Videobloggar

Om intervaller på löpband

Jag får många frågor om hur mina korta intervaller på löpband ser ut och vad som är syftet med dom. Jag använder korta intervaller på löpband, de är upp mot 1 minut långa för att på kort tid öka min syreupptagningsförmåga och öka min förbränning. Jag springer på farter/hastigheter mellan 15 och 18 km/h  beroende på hur långa intervaller jag har på schemat. Mina PT-kunder som tränar mest av fåfänga skäl, alltså att de bryr sig mer om hur kroppen ser ut i spegeln eller hur fasta de känner sig i kroppen än om hur de presterar (jämför med de som vill springa lopp på bättre tider och liknande) springer korta intervaller på band i kombination med sin styrketräning upp till tre pass i veckan. Passen är totalt, inklusive styrketräning, 45 minuter långa och ger grymma resultat både sett till att tajta till kroppen och att utveckla muskelmassa så att kroppen känns fast.

Ett exempel på korta intervaller på löpband är så kallad tabataintervaller. En tabataintervall är 4 minuter lång och är uppdelad i 8*20 sekunder med 10 sekunder vila. Jag hoppar på och av bandet i farten och ni ser i filmen hur det ser ut. Om ni har löpband som stannar om man inte springer hela tiden kan lura bandet genom att höja och sänka farten ett steg i vilan.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Kommentarer

  • Svara Helene 10 april, 2014 at 19:17

    Hur många tabataintervaller rekommenderar du per pass? Och måste man köra alla efter varandra eller ta någon/några innan och någon/några efter passet?

    Tack för bra inspiration!

    [Svara]

  • Svara Natten 10 april, 2014 at 20:57

    hej! Vill öka min förbränning så testade ditt upplägg idag; joggade 10 min, sen 2 varv tabata på 16.5 km/h med kort vila mellan. Avslutade på 8 st intervaller på 15 sek/15 sek ståvila på 17 km/h. Är det ett upplägg som kan öka min förbränning? Efteråt körde jag löparstyrka övningar från löparskolan RRS. Gången innan tränade de tung styrketräning för överkropp efter intervallerna. Gör det nån skillnad i vilken ordning intervallerna eller styrketräningen läggs?

    [Svara]

  • Svara Ida 10 april, 2014 at 21:01

    Hej Lofsan. Tack för en bra blogg! Hur och vad bör man träna för att tajta till kroppen? Jag kan tyvärr inte springa. Jag brukar träna på spinningcykel hemma. Hur ofta bör man träna för att snabbt se resultat?

    [Svara]

  • Svara Anna 11 april, 2014 at 13:52

    Undrar om det fungerar liknande på crosstrainer?/ Anna

    [Svara]

  • Svara Cecilia 12 april, 2014 at 01:26

    Hej!
    Undrar också lite hur långt du rekommenderar att själva löpdelen är av passet? Typ hur många intervaller? Tänker att man börjar med att värma upp i cirka 10 min…
    Tror detta upplägg skulle passa mig då jag dels gärna vill tighta till kroppen men också börja springa och uppskatta löpning som träning. Tänker att det är bra då du har sagt (om jag minns rätt) att man ofta har ett bättre löpsteg i snabbt tempo och om det är ett relativt kort pass hinner jag inte tröttna.

    [Svara]

  • Svara Maria 13 april, 2014 at 16:07

    Hej Lofsan.Vill tacka dig för att du är så grym.Jag är en kvinna i mina bästa år Har spelat fotboll i 25 år.Jag e en vanlig motionär som tränar för att vara snäll mot min kropp,och för att det ger mig positiv energi 🙂 Jag spinnar och styrketränar…min fråga är.Hur tajtar jag till kroppen med de bästa övningarna och hur blir jag av med kärlekshandtagen.Phu….Jag äter nyttigt också…så snälla du hjälp mig för dig litar jag på.Ha det bäst Maria….

    [Svara]

  • Svara Eleonor 29 april, 2014 at 17:31

    Hej hej!

    Om man är nybörjare på intervaller, dvs om man vill komma i form efter man fått barn eller liknande, vilka nivåer tycker du är bra nybörjarnivåer när det gäller speed och sekunder?

    Tack för en grym blogg!!

    [Svara]

  • Lämna kommentar