Lofsan

Om min egen träning

Jag får ofta frågor om hur min egen träning ser ut just nu. Jag är alltid väldigt noggrann att träna efter mål, alltså att alltid ha ett tydligt syfte och VARFÖR med min träning. För mig är just VARFÖR det som gör mig motiverad och som hjälper mig att hålla siktet mot målet under en längre period.

Min träning består just nu av:

Löpning

-Korta tabataintervaller 2 gånger i veckan för att öka min totala förbränning, ju mindre extrafett (till en viss gräns) jag behöver bära på på långlopp desto bättre.

-Långpass i långsamt tempo för att vänja kroppen vid långa distanser inför mina stora prestationer Åre Extreme Challenge, en eventuell halvmarathon och Helsingborg Marathon.

-Backträning med maxpuls och mjölksyra för att bli van vid tuffaste belastningen av Åre Extreme Challenge.

Styrketräning

-Tung styrketräning i knäböj, marklyft, militärpress och bänkpress varje vecka med mellan 1-5 repetitioner per omgång för att öka min styrka. Styrkan behöver jag för att hålla mig smärtfri och skadefri i löpträningen.

Rörlighetsträning

-Yoga och stretching 1 gång i veckan för att öka kontakten med sätet, detta ger mig ett effektivare löpsteg och håller mig skadefri samt känna mig mer avspänd.

Min träning kommer framöver att också innehålla:

Cykelträning

-Mountainbikecykling är en av grenarna på Åre Extreme och också mitt svagaste kort i tävlingen. Jag behöver bli tekniskt skickligare och modigare för att kunna genomföra loppet på ett bra sätt.

Paddelträning

-Mitt starkaste kort men en finslipning av tekniken behövs tillsammans med ett par timmar för att vänja rumpan och baksidan av låret i den sittande positionen.

Som ni ser så har jag ett tydligt VARFÖR med alla mina träningsmoment. Jag växlar också mellan så kallade genomförandemål, känslomål, prestationsmål och konsekvensmål. Om att ha ett syfte med sin träning, ett VARFÖR och olika typer av mål av de sorter jag nämner ska jag föreläsa på fredag i Växjö. Detta tror jag är nyckeln till att ha en hållbar livsstil där det går att kombinera träning, familj, arbete och socialt liv.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

15 Kommentarer

  • Svara Maria 1 april, 2014 at 19:26

    Hur många pass blir det per vecka?

    [Svara]

    admin Reply:

    Mellan 4 och 6.

    [Svara]

    Maria Reply:

    Ok, men kör du allt alla veckor? Funderar själv på hur jag ska får plats med det jag vill, vill ju fortfarande hålla passen korta å effektiva 🙂

    [Svara]

  • Svara Natten 1 april, 2014 at 19:32

    Hur hinner du få in all träning / alla pass på en vecka? Hur tä ker du kring ordningsföljden av olika pass och kombinerar du någon träning med en annan?

    [Svara]

    admin Reply:

    Jag tränar aldrig samma sak två dagar på raken. Jag kombinerar intervallerna med styrkepassen.

    [Svara]

  • Svara A 1 april, 2014 at 19:40

    Va kör du för tabataintervaller?:)

    [Svara]

    admin Reply:

    Jag kör 2 stycken tabator med 8*20 sekunder och 10 sekunder vila. Farten ligger på 17 km/h ca.

    [Svara]

  • Svara Emma 1 april, 2014 at 20:18

    Får man något bekräftelsemail när man betalt in till föreläsning och middag i Växjö på fredag?

    [Svara]

    Betty -the B-ROOM Reply:

    Ja, mail är skickat. Hör av dig ifall du inte har fått!

    [Svara]

  • Svara Karin 1 april, 2014 at 20:40

    Undrar också över tabataintervallerna. Tack så länge!

    [Svara]

  • Svara Daniel Richter 2 april, 2014 at 09:16

    Det var en gedigen träningsdos. 🙂

    [Svara]

  • Svara Hannah 2 april, 2014 at 11:21

    Härligt, du är en inspirationskälla!
    Syfte är så viktigt – bra att du tar upp det.

    [Svara]

  • Svara Lisa 3 april, 2014 at 10:26

    Hej Lovisa! Jag är ofta inne och läser här men är väldigt dålig på att kommentera. Vad kul att du ska köra Åre extreme! Det var väl den tävlingen du var med i för några år sedan? Bra upplägg på löpträningen tycker jag. 🙂 Hoppas vi stöter på varandra vid något tillfälle!

    [Svara]

  • Svara Tania 3 april, 2014 at 20:17

    Om man inte ska ställa upp på någon tävling. Om man bara tränar för att hålla kroppen stark för det vardagliga livet, känna sig bekväm i sina kläder och på en komfortabel vikt (utan att just vilja gå ner utan behålla). Hur ska man träna då? Skulle du kunna ge exempel på hur mål för träningen skulle se ut då?

    [Svara]

  • Svara FruNeroLindström 4 april, 2014 at 10:04

    Jag funderar på HUR/NÄR lägger du in de tyngre benpassen för att ha fräscha ben vid löpningen? Jag kör rrs nu och försöker lägga passen mån, ons och lör. När passar det bäst att köra ett tungt benpass för att få optimal effekt?

    [Svara]

  • Lämna kommentar