Lofsan

Om helgträning

För tredje veckan på raken lägger jag extra mycket krut på mitt lördagspass. Helger har historiskt sett alltid inneburit mycket träning för mig. Jag gillar att starta helgen med träning och att slippa passa tider. Och så känner jag mig ofta utvilad på lördagsmorgnarna.
 
 För två veckor sedan sprang jag Women’s Health Halvmarathon, förra lördagen körde Ida och jag 3 timmar mountainbike med 45 minuter avslutning uppför Hammarbybacken. Idag startade jag dagen med 18,5 kilometer runt Södermalm och Kungsholmen. Eftersom jag gick hemifrån strax före 08 var jag hemma lagom till att resten av familjen ätit klart frukosten och vi har nu en hel fri idag att kunna göra vad vi vill.
 
 Helgträning är bra eftersom vi får möjlighet att träna med någon vi inte hinner träna med eller träffa på vardagar.
 
 Helgträning är bra eftersom vi småbarnsföräldrar ändå vaknar tidigt.
 
 Helgträning är bra eftersom vi får tid att träna något som tar lite längre tid; till exempel långpass på cykel eller löpning eller kombinationer av flera träningsformer som löpning och styrka.
 
 Tycker du om att helgträna?
 
 


Fyra vändor uppför Hammarbybackens liftspår med stavar i händerna var galet jobbigt efter 3 timmar cykling. Befriande att nå toppen med maxpuls.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

13 Kommentarer

  • Svara Charlott 10 maj, 2014 at 15:04

    Det är något speciellt med helgträning, precis som du säger. Kan lätt sätta klockan för ett härligt långpass en söndags morgon, galet må tyckas, men för mig är det livskvalitet!

    [Svara]

  • Svara Tove 10 maj, 2014 at 18:06

    GRYM inspiration!
    Har en fundering kring onda benhinnor vid löpning. Ont på insidan av vadbenet vid löpning. Nu har jag vilat 1 vecka. Om jag vill springa lite ändå. Funkar det å tejpa då med sporttejp och kompressionsstrumpor funkar det?

    [Svara]

  • Svara Natten 10 maj, 2014 at 21:15

    Är det vanliga walking stavar du använder när du går uppför? Är det uppför en slalombacke du går? Skillnad att gå med eller utan stavar? Är det en träningsform som du rekommenderar om jag vill öka min förbränning och träna för att minska i fettprocent eller är det bättre att satsa på tabatapass på löpbandet? Några tekniktips som jag bör tänka på? Har även funderat på att testa trappträning uppför en hoppbacke, vad anser du om det alternativet? Tack på förhand

    [Svara]

  • Svara Lilly 10 maj, 2014 at 21:19

    Hej Lovisa!

    Absolut en party höjare att träna extra tufft och längre tid på helgen.

    Tränar varierat hela veckorna men på lördagar smäller det till och vi kör ett pass Spyfys. Då spränger jag mina gränser och får träffa mina Goa tränings vänner.

    Tack för den inspiration du ger!

    /Lilly

    [Svara]

  • Svara Maria 10 maj, 2014 at 21:48

    Helgträning är bland den bästa, gärna morgonträning för då blir hela dagen så mycket bättre. 🙂

    [Svara]

  • Svara Malin 10 maj, 2014 at 22:06

    Helgträning = kvalitets- och långpass. Jag smög upp före familjen hade vaknat idag och stack ut på långlöpning. Bästa starten på dagen!

    På mitt pass (också i Stockholm) började dock regna idag och det ordentligt så jag blev blöt och verkligen iskall. Har du tips för bra kläder vid hårt regn om man vill springa ganska lång tid, typ 2 timmar? Låren var som stela ispinnar mot slutet idag.

    [Svara]

  • Svara Mias steg 11 maj, 2014 at 07:48

    Jag sprang också långpass i går på morgonen men hann precis undan det värsta regnet. Håller med om att det är bästa tiden att ta sig ut på ett långt löppass. Tycker det är värt att ta sig upp lite tidigare så att inte hela dagen går åt.

    Helgerna är ju heliga, då vill man ju hinna umgås med familjen. Stiger man upp tidigt får man både tränings- och familjetid.

    [Svara]

  • Svara Johan 11 maj, 2014 at 07:52

    Jag håller med om att helgträning är något speciellt.
    Särskilt om man, som jag, är småbarnsförälder.
    Men tvärt om mot många andra, älskar jag helgträning just för att mitt barn då kan vara med på min träning.
    Det går självklart inte för alla idrotter.
    Men just inom klättringen går det utmärkt.
    Malte, min son, hänger alltid med ut till klippan vi skall klättra på och har då en heldag ute i naturen för lek, spring, hopp och klättring.
    Med naturen som lekplats.
    Även inne på klättergymmet trivs han bra.
    Stora ytor att leka på.
    Så jag håller med.
    Helgträning är något särskilt.
    HA en bra dag.
    /Johan

    [Svara]

  • Svara Marja - Baka Sockerfritt 11 maj, 2014 at 12:06

    Jag tycker absolut om att helgträna, och tränar båd lördagar och söndagar, just pga att det finns mer tid under helger!

    [Svara]

  • Svara Rund är också en form! 11 maj, 2014 at 17:28

    Helgträning är den bästa träningen! Man kan ex.vis köra långpass och ändå ha MASSOR av lediga timmar kvar med familjen! 🙂

    [Svara]

  • Svara Jojohanna 11 maj, 2014 at 21:00

    Jag tycker det är så coolt att du ska köra hela HÅEC, är uppe och tittar varje sommar (bor inte så långt därifrån), och blir altid lika sugen. Men än så länge är steget att faktiskt anmäla sig för långt. Och då äger jag ändå en kajak. Men nu blir jag inspirerad igen, så nästa sommar kanske….

    [Svara]

  • Svara Agnes 12 maj, 2014 at 12:42

    Helgträning är underbart för att jag kan träna och samtidigt hänga med mamma. I helgen introducerade hon mig för backintervaller, och hon agerade grym löpcoach! Sedan spelade vi tennis tillsammans som vi båda älskar! Längtar redan tills nästa helg!!

    [Svara]

  • Svara Mari 12 maj, 2014 at 15:20

    Hej!

    Och TACK för din inspirerande blogg!
    Jag älskar att träna/springa med musik i öronen och jag undrar vilka hörlurar du rekommenderar till träning? Just nu använder jag bara de ”vanliga” små plopparna som hör till min I-phone, men de tenderar att åka ur hela tiden. Jag på jakt efter ett par sköna lurar som sitter kvar vid löpningen. Utseendet spelar ingen roll.

    Tacksam för svar!

    Mvh Mari

    [Svara]

  • Lämna kommentar