Lofsan

Önska videoblogg

Jag och barnen är hemma så förkylda och som kompensation för att det inte blir något träningspass idag att dela med mig av får ni nu önska tema.

Ställ en fråga eller önska ett tema så gör jag en videoblogg om det!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

29 Kommentarer

  • Svara Malin 7 november, 2012 at 14:09

    Hej! Gärna en videoblogg m instruktion för ett bra och varierat hemmatränings styrkepass med:
    Pilatesboll&gummiband (och även utan hjälpmedel)
    Jag lyckas aldrig få till ett ”komplett” pass utan strandar ofta efter ett par övningar. Visa och instruera gärna tips på flera bra övningar som är lämpliga för ca 20-30 min pass.
    Tack för en inspirerande blogg!

    [Svara]

  • Svara Elisabeth 7 november, 2012 at 14:12

    Gärna en videoblogg om överkroppsträning hemma:) Ett helt pass

    [Svara]

  • Svara Viktoria 7 november, 2012 at 14:30

    Hej! Jag skulle så gärna vilja höra dig prata om hur man kan lägga upp en allsidig träning vecka för vecka! Jag är så glad över tabataprogrammet du visade i tv4 och använder det regelbundet – det är verkligen superbra och jag känner att det gör så gott för kroppen! Du tipsade om att köra det 3-4 gånger/vecka. Jag skulle vilja kombinera det med någon form av konditionspass (löpning/skidåkning) inför att åka tjejvasan i vinter och springa något mil-lopp i sommar. Då har jag förstått att jag bör köra ett intervallpass samt ett längre och ett kortare pass i veckan. Jag har också skaffat stavar för att kunna gå raska stavgångspromenader vilket jag tror är bra inför skidåkningen. Med jobb och tre små barn behöver jag även hitta tid att vila. Kvällarna och orken räcker inte till för allt detta. Finns det ett tänk jag kan vara hjälpt av när jag planerar min träning? Räcker det med att planera vecka för vecka eller bör man ha ett längre perspektiv? Hur gör du?

    [Svara]

  • Svara johanna med tyra o otto 7 november, 2012 at 14:43

    Hej.
    Jag skulle jättegärna få lite tips på hur man kan kombinera styrka och cardio i ett pass för att hålla hög förbränning genom ett helt pass.

    MVH
    Johanna

    [Svara]

  • Svara Åsa i Falun 7 november, 2012 at 14:46

    Jag skulle vilja veta mer om din bakgrund! När började du träna? Vad tränade du då? Varför blev du PT? Var gick du din PT-utbildning? Hur har din syn på träning förändrats genom åren? Har du alltid haft ett sådant sunt förhållande till din kropp, som du verkar ha idag? Har du haft komplex till kroppen, eller haft jobbigt förhållande till mat? Det kanske blir för privat, men det skulle vara intressant att veta, tycker jag!

    [Svara]

  • Svara Sabina 7 november, 2012 at 14:59

    Lägg gärna upp hur du äter en vanlig dag, alternativt en vardag och en lördag tex om det är någon skillnad, skriv gärna in när träningen ligger också. Det skulle jag tycka va intressant! Tack för att du bjuder på Superbra läsning varje dag!

    [Svara]

  • Svara Marie 7 november, 2012 at 15:06

    Vad ska man tänka på när man sätter ihop ett eget styrketräningsprogram?
    Finns det någon ”checklista” för vilka muskler/muskelgrupper som bör ingå i ett träningsprogram så att man under en vecka kör igenom hela kroppen?

    Finns det vissa muskler/muskelgrupper som passar bra att träna på samma pass (tex dag 1 Rygg + biceps + mage, dag 2 bröst + triceps + axlar)?

    Vilka övningar rekommenderar du att man kör när man vill fokusera på styrka och få en rejäl pulshöjning?

    Vill även passa på att tacka för all inspiration och glädje du sprider 🙂
    Mvh / Marie

    [Svara]

  • Svara Sandra 7 november, 2012 at 15:35

    Allmänt och tips om hur man kan planera sin träningsvecka, med kondition, styrka, olika övningar/muskelgrupper, hur man ska tänka helt enkelt..
    🙂
    Krya på er!

    [Svara]

  • Svara Sofia 7 november, 2012 at 15:39

    Jag vill jättegärna ha din hjälp med träning för rumpan. Efter två graviditeter är den en ganska sorglig syn. Har förstått att det inte är helt ovanligt bland mammor. Har väldigt svårt att ”hitta” sätesmuskulaturen i ben/rump-övningar och tycker att det i princip bara är framsida lår som får någon träning. Hur gör man för att ”koppla in” sätesmusklerna igen? Krävs tung styrketräning eller får man resultat av andra typer av övningar också?

    krya på dig!

    [Svara]

  • Svara matpinglan 7 november, 2012 at 16:03

    Visst, alla träningsvideor är kanoners men jag vill veta hur du och Hans träffades 😀

    [Svara]

  • Svara En kvinnas dagbok 7 november, 2012 at 16:12

    Jag studerar nu och har väldigt lite tid till träning, men om ett halvår är jag färdig och då planerar jag att börja igen. Jag vill träna både kondition och styrka. Vill bygga upp en stark, snabb och frisk kropp. Jag vill träna ca 5 gånger i veckan, är det något jag ska fokusera på/undvika för att inte slita när man tränar så pass ofta? Hur mycket behöver kroppen vila egentligen? Räcker det att den vilar från en viss träningsform eller måste den vila från all form av rörelse? Tycker det låter knepigt i så fall eftersom kroppen är byggd för att röra på sig :S Så tips och råd för om man tränar mycket helt enkelt tack.

    [Svara]

  • Svara Marie 7 november, 2012 at 16:15

    Hej

    Är nyfiken på vad man kan/bör förvänta sig när man anlitar en PT. Hur ett vanligt upplägg är, ditt eller ett generellt exempel. Jag bor i en liten stad och träning är en stor del av människors liv men just detta med att anlita en PT är något som fortfarande inte hör till vanligheterna.

    Tack för en fin blogg.

    [Svara]

  • Svara Maria 7 november, 2012 at 16:31

    Hej!

    Det som ”Marie” skriver om hur ett PT-pass kan se ut, och vad man kan förvänta sig, skulle jag också vilja veta. Kommer även jag från en liten stad och PT finns det inte så många att välja på. Har en PT någon licens för att få kallas PT eller kan ”vem som helst” bli det efter en helgkurs eller så? Alltså det kostar ju en del med PT och då vill man ju att den ska vara kunnig.

    [Svara]

  • Svara Stina 7 november, 2012 at 16:37

    Hej!
    Jag kör också ditt TV4-tabatapass ganska regelbundet och skulle vilja ha en variant på det…? Blir lite trist att köra samma även om det ger resultat.

    [Svara]

    Marie Reply:

    Hej ! Lovisa har iallafall vid två ( säkert fler) tillfällen lagt upp hela pass med övningar i Tabataform
    Kolla i hennes övningsbank så finns de säkert där. Ett litet tips då jag själv brukar variera med övningar därifrån.

    [Svara]

  • Svara Charlotte 7 november, 2012 at 16:45

    Gärna ett rejält överkroppspass som man lätt kan göra hemma med hantlar eller kettlebell.

    Eller så vill jag se några rejäla rump-dödare 🙂 , bra tunga övningar för rumpan. Har svårt att hitta de musklerna, känns mest i benen efter tunga benpass tycker jag.

    Krya på er nu

    [Svara]

  • Svara Caroline 7 november, 2012 at 16:55

    Dina bästa kosttips, och hur du gör för att variera kosten 🙂

    [Svara]

  • Svara Caroline 7 november, 2012 at 19:29

    Hej , jag skulle som andra redan har skrivit ha tips på hur man aktiverar musklerna i sätet mer
    Och inte bara låren för att få lite mer putrumpa:)

    [Svara]

  • Svara Mallan 7 november, 2012 at 20:14

    Jag håller med Sofia; träning för rumpan! Jag är stel/kort i höftböjaren pga stillasittande jobb (inga barn) och har svårt att hitta sätesmuskeln. Kör utfall och andra ben/rumpövningar regelbundet men precis som Sofia blir jag trött i benen av det och får inte kontakt med rumpan. Så, gärna tips på bra övningar för att hitta sätesmusklerna, säkert fler som vill jobba på att få till ett snyggt put. 😉

    [Svara]

  • Svara Nancy 7 november, 2012 at 20:18

    Men herre gud, lite knäböj och utfall samt höga hopp på en låda så ska ni se att rumpan svarar. Lovisa visar fin teknik, det är bara att köra! 🙂 *glimten i ögat*

    Jag undrar, om jag är i god form men vill få mer synliga muskler funkar tabata då eller måste jag köra tyngre styrketräning?

    [Svara]

  • Svara charlotte 7 november, 2012 at 20:30

    Hej.

    Jag skulle oxå vilja veta fler kombinationer av tabata.
    Även hur man får en fast liten fit rumpa 🙂
    Har halvklassiker framför mig o närmast halvvasa…behöver övningar för överkroppen med.
    Sen jag allmänt intresserad av träning som ökar fettförbränningen…

    Har hört att man tar lång tid på sig att gå upp i muskler…men tycker jag snabbt får muskler men fettet består…vad skall man ändra? Ser ju bara större ut…vill se slank ut o inte bli ”biff” el se satt ut…framförallt när.det kommer till benen..
    Annan fråga, är du nöjd med 2xu tightsen? Märker man skillnad med dom? Kram från Charlotte

    [Svara]

  • Svara Emma 7 november, 2012 at 20:49

    CHINS!!!!

    [Svara]

  • Svara Emelie 7 november, 2012 at 22:00

    Chins!! Du skrev att du kunde göra 27 stycken, det låter helt galet mycket så det vore inspirerande att få se det i en video.. Gärna berätta om tekniken där också. Tack tack!

    [Svara]

  • Svara Lina 7 november, 2012 at 22:07

    Hej. Vill gärna få lite update på mat i samband med träning, dvs hur mkt man behöver äta innan och framförallt efter. Jag är sällan hungrig efter träning, men äter eftersom ”man bör det”, men jag tror att jag äter för mycket äv vad som ”måstes”

    [Svara]

  • Svara hanna 8 november, 2012 at 09:38

    Hej! Skulle gärna se lite rörlighets övningar man kan sätta ihop som ett pass man kan göra nån gång i veckan eller är det bättre att göra innan träning?

    [Svara]

  • Svara Frida 8 november, 2012 at 11:01

    Jag skulle vilja ha tips på bra magövningar, gärna ett helt program. Och mycket tekniktips! Jag har som mål att kunna göra armhävningar på tårna, det stör mig att jag inte kan det. Jag misstänker att det är tekniken som gör att jag inte orkar snarare än styrkan. Och som några andra skrivit, chins-tips mottages tacksamt!:)

    [Svara]

  • Svara Anna 8 november, 2012 at 12:14

    Åh och åh, jag skulle nog kunna sitta i en vecka och bara kolla på filmer & klipp som du gjort haha. Har dock två riktiga dröm-videor:

    * Träning inför vasaloppet, när det finns och när det inte finns snö.
    * Chins, chins, chins. Vi har en stång hemma där man kan göra chins, men jag kommer knappt halvvägs upp. Har du några tips? Träning som hjälper en på vägen, tekniktips eller är det bara att hänga och kämpa? Till slut ska det minsann gå!

    [Svara]

  • Svara Karin 8 november, 2012 at 21:37

    Superbra blogg med många bra tips och instruktioner!
    Jag skulle vilja veta mer om hur jag kan utveckla min löpning. Har nyligen kommit upp i 6 km i distans och har som mål att springa 10 km – hur ska man tänka när man lägger upp sin träning för detta? Har kollat på träningupplägg på nätet men jag tycker att de går för fort fram. Jag har inte bråttom, utan vill snarare känna att jag gör rätt saker och tycka det är roligt under tiden. Jag skulle även samtidigt vilja träna på ett sätt som gör att jag också kan springa lite fortare vartefter. Vad ska man tänka på när man ökar på sin löpning?
    Hoppas för övrigt på att se dig mer i TV4!

    [Svara]

  • Svara Julia 9 november, 2012 at 21:43

    Jag är lite sent ute med att lämna en önskning, hoppas på att det inte är alldeles för sent 🙂

    Jag ammar fortfarande (bebis 6 månader) och tycker det är svårt med övningar för underkroppen som inte belastar bäckenet/fogarna snett. Har haft problem med fogarna under mina två graviditeter och även lite känningar mellan barnen. Vad är ok att göra, inte göra? Är det helt uteslutet göra övningar på ett ben? Saknar att göra utfall som bara den! Vad kan jag göra istället? Nu tränar jag knäböj i olika former, marklyft och höftlyft på boll. Så, väldigt gärna tips på fler övningar samt vad man bör undvika. Tack på förhand! Och tack för en fantastiskt inspirerande blogg!

    [Svara]

  • Lämna kommentar