Lofsan

Om att satsa på allt eller inget

Det finns många exempel på den Allt eller inget-kultur som ibland nästlar sig in hos helt annars normala och kloka människor. Smart folk som egentligen vet bättre. Personer som inser att just Allt eller inget förra gången är orsaken till ett nytt Allt eller inget igen. För för varje gång du bestämmer dig för Allt eller inget ytterligare en gång så befäster du att just den metoden inte fungerade så bra senast. För då skulle du inte behöva göra det igen.

Nu tar jag bort allt socker. En gång för alla.

Nu ska sista kilona bort. Nu ska jag sluta äta kolhydrater.

Nu är det slut på godis och chips.

Nu är det banne mig dags att träna varje dag.

Om du inte har tränat på länge kommer det att räcka med ett par pass i veckan för att du ska bli starkare och uthålligare. Du behöver inte träna varje dag.

Om du ätit godis varje dag i en månad kommer 5 godisfria dagar räcka väldigt långt oavsett om minskningen beror på en önskan om bättre tandhälsa eller minskat kaloriintag.

Om du vanligtvis äter mackor till frukost, lunch och middag kommer en förändring till enbart frukostsmörgås spela roll.

Hoppa inte på Allt eller inget-tåget igen. Du vet att det inte kommer att hålla denna gången heller. Gör istället en liten förändring. En liten förändring i taget varje dag. En dag i taget. Lägg till en god vana. Satsa på så små förändringar som möjligt som du kan hålla i så lång tid som möjligt. Skapa en hållbar vardag utifrån det liv du lever just nu. Ta fram de verktyg du känner dig trygg med, be om hjälp med att lära dig nya grepp och vinklar. Du behöver skapa långsiktighet där du står just nu. För långsiktighet ger dig en känsla av att du lyckas. För varje gång som du lyckas etablerar du en känsla av du kan. Du kan och du vill. Personer som kan och vill lyckas. Då behöver du inte göra Allt eller inget. För du har självförtroendet att tro att kommer att klara lagom. Lite i taget. En dag i taget. Imorgon är en ny dag att göra bra val på. Ett beslut i taget.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

17 Kommentarer

  • Svara Petra 6 oktober, 2014 at 20:58

    Det här är så svårt. Jag kommer från en ätstörningsproblematik och ett jobbigt sockerberoende. För mig har aldrig ”lagom” funkat, det spårar varje gång. Men när jag ätit helt utan socker försvinner mina jobbiga tankar kring mat. Jag förlorar mitt sockerberoende, lyssnar på min inre röst och min hunger. Jag kan kontrollera mitt matintag igen. Jag kan ibland sörja att jag inte är den där som kan äta lagom och kan äta godis ibland. Men varje gång jag testar går det åt helvete. Så det är så olika från person till person. Jag har övervunnit min destruktiva relation till mat genom att våga vara hård och strikt. Idag äter jag socker- och glutenfritt och jag känner mig frisk och stark.

    Men jag förstår vad du menar. Vill bara belysa min sida.
    Men gällande träning och det mesta i livet så räcker det med att göra små förändringar under lång tid, så klart.

    [Svara]

    admin Reply:

    Det är ju toppen att du har skapat en vardag som känns bra! Vad härligt!

    [Svara]

  • Svara Camilla 6 oktober, 2014 at 21:03

    Klokt ♥

    [Svara]

  • Svara Joanna 6 oktober, 2014 at 21:10

    Bra pepp! Väldigt enkelt i teorin men liiite svårare i praktiken men med lite övning så 🙂

    [Svara]

  • Svara Jämtlandshanna 6 oktober, 2014 at 21:11

    Vilka kloka tankar. Vet inte hur många gånger jag har gått ”all in” och så håller det någon/några veckor och sen är jag tillbaka där jag började!
    Men små steg, det borde kunna vara något för mig! 🙂

    [Svara]

  • Svara Jennysen 6 oktober, 2014 at 21:30

    Så klokt, så klokt. Det svåra tycker jag är att behålla balansen över en längre period! 😛
    Speciellt som tidigare ätstörd… :/

    [Svara]

  • Svara Nikita 6 oktober, 2014 at 21:36

    Hej! Jag har ett litet problem som jag undrar om du kanske skulle kunna hjälpa mig med. Jag är en tjej som verkligen älskar att träna. Inte bara för att få snygg kropp och vara hälsosam, utan jag innerligt älskar det. Jag boxas fyra gånger i veckan, och utöver de försöker jag springa cirka två gånger i veckan, och styrketräna ungefär två gånger i veckan. Men även fast jag inte bara tränar för att få snygg kropp, så vill jag ju självklart det också. Vem vill inte ha en snygg kropp som man är stolt över att visa upp liksom?

    Jag är inte tjock, och jag är inte jättmissnöjd med min kropp. Men jag har lite överflödigt fett som jag gärna skulle vilja bli av med. Men det försvinner inte, och jag förstår inte vad jag gör för fel.. Jag äter aldrig godis/läsk/chips/bullar/skräpmat och försöker undvika kolhydrater som pasta, ris, potatis o vitt bröd. Så bra jag äter, o så mycke jag tränar tycker jag ändå att jag borde förlora ganska mycket fett. Vad gör jag för fel? Har du någon aning? Skulle verkligen uppskatta ett svar sååååååå himla mycket.

    Tack på förhand!

    [Svara]

    admin Reply:

    Hej Nikita! Det låter som att du tränar alldeles för mycket konditionsträning och för lite styrketräning. Jag rekommenderar dig att minska ner på antalet pass och förskjuta till minst lika mycket styrka som du konditionstränar. Prova att äta kolhydrater för att öka återhämtningen. Det låter som att din kropp behöver mycket mer utrymme för att bygga upp sig.

    [Svara]

  • Svara Cherie | Börja Spring 6 oktober, 2014 at 22:31

    Mycket bra inlägg! 🙂

    [Svara]

  • Svara Elin 7 oktober, 2014 at 07:46

    Klokt inlägg! Tror vi är måååånga som på något konstigt vis alltid återkommer till allt eller inget. Sjukt att det blir så för det funkar ju inte i längden. Inte för mig iaf!!!
    Tack du kloka kvinna för att du påminner mig om att gå sakta men säkert fram istället!

    [Svara]

  • Svara Agnes 7 oktober, 2014 at 09:49

    Precis exakt vad jag behövde höra! Jag har testat alla snabbmetoder som finns ungefär, men det funkar ju såklart inte eftersom det är ohållbart redan från början. Nu älskar jag att träna och det är verkligen det viktigaste som hänt mig, för nu kan jag fokusera på bra kostval enbart, rörelseglädjen har jag på köpet! Tack för den dagliga inspirationen du ger!

    [Svara]

  • Svara Lina 7 oktober, 2014 at 09:53

    Så sant 🙂 Jag håller med dig… Man måste unna sig lite ibland….alla hinner inte träna vaje dag…bättre som du skriver, ha en fin dag fina du kramar

    [Svara]

  • Svara Bodil 7 oktober, 2014 at 11:32

    Ett riktigt bra inlägg!! Jag mår bra av att läsa det och hjälper mig att tänka sunt o förnuftigt! TACK!

    [Svara]

  • Svara susanne 7 oktober, 2014 at 14:44

    Hej..bra skrivet. Ta en sak i taget. Arbeta och fokusera på det som går bra. Beröm beskrivande ist för ” vad duktig jag/du var nu”…säg ist vad roligt/bra att du joggade/tog grönsaker. ..för använder du duktig vad händer då när du inte gör det där. ..är du misslyckad då

    [Svara]

  • Svara Mari 7 oktober, 2014 at 19:27

    Du är klok som en bok.

    [Svara]

  • Svara Marlene 8 oktober, 2014 at 16:16

    Så bra!!! Sen är det ju inte heller fel att utrusta sej med lite tålamod och inte se hela sitt liv som en kur…

    [Svara]

  • Svara Till oss omåttliga. | Kvintettfamilj – vi fem tillsammans 9 oktober, 2014 at 07:44

    […] Läs det här. […]

  • Lämna kommentar