridning mot bänk

Tänk på: Tryck bort kroppen från bänken med hjälp av den raka armen. Pressa bak andra armen med armbågen, så att skulderbladet i princip nuddar ryggraden.

Detta är ett pass som ökar blodcirkulationen, påminner om aktiveringen i baksidan av kroppen och den viktiga hållningen under graviditeten. Det passar lika bra under graviditet som för dig som vill komma igång med träning efter förlossningen.

Om du känner dig osäker på tekniken, be om hjälp av en PT som är verksam i närheten eller en coach online som kan kika på filmer från dig.

Här är hela inslaget med alla övningar. Kom ihåg: gör bara det som känns bra. Och du som inte är gravid: känn dig inte exkluderad bara för att det är gravidtema, detta pass kan vem som helst köra!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara matte 27 oktober, 2015 at 00:52

    Jäklar va snygg du var i håret! Du borde alltid ha så där!

    [Svara]

  • Lämna kommentar