Lofsan

Om att träna och inte kunna bli gravid

Jag får många väldigt privata mail som handlar om att vara en väldigt aktiv träningstjej som tränar mycket kombinerat med frågor kring att inte kunna bli gravid. När jag aldrig har träffat personen, inte har insyn i detaljer kring träningsupplägg, träningsbakgrund, kosthållning, stressnivåer och så vidare så är det praktiskt taget omöjligt för mig att ge individuella råd för hur hon ska öka chansen att kunna bli gravid.

Jag är verkligen ingen fertilitetsexpert men den utbildning jag har, de texter jag läser och den stora erfarenhet jag har kring att träna kvinnor i fertil ålder har gett mig några generella riktlinjer som jag alltid jobbar efter med mina klienter. Jag delar gärna med mig av mina tankar kring träning och svårighet att bli gravid, men kom ihåg, detta är inte individuellt utformade råd. Det är frustrerande att inte kunna bli gravid, och ett superkänsligt ämne. Jag ser inte bara över hur träningen ser ut utan tittar på hur hela livsstilen fungerar och framförallt balansen mellan stress och återhämtning.

 

IMG_3893

 

– Det viktigaste för en kvinna som vill bli gravid är att hon menstruerar. Mensen kan störas av stress, för hård eller för mycket träning (som är en typ av stress), övervikt, undervikt eller för energisnål kost. Om du vet med dig att du tränar väldigt mycket eller hårt och inte har mens bör du justera träningen en period framöver. Lägg då inte bara till lugnare yoga till ditt vanliga schema utan plocka bort flera pass. Jag rekommenderar 2-3 varierade träningspass per vecka i ett lugnare format, jag tycker att man ska undvika högintensiv träning en period och träna prestationsfritt.

 

img_4511

 

 

-Dina chanser att bli gravid ökar när du är normalviktig och har en fettprocent mellan 25 och 30%. Som träningstjej kan du ligga lågt i fettprocent och ändå vara normalviktig för att du har en större del muskelmassa som väger mer än fett. Om du menstruerar trots att du har en (för) låg fettprocent men ändå inte blir gravid så rekommenderar jag dig att lägga på dig fettvikt så att din fettprocent höjs.

 

img_5297

-Många träningstjejer är nojiga för att gå upp för mycket i vikt under graviditeten (jag själv till exempel) och tränar därför extra hårt för att vara i så bra form som möjligt när hon väl blir gravid. Tanken är god men i verkligheten kan det vara svårare att bli gravid när hon ”är i så bra form som möjligt”.

-Om du tränar 4-6 hårda pass i veckan, har höga stressnivåer i ditt yrke eller studier och sover för lite försämras dina chanser att bli gravid. Det är ofta bättre att avstå från ett kvällspass och gå och lägga sig en timme tidigare än att träna, komma i säng framåt midnatt och sen gå upp tidigt. Sömnen är mycket viktigare för våra kroppar än vad man tidigare trott.

 

img_5831

 

-Din träningsplanering påverkar din återhämtning betydligt. För mina hårt tränande klienter som vill bli gravida gör jag inte bara justeringar i antalet pass, hur hårda passen är och vad dom tränar. Jag är också noga med att dom inte ska träna kvällspass dag 1 och morgonpass dag 2, två pass på samma dag, 3-4 dagar på raken och så vidare. Egentligen handlar det inte om träningen i sig utan om att den här typen av klienter ofta inte bara tränar hårt och mycket, de är också extremt fokuserade på sina jobb, vardagsmotionerar mycket, har ett stort socialt liv och många andra projekt i gång. Det är helt enkelt ”fullt upp just nu”.

Min utmaning som coach är att styra min klients tankar i en positiv riktning så att hon lyckas skapa en hållbar livsstil där kroppen får signalera sina behov och där hjärnan tar hand om och agerar utifrån dom. Jag tycker att träning ska vara en naturlig aktivitet som skapar mervärde i vardagen, ett andningshål i en kanske pressad vardag. Men när träning och ”den sunda” livsstilen slår över och du själv misstänker att ditt träningsupplägg, ditt sätt att äta och din livsstil är orsaken till att du inte blir gravid som du planerat så bör du stanna upp och fundera. Förutom att du självklart ska bolla din situation med din barnmorska eller gynekolog så är det alltid bra att få ett par nya ögon som varsamt men kritiskt kan analysera ditt träningsupplägg. En skicklig och erfaren PT kan ge bra struktur för hur du kan anpassa din träning för att vara väl förberedd för en graviditet och också ge dig en långsiktig plan för träning under graviditeten så att du inte behöver vara orolig för att tappa allting du byggt upp (eller brutit ner beroende på hur man ser det).

I Lofsangruppen har vi en liten babyboom just nu där ett helt gäng med kvinnor nu blivit gravida. Det är så spännande att följa med på den nya träningsresan en graviditet innebär och de mentala utvecklingar som sker!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Kommentarer

  • Svara Fru Minimalist 3 februari, 2015 at 10:45

    Tydligt, bra och tänkvärt skrivet inlägg.

    Jag har tränat regelbundet i flera år, utmanat kroppen med Vätternrundor, något maraton och flertalet kortare lopp. Sen bestämde vi oss för att bli gravida och utåt sett lyckades vi på ”första försöket”, men vad många inte vet är att det låg nästan ett års medveten förberedelse bakom graviditeten, och jag började göra flera justeringar i livet:

    – Gå upp 5 kg i vikt, främst lägga på mig mer fett.
    – Sluta med p-piller och skydda oss på annat sätt och se till att mensen kom tillbaka och blev regelbunden.
    – Träna färre och lättare träningspass.
    – Ha ett mindre fullspäckat vardags- och helgschema för att minska stressen i kroppen.
    – Börja äta folsyra eftersom det rekommenderas även innan graviditet numera.

    När allt detta var på plats efter nästan ett år var det ”bara” att ligga i som sjutton under en period. För det krävs ju mer än förutsättningarna ovan för att lyckas i slutändan 🙂

    Och drygt 9 månader senare, tisdag den 27 januari 2015, det vill säga en vecka sedan idag, såg en ny liten träningstjej dagens ljus för första gången!

    Väl värt de extra kilona jag lade på mig innan graviditeten och de kilona som själva graviditeten kräver när en 3,5 kilos ”klump” landar på ditt bröst som den största medalj du någonsin kan få! 🙂

    [Svara]

    Fru Minimalist Reply:

    Här finns även en bild på guldklimpen:
    http://minimalisterna.se/miniminimalisten-ar-har/

    [Svara]

  • Svara Therese 3 februari, 2015 at 12:09

    Väldigt tänkvärt och bra skrivet. Fick en son 2008 och han kom till på första försöket. Nu har vi försökt i 3 år och varje månad är en besvikelse.
    Har gjort dem förändringar jag kan, inte stressa så mycket, träna ”lagom”, lägga mig tidigare. En dag kanske det händer 🙂

    [Svara]

  • Svara Malin 3 februari, 2015 at 18:03

    Nr 1 var oplanerad, nr 2 väääldigt planerad och kom till helt enligt planen men nr 3 fick vi jobba på i flera månader. Jag var helt inställd på att det skulle gå fort eftersom det gjort det tidigare och ju mer insnöad jag blev i det tänket – ju mindre gravid blev jag. Det var först när jag slappnade av mentalt och hade fokus på helt andra saker (planera nån resa och tapetsera om tex) än att bli gravid som det bara hände.

    [Svara]

  • Svara Karin 4 februari, 2015 at 11:36

    Vilket bra ämne att belysa! Är personligen färdig med barnproducerandet men jag tror att det är viktigt och hälsosamt för många träningstjejer att läsa din text!

    [Svara]

  • Svara Edda 17 mars, 2016 at 09:11

    Det gör mig så glad att du skriver på ett fint sätt om det här utan de underförstådda skuldbelägganden som är så vanliga när ämnet kommer upp.

    Vi försökte i 3 år innan jag äntligen blev gravid med IVF. Folk som lätt fått barn vill gärna hitta ”felet” om jag berättar om barnlösheten, men jag har perfekt BMI, alltid tränat ”lagom”, är i rätt ålder, alltid haft fina blodvärden, röker inte, dricker mycket måttligt med alkohol osv. Men det är ibland chockerande hur låga kunskaper folk har om hur barn blir till, och övertron på att gravidet är någon slags automatisk belöning för en sund livsstil. Vanligast är kommentarer liknande de som kommenterat här om att man fått ”kämpa i flera månader” (!?) eller att man ”spände sig för mycket första månaden” men sen när de ”tänkte på något annat och slappnade av” så blev de gravida direkt. Uppenbarligen vet många människor inte hur barn blir till. Så för er som tänker och säger sånt – sluta med det. För ett helt friskt och optimalt fertilt par är det normalt att det tar upp till ett år att få till en graviditet som kan gå hela vägen eftersom det främst hänger på att ett perfekt ägg möter en perfekt spermie och det blir bara rätt ca 20-25% av försöken. Om en kvinna slappnar av kommer inte göra att rätt spermie kommer först fram. Var tacksamma att ni välsignats med normalfriska kroppar istället för att förmätet ta åt er någon slags cred för det som bara handlar om tur. Tänk på att kraftigt överviktiga, kedjerökande alkoholister också blir gravida väldigt lätt om de inte pga medfödd sjukdom eller skada har något problem, skillnaden mellan den som gör allt fel och den som gör allt rätt är bara några ynka procents sämre chans att lyckas varje månad.

    Tänk också på att det faktiskt uppfattas som arrogant och elakt att antyda att man blivit gravid för att man är så förbenat fantastisk i ett sammanhang som handlar om svårigheter att få barn som den här artikeln. Det är klart att många som googlat sig hit och läser det här har svårigheter, måste ni gnugga salt i deras sår genomatt säga att ni fick barn på första försöket för att ni gjorde allt rätt? Tänk på det som att ni träffar någon med bröstcancer, inte sätter ni då igång och berättar om hur ni undvikit cancer genom att inte stressa. Det är samma sak med barnlöshet. Det handlar mest om tur och det minsta man kan förvänta sig av de som haft turen att kunna bli gravida på vanligt sätt inom vanlig tid är lite tacksamhet över det man fått, istället för elaka kommentarer om att skillnaden mellan lättgravida och barnlösa är att de lättgravida är så himla mycket bättre på att slappna av och träna rätt.

    [Svara]

  • Lämna kommentar