Lofsan

Om magens återhämtning efter förlossning


Jag jobbar bara med kvinnliga kunder, och jag älskar det. Jag är en tränare specialiserad på den kvinnliga kroppen och nej, den är inte likadan som mannens. Jag tycker att kvinnokroppen är helt fantastisk!
 
 För mina PT-kunder som har varit gravida är magens återhämtning efter förlossning ett vanligt tema att prata och fråga om. Det kan vara svårt att hålla i sär vad som är vad men jag ska i detta blogginlägg försöka reda ut vad som händer med magen efter förlossningen och hur vi kan hantera det, även om vi inte gillar allting.
 
 1.) Magmusklerna blir uttänjda
 
 Både de inre och de yttre magmusklerna blir uttänjda och svårare att kontrollera. Uttänjda magmuskler kan ändå vara starka men ofta är det svårt att veta hur man ska aktivera dom och därmed träna dom på rätt sätt. Uttänjda magmuskler kan orka hålla magen platt på morgonen men efterhand som vi äter och dricker under dagen börjar magen puta.
 
 Lösning:
 
 Träna de inre och yttre magmusklerna var för sig och tillsammans. Var noggrann med tekniken så att du verkligen använder rätt muskler.
 
 
 2.) Magmuskeldelning, så kallad diastas
 

 Senstråket rakt ner över magen skadas och magmusklerna går inte ihop mot mitten igen. Detta kan bero på att magen växer väldigt mycket, till exempel stor bebis på liten mamma, mycket fostervatten eller att man går upp mycket i fett eller vätska kring bålen.
 
 Lösning:
 
 Gör övningar för den inre magmuskulaturen och lär dig kontrollera diastasen i vardagen. En diastas är inte farlig i sig men kan orsaka obehag till exempel att man får ont i magen, ryggen och magen putar ut. Tjejer med bäckenproblem har ofta en diastas. En svår diastas går att operera men operationen gör bara så att magmusklerna sitter ihop, inte så att man automatiskt kan kontrollera magmusklerna sen.
 
 3.) Bristningar i huden
 
 Man vet inte exakt varför vissa får mer bristningar än andra och det finns inget vetenskapligt sätt att förebygga det även om vissa krämer sägs göra det. Man vet att bristningar är genetiskt; om din mammas mage blev randig under graviditeten är det stor risk att din också blir det.
 
 Lösning:
 
 Bristningar bleks med tiden, sol på huden kan göra stor skillnad. Om bristningar ligger ytligt i huden kan man använda kemisk peeling för att bleka bristningarna men det tar flera behandlingar, kostar mycket och tar tid.
 
 4.) Lös hud
 
 När magen dragit ihop sig efter förlossningen blir det ibland kvar överskottshud mitt på magen, nästan som en tom påse. Denna hud kan både vara obekväm i kläder, osmickrande och till bekymmer om det blir hudveck som irriteras av fukt. Hur väl huden drar ihop dig efter förlossningen hänger ihop med elasticiteten på huden. Åldern spelar roll och vilken typ av hud du har.
 
 Lösning:
 
 Lös hud drabbar i större utsträckning tjejer som går ner snabbt i vikt efter förlossningen och tjejer med liten mängd underhudsfett på kroppen. Om du störs av lös hud kan ett sätt att få bort det vara att lägga på dig mer fett på kroppen eller bygga mer muskler på magen som då fyller ut den lösa huden. Träning påverkar kroppens celldelning positivt och det finns teorier om att träning generellt är bra för hudens struktur och därmed skulle all typ av träning kunna minska skrynklorna i huden för att kroppen som helhet påverkas positivt.
 
 5.) Ett veck eller valk efter snitt
 
 Oavsett om man gör ett planerat eller akut snitt finns alltid risken att ärret inte blir så bra som man hoppas. När man skär genom huden och fettet vid förlossningen är magen utspänd, när vävnaden sys ihop är magen fortfarande uttänjd och det är inte säkert att flikarna möts på bästa sätt när de sys ihop. Då kan det bli en valk eller ett veck precis nedanför eller ovanför snittet när det läker.
 
 Lösning:
 
 Risken för att snittärret blir irriterat ökar om man ligger på mage efter förlossningen, om man tränar och svettas för tidigt eller lyfter för tungt. Om det är hud som skapar valken kring snittet är det ofta inte något som går att göra något åt, om man inte opererar igen men ofta är det fettvävnad som tryckts ihop en aning. Veck av fett brukar bli mindre med tiden och syns mindre om du bygger upp mer muskelmassa kring bålen.
 
 Det kan verka så deppigt när man läser detta men kom ihåg att din kropp utfört något helt makalöst och fantastiskt, den har burit och fött ett barn. Självklart kan man känna sorg för att kroppen inte är och kommer aldrig bli sig lik igen men jag tror att det är viktigt att hålla i sär kropp från själ. Du är inte din kropp. Din kropp är ditt redskap i livet. Lägg inte värdering i huruvida du duger eller inte baserat utifrån din kropps utseende. Klumpa inte ihop din mages utseende till en enda negativ faktor; okej att du har lös hud, men magmusklerna sitter ihop, du kanske var tvungen att snittas, trots att du inte ville, men du slapp bristningar. Var tacksam för allt bra din kropp gör för dig. Sörj över det du känner att du har förlorat men gå också vidare i livet med de förutsättningar du har. Det du tror att alla andra ser på din kropp är det bara du som ser. Vi alla har fullt upp med att fokusera på oss själva och om det finns någon annan som tycker att din kropp ska bedömas och kommenteras är det en komplimang att denne är så intresserad av dig att denne måste öppna munnen.
 
 Bara för att du inte är nöjd med din kropp behöver det inte betyda att kroppen är dålig. Och framförallt DU är inte dålig! Du behöver inte ge upp, du kan fortfarande kämpa. Det viktigaste är att du tar din kropp för vad den är och ser att den gör så gott den kan.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

14 Kommentarer

  • Svara Julia 31 januari, 2014 at 11:59

    Vilket bra inlägg, detta tror jag kan hjälpa många mammor 🙂 jag lägger det i ryggsäcken och tar med mig in i framtiden!

    [Svara]

  • Svara Camilla 31 januari, 2014 at 12:25

    Tack för ett fantastiskt inlägg!
    Du gjorde min dag 🙂

    [Svara]

  • Svara Marlene 31 januari, 2014 at 13:59

    Tack för fint skrivet inlägg! Speciellt det sista stycket om kroppen vill jag ta med mig <3

    [Svara]

  • Svara Malin 31 januari, 2014 at 15:16

    Bra läsning! Jag är nyss fyllda 30 och har fött barn vid 23, 26 och 29 år, vaginala förlossningar alla tre. Fantastiskt nog har min stora härliga gravidmage gått tillbaka fint varje gång….liksom kilona. Men nog har ändå kroppen förändrats klart!!!! Det är ju inte enbart magen som sätts på prov. Alla organ trycks undan och får samtidigt jobba för högtryck, hjärtat belastas, blodvolym ökas väsentligt, brösten växer, fogarna luckras upp….ja säg vad som inte påverkas under en graviditet….Men Tänk vad fantastisk kvinnokroppen är egentligen! Mina magmuskler har blivit ganska förskonade ifrån delning och stor uttänjning. Kanske beror det på att jag är 180 lång och bebis har kunnat få gott och plats på höjden/längden också. Trots fullgångna graviditeter och normalstora bebisar så har magen inte blivit sådär enorm rakt ut då utrymmet mellan bröst och bäcken varit hysat generöst pga min längd. Nåja….Nu ska jag stärka bålen och försöka jobba fram de där rutorna för första gången i mitt liv!…ja och övriga kroppen ska också komma i god form. Började gå till gymmet för en månad sedan….och I’m in love!! Ska bara våga min in bland de fria vikterna….känner mig inte riktigt ”hemma” än efter som jag ägnat mig åt andra träningsformer och aldrig gått på gym tidigare! 🙂 Tack för all inspiration och läsning, började följa din sida för några veckor sedan //Malin

    [Svara]

  • Svara Erika 31 januari, 2014 at 20:10

    Hej! Jag fick en son för snart 7 månader sen. Jag gick bara upp ca 10 kg och han var inte speciellt stor, 3400 g, ändå har jag en magmuskeldelning som ännu inte gått ihop, vilket faktiskt har förvånat mig lite då jag inte förväntade mig det (av nån anledning). Jag tränade under graviditeten men var försiktig med magen för att jag var rädd för just magmuskeldelning. Men magen aktiveras ju i många övningar ändå, så jag undrar (för framtida graviditeter) om jag trots allt aktiverat magen för mycket och på så vis dragit isär musklerna? Nu vågar jag knappt träna magen alls för att jag är rädd att förstärka delningen, vad och hur ofta ska jag träna för att få musklerna att gå ihop igen? Tack för en rolig och inspirerande blogg! Jag började läsa när jag var gravid och nu är jag fast 🙂
    /Erika

    [Svara]

  • Svara Erika 31 januari, 2014 at 20:11

    Fint skrivet! Tack för en bra och intressant blogg!

    [Svara]

  • Svara Natten 31 januari, 2014 at 21:58

    Tack för dina kloka ord. Du skriver att lösningen ofta är att stärka inre magmusklerna genomatt träna rätt övningar: hur vet jag vilka övningar som är de rätta/ bästa för att stärka magen igen, få bort putet och sträva mot en mage med rutor som din:)? Hur ofta och mycket rekomme derar du at man tränar övningar riktat främst mot magmusklerna?

    [Svara]

  • Svara Sofie 31 januari, 2014 at 22:02

    Tusen tack för bra läsning. Det värmer och inspirerar!

    [Svara]

  • Svara Fredag 31 januari, 2014 at 22:34

    Tack – vilket toppenbra inlägg. Ibland är den svår att acceptera, men efter tre barn är jag ändå så stolt över min mage – grymt stark men full av bristningar, lös hud och ett fult ärr.

    [Svara]

  • Svara Bella 1 februari, 2014 at 16:29

    Bra inlägg! Jag är också intresserad av vilka magövningar som rekommenderas efter en graviditet. Är nu gravid med andra barnet o efter första graviditeten har jag lyckats få en ”limpa” som du prata om på Nyhetsmorgon, när jag gör magövningar. Har inte tidigare förstått att man ska undvika det. Vilka övningar finns?

    [Svara]

  • Svara Hanna 23 februari, 2014 at 10:30

    Fint, välskrivet och intressant inlägg!!

    [Svara]

  • Svara Josefin 28 augusti, 2014 at 18:37

    Hej!
    Fint inlägg och jag försöker ta till mig det du skriver, men det är inte det lättaste två veckor efter ett akutsnitt när mage/rygg/bål ser helt annorlunda ut och det känns som om magen aldrig kommer gå tillbaka till något jag känner igen… Bara att vänta och ha tålamod antar jag och inse att ett friskt barn är viktigare än en mage som blir lika liten som den var innan.
    /Josefin

    [Svara]

  • Svara Birgitta 19 mars, 2015 at 00:59

    Angående ärr efter kejsarsnitt. Kom precis från min kiropraktor och blivit rekommenderad egenmassage av ärrbildningen 2 gånger i veckan. Jag har gjort kejsarsnitt 2 gånger och det senaste för 12 år sedan. Nu kommer jag kanske tack vare denne fantastiske kiropraktor komma till rätta med mitt ryggproblem som orsakas av att magmusklerna inte aktiveras som de ska pga. skadorna i buken. Så till rådet till alla med ärr efter kejsarsnitt. Massage! Hälsar Birgitta

    [Svara]

  • Svara Therése 24 augusti, 2015 at 12:17

    Hittade detta underbara inlägg via Google.
    Har akut snittats 3 gånger och min kropp ser inte ut som tidigare. Behövde verkligen läsa något som detta inlägg. TACK!

    [Svara]

  • Lämna kommentar