Lofsan

Om att sätta prestationsinriktade mål

En av de löpcoacher som jag inspireras mycket av är Kent som skriver bloggen Snabba fötter. Vi har inte särskilt mycket gemensamt träningsmässigt och därför kan han ge mig intressanta perspektiv på saker jag går runt och funderar på. Jag tror på att välja ut ett par personer som man tror på och följa dom, inte att ha massor av åsikter och tankar i sitt flöde som ifrågasätter och kritiserar. Det är det som är utmaningen med träningsbloggar, instagram och liknande. Det som är sanning hos en blogg är myt hos en annan, om ni förstår hur jag menar.
 
 Kent skrev för ett tag sedan om att sätta upp och ibland missa mål. Han har en bra twist på fenomenet med tre prestationsinriktade mål fast i olika svårighetsgrader. I stället för att bestämma att du ska springa milen under 1 timme, eller att klara 5 kilometer på 25 minuter så kan du bestämma tre nivåer.
 
 Guld är 60 min.
 Silver är 62 min.
 Brons är 65 min.
 
 Ibland lägger vi så mycket värdering i att nå en viss tid, repetitioner eller en vikt att vi missar att det kanske viktigaste syftet med att sätta upp mål är att öka vår motivation. Genom att gardera sig och sätta mål med olika valörer så ökar chansen att vi genom vår prestation bibehåller vår motivation och kan fortsätta dagen efter med bibehållen glöd. Oavsett om vi vann guld, silver eller brons så lyckades vi med något och det ger oss drivkraft att fortsätta kämpa. Mål som är för högt satta kan skrämma oss och göra oss nedsänkta när vi inte klarar dom. Mål som är realistiska och mätbara på ett konkret sätt ökar vår motivation. Och det är motivationen som gör att vi fortsätter. Månad för månad. År för år.
 
 
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

12 Kommentarer

  • Svara Caroline 2 juni, 2014 at 10:52

    Man kan läsa bara din (och Idas blogg) så får man all information man behöver. KRAM

    [Svara]

  • Svara Berit 2 juni, 2014 at 11:11

    Oh så smart..detta ska jag ta till mig!

    [Svara]

  • Svara Rund är också en form! 2 juni, 2014 at 12:53

    Mycket SANT…! Och en riktigt bra tanke!

    [Svara]

  • Svara Cattis 2 juni, 2014 at 12:59

    Vilka tider hade du för silver o brons?

    [Svara]

  • Svara #RRS10 vecka 1 pass 3 | Den springande soffpotatisen 2 juni, 2014 at 13:33

    […] schemat och det var längesedan jag sprang en mil så jag är lite nervös. MEN så läste jag på lofsan.se idag där Lovisa länkade till Snabba fötters inlägg om att ha tre mål för sin […]

  • Svara Joanna 2 juni, 2014 at 16:03

    Smart att inte tänka svart eller vitt vilket är så enkelt gjort!

    [Svara]

  • Svara louise 2 juni, 2014 at 22:47

    Hej, måste bara kommentera din maratoninsats. Ja jättefint med en syster som peppar och coachar. Men vad är grejen med att springa när kroppen säger ifrån och man kräks upprepade gånger?! Det är en grej om man ska fly över gränsen till ett annat land, men för en springtävling? Jag har sprungit maran och jag vet att man inte mår toppen varje kilometer. Men jag skulle ALDRIG lyssna så dåligt på kroppen att jag skulle fortsätta springa om jag kräktes och knappt tog mig fram. Kan du inte förklara – vad är det som är sån bragd med det?

    [Svara]

    Nina Reply:

    Jag måste hålla med.
    Det är häftigt att korsa gränser, men till vilket pris? Och i vilket syfte?

    [Svara]

    Madde Reply:

    Undrar samma sak som Louise och Nina. Jag har följt dig några år men det här fick mig att fundera över vad du egentligen ville visa med att fullfölja en mara om det känns helt fel ända från start. Om det var att du har pannben så får du A, i övrigt ja, det är upp till dig att utvärdera.

    Man kan vinna cred på att erkänna för sig själv och andra att man inte alltid klara att leva som man lär ;).

    [Svara]

  • Svara Lina 2 juni, 2014 at 23:07

    Tack! Precis vad jag behövde. Målsättningar med Guld Silver och Brons. Det ska jag sätta upp nu för flera ändamål. Prima! Tack för all inspiration!

    [Svara]

  • Svara Sätt 3 mål - guld, silver och brons - Snabba Fötter 3 juni, 2014 at 08:22

    […] tog upp det här ämnet i sin blogg med en annan bra och intressant twist när hon kopplar mål till motivation och hållbarhet. En […]

  • Svara Lina 3 juni, 2014 at 13:53

    så sant 🙂 ha en fin dag, kramar L

    [Svara]

  • Lämna kommentar