Lofsan

Om kosttillskott

Jag har flera gånger blivit ombedd att skriva ett inlägg om vad jag tycker om kosttillskott, so here we go!

Jag är personligen generellt sett emot kosttillskott, om vi med det menar vitamintillskott, proteinpulver, flytande aminosyror, osv. Jag är också emot koffeintabletter, fettförbrännare och andra ”kemiskt framställda” produkter som är framställda för att öka olika fysiska förmågor i kroppen. Det finns säkert några få undantagsfall där det kan finnas grund för sådana här tillskott, men jag har ännu inte stött på någon sådan person under mina år som personlig tränare.

Jag själv använder ingenting av ovan nämnda. Jag fokuserar istället på att få mina vitamin/protein/sömn-behov tillfredsställda på naturlig väg, och det går alldeles utmärkt. För de allra, allra flesta människor duger nämligen alldeles vanlig mat fullt ut som bränsle för kroppen. Om man sköter sin kost och äter bra, vanlig, varierad mat så behöver inte ens idrottare på elitnivå kosttillskott.

Ibland kan det hända att jag tar en mjölkdrink på gymmet. Det är i så fall i första hand för att jag tycker att det är gott och i andra hand för att jag två dagar i veckan inte har någon lunchrast. Det här är färdiga mjölkdrycker från gymmets kyl som marknadsförs som proteindrink. De är ganska söta och mättar inte så bra men de funkar i farten och är alltid till 100% bättre än att inte äta någonting alls. Det finns en variant av proteinkaka som säljs på gym som jag kan komplettera med, den är närmast att likna en godisbit med choklad och nötter trots att den säljs med ”nyttig” underton. Än en gång; för mig är det bättre att jag dricker/äter dessa än inte får i mig något alls på en hel arbetsdag i gymmet.

Jag hade nolltolerans mot sådana här ”chokladkakor” och mjölkdrinkar när jag var gravid och sedan när jag ammade och ville komma i form efter graviditeterna, eftersom de är produkter som innehåller relativt mycket socker och många kalorier jämfört med den mättnad de ger. Numera ligger jag på en jämn nivå där det inte händer så mycket med kroppen från månad till månad och jag behöver därför inte räkna kalorier på samma sätt. När jag varit noggrannare i min kost och varit mitt i en challenge har jag haft fullt fokus på bra och nyttiga livsmedel som fungerar som bränsle och bidrar till träningsresultat mer än att ta genvägar som kostar mycket mer än riktig mat. Dessutom finns det ingen forskning än på vad som händer i människokroppen ett par generationer senare när man dagligen äter syntetiskt framställda livsmedel.

Jag förespråkar alltså riktig, smart mat som ger kroppen energi och smakar gott. Mat ska inte vara en belöning, det ska vara det allra viktigaste i vardagen tillsammans med sömn. Om man då blandar pulver och vatten till mellanmål säger det ganska mycket om hur snäll man är mot kroppen som står ut med så mycket varje dag.


Dagens middag; lax, en kall sås på kesella, chilisås och vitlök och mozzarella till. Mitt grönsaksbehov fyllde jag under de tre tidigare måltiderna.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

18 Kommentarer

  • Svara Yvonne lithner 16 oktober, 2012 at 20:00

    Hej vad tror du omD- Vitamin? När sommaren varit dålig med lite sol räcker det då med feta fiskar eller behöver man tillskott? Jag känner mig så trött och funderar i banorna av att jag har underskott på D-vitamin

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Det finns studier som visar att vi i de nordiska länderna behöver mer dvitamin men om man äter fet fisk, ägg och mejeriprodukter så får man i sig tillräckligt. Många vuxna har få mejerikällor, petar bort äggulan och slarvar med den feta fisken och det är där man får i sig mycket dvitamin ifrån.

    [Svara]

    Bettan Reply:

    Tyvärr fel, vi får inte i oss tillräckligt med D-vitamin från enbart kosten.

    [Svara]

    M Reply:

    Nej, Bettan har rätt. Studier visar att det inte räcker att äta fet fisk, ägg etc. Nu har jag inte mängderna i huvudet, men för att få i sig tillräckligt med d-vitamin genom kosten behövde man äta så stora mängder att det var ohälsosamt därför.

    [Svara]

  • Svara Sofia 16 oktober, 2012 at 20:35

    Jag undrar hur det är när man styrketränat, jag upplever ofta att det tar för lång tid innan jag får i mig någon typ av protein när jag har gjort det. Jag ska ta mig hem från gymmet, laga mat osv, det kan dröja 1,5 timme. Kan det inte då vara bra att dricka en proteinshake? Eller går det lika bra att ta med sig ett kokt ägg till gymmet och äta direkt efter?

    [Svara]

  • Svara Malla 16 oktober, 2012 at 20:42

    heja vilket bra inlägg!

    [Svara]

  • Svara Anneli 16 oktober, 2012 at 20:47

    Tack för det!
    Känns mer som en regel än undantag att man ska stoppa i sig en massa tillskott nuförtiden, framförallt om tränar. Det bästa för kroppen måste ju vara det som kommer från djur- och växtriket.
    Har själv varit utbränd ett tag och under den tiden föll både träning och kost som alltid varit viktigt i mitt liv. Börjar nu komma tillbaka i båda ”grenarna” och känner verkligen att jag mår mycket bättre av bra mat och träning!! Mycket av min inspiration kommer från din blogg, TACK för det 🙂 Är ingen småbarnsmamma och heller inte så ung (44) men bloggen passar mig utmärkt ändå!

    [Svara]

  • Svara Madde! 16 oktober, 2012 at 21:02

    Igen…. Underbart inlägg och HIGH FIVE! =)
    Äntligen någon som har koll på forskning inom kost och hälsa och skriver fram det på ett ypperligt intressant och läsvänligt sätt!

    [Svara]

  • Svara Linn 16 oktober, 2012 at 21:04

    Jag förstår helt ditt resonemang. Min fundering är vad du äter direkt efter träningen? Man ska ju äta protein och kolhydrater inom 30 min efter avslutad träning vilket jag kan tycka är svårt att lyckas med. Har därför funderat på proteinpulver, då jag hört av en kompis som är dietist att det finns pulver på helt naturligt vassleprotein. Är även dessa dåliga? Kan du tipsa på andra sätt att få i sig tillräckligt efter ett styrketräningspass? Gärna sådant som kan stå i omklädningsrummet under träningen..
    Tack för en grym blogg!!

    [Svara]

  • Svara Berit 16 oktober, 2012 at 21:18

    Tusen tack för att du skrev detta. Känner mig nästan dum i gymmets omklädningsrum då jag inte skakar och dricker protein drinkar efter träning. Jag fortsätter men min mat och känner mig stärkt i det du skriver.:)

    [Svara]

  • Svara hanna 16 oktober, 2012 at 21:57

    Hej! Vad glad jag blir att läsa det du skrev 🙂 du verkar vara så sund och naturlig och så får du jätte fina resultat. Du insererar jätte mycket! Blir glad av att läsa din blogg. Tack så mycket 😉

    [Svara]

  • Svara StepUp 2 Fitness 16 oktober, 2012 at 22:20

    Vilket bra inlägg!!!!! Håller med dig fullständigt!!!!

    [Svara]

  • Svara Susanna 17 oktober, 2012 at 08:53

    Jag vill ocksa tacka for ett klokt inlagg som kanns sa befriande att lasa.! Du visar tydligt att det inte handlar om att ”konsumera” sig till en sund kropp utan att det egentligen ar ganska enkla verktyg som behovs, som ar tillgangliga for alla. Det ar massiv marknadsforning kring extra-tillskott och protein pulver inom traningsvarlden etc sa det ar att att tro att det ar ”nodvandigt”. Ha en toppen dag!

    [Svara]

  • Svara Cecilia Nordblad 17 oktober, 2012 at 09:34

    Bra och viktigt inlägg! I grund och botten håller jag med dig helt – naturlig och riktig mat är bäst. Dock intar jag en del proteinpulver (fast rent, utan sötningsmedel) t ex direkt på morgonen innan träning (äter frukost efteråt) eller som mellanmål eftersom det är enkelt att ta med. Som några andra redan skrivit här, tipsa gärna om vad du äter istället. Alltid intressant att höra hur andra tänker 🙂

    [Svara]

  • Svara SuperSHEro 17 oktober, 2012 at 09:42

    Helt inne på din linje! 🙂

    [Svara]

  • Svara Gymbagen 17 oktober, 2012 at 09:58

    Jag har själv funderat mycket på kemiskt framställda kosttilskott den senaste tiden och kommit fram till att det är dags att sluta med sånt. Tittar man på dig finns det ju ingen som helst anledning att ta dem 😉
    Bra inlägg, som alltid!

    [Svara]

  • Svara Helena 17 oktober, 2012 at 13:41

    Vilket bra inlägg! Jag har från februari förra året följt din blogg och tagit till mig av dina tränings- och kost tips, under den tiden har jag gått ner 14kg och blivit mycket starkare! Jag har enbart gymmat, löptränat och ätit naturlig mat. Kan även tilläggas att jag är 160 lång vägde 68 och numera 54. Finns så många träningsbloggar som bara visar upp sina kosttillskott och ingen riktig mat att jag förstår att de som inte har ngn erfarenhet tror att kosttillskott är ett måste. Jag är glad att det var du som inspirerade mig till att ta tag i min träning och hälsa och inte någon av dem! Tack för bra, intressant, rolig, inspirerande och givande läsning!

    [Svara]

  • Svara Proteinpulver, välsignelse eller förbannelse? | StepUp 2 Fitness 17 oktober, 2012 at 16:30

    […] jag kanske borde fortsätta utan tillskott och se vart det bär mig. Läste just Lofsans inlägg i ämnet och kan inte säga annat än att det lockar att sluta helt. Några råd på […]

  • Lämna kommentar