TV4, Videobloggar

Om fria vikter, maskiner och marklyft på TV4 Nyhetsmorgon

Här är hela klippet från dagens avsnitt av PT-skolan där vi just nu kör ”Fråga PTn”. Dagens tema är styrketräning med fria vikter kontra maskiner och jag bjuder er som är vana vid att mest träna i maskiner på alternativa övningar.

Övningarna som visas i klippet är:

Axelpress sittande i maskin – kan bytas ut eller kompletteras med stående axelpress på bosuboll.

Sittande utåtrotation för rumpan i maskin – kan bytas ut eller kompletteras med ”monsters walk” med gummiband.

Liggande lårcurl i maskin – kan bytas ut eller kompletteras med liggande lårcurl på boll.

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

14 Kommentarer

  • Svara Emma 23 februari, 2014 at 21:08

    Vilka bra tips och råd! Jag måste bara få ställa en fråga i efterhand, jag tränar mycket marklyft, men nu är jag gravid för andra gången och då undrar jag om marklyft är en lämplig övning vid graviditet? Kan man köra på så länge det känns bra i kroppen? Mycket tacksam för svar ang. detta!
    Och tack för en superbra blogg 🙂

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Ja, men du behöver inte köra så tungt.

    [Svara]

  • Svara SpringSara 23 februari, 2014 at 21:34

    Grymma tips som vanligt! 40 kg säger du… Okej då! 🙂

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    60 om du hänger med Dunderklubben!

    [Svara]

    SpringSara Reply:

    Hot eller löfte? 😉 Jag får boka in ett tillfälle!

    [Svara]

  • Svara Hilda 23 februari, 2014 at 22:12

    Hej:) grymma tips! Har en liten fråga bara. Jag tränar mycket med fria vikter men har svårt att orks hålla stången vid marklyft med händerna. Lika så med hantlar! Orkar mer än vad händerna klarar 🙁 handskar hjälper inte heller.

    [Svara]

    Josefine Reply:

    Jag har samma problem!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Använder du någon form magnesium för att få bättre grepp, det gör stor skillnad på mig?

    [Svara]

    Hilda Reply:

    Nej det vet inte vart man får tag på ens. Upplever att mina små fingrar inte orkar runt stången ordentligt 🙁

    [Svara]

  • Svara Jaana 23 februari, 2014 at 22:24

    Vad glad jag blev över att du svarade på min fråga om marklyft! Nu ska jag åka Halvvasan på tisdag och sedan satsa mer på styrka och marklyft. Tack för all inspiration!

    Med vänlig hälsning, Jaana

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Lycka till!

    [Svara]

  • Svara Oscar Sjöström 25 februari, 2014 at 09:52

    Hej Lofsan!!!

    Jag är lite fundersam till vissa delar av i slaget. Hur menar du när du säger ”man ska nästan titta ner i golvet och nästan luta sig bakåt” i marklyft. Jag tänker att du bör arbeta till full extension i höften i ett marklyft men att det inte finns någon anledning till att luta sig bakåt.

    En annan tanke var i liggande lårcurl där du säger att man tränar baksida lår men även säte. Hur tänker du att sätesmuskulaturen bidrar i rörelsen. Vad jag förstår är sätesmuskulaturen funktion framför allt extension i höftleden men även utåtrotation.

    Bästa hälsningar

    Oscar

    PS Du är grym! DS

    [Svara]

    admin Reply:

    Lårcurl tränar styrka för baksida lår (M. semitendinosus, M. biceps femoris och M. semimembranosus) och isometrisk styrka för rumpan (M. gluteus maximus) samt för nedre ryggen (M. erector spinae).

    När jag ska lära nybörjare att träna marklyft så försöker jag illustrera det med ”dra svärdet ur stenen”. Detta för att ge en motviktspedagogisk symbolik till att dra stången uppåt. Om du bommar stången i ett marklyft så ska du falla bakåt. Så att säga att du ska luta dig bakåt i ett marklyft kommer i realiteten innebära att du hamnar med full extension i höften. Att säga till en nybörjare att man ska dra till rak höft kommer att innebär att personen i princip svankar i högsta läget. Så egentligen handlar det mer om pedagogiska nycklar till nybörjare för att förklara känslan än vad som sedan i verkligheten kommer att ske.

    [Svara]

  • Svara Erik 28 februari, 2014 at 11:17

    Hej,

    Jag såg kommentaren ovan samt svaret. Det är klart att du kan träna stora sätesmuskeln isometriskt men det kan ju knappast räknas som styrketräning. Då skulle man kunna säga att det är styrketräning att stå upp och spänna rumpan också.

    När det gäller marklyft så kan man såklart använda sig av olika ledord och beskrivningar när man coachar. Men tittar man på din rörelse så hyperextenderar du ländryggen i slutet av rörelsen vilket knappast är positivt. Det känns som att många som tittar kan tro att det är så man ska göra när du beskriver det som att man nästan ska luta sig bakåt samtidigt som du också visar en bakåtlutning. Jag tror att du gör folk sämre med den instruktionen.

    Erik

    [Svara]

  • Lämna kommentar