Lofsan

Om att pressa sig och den där zonen

Något jag brukar betona som en viktig faktor för att få resultat av sin träning är hur hårt man kör och kan pressa sig. Det är väldigt vanligt att ligga i en bekvämlighetszon och harva utan att komma någon vart.

Det kanske allra viktigast för oss som jobbar som PTs är just uppgiften att få människor att prestera mer och bättre än vad de tror att de kan eller har kapacitet att pressa sig själva vid träning. I alla fall när man är ute efter resultatorienterad träning eller prestationsbaserad träning.

Anledningen till varför jag kom att tänka på just detta nu ikväll är för att jag just kom hem från gymmet där jag kört ett träningspass med min syster Agnes och hennes Henric. Vi körde 4 stycken lite längre block med 2-4 övningar i varje block med fokus på chins och bålstyrka med balans.

Som avslut på passet ställde vi upp 3 kettlebells på rad; 20, 16 och 14 kilo. Blocket gick ut på att göra 3 varv med 30 svingar på varje vikt med 5 strikta burpees mellan varje vikt. Totalt 270 svingar och 45 burpees på så kort tid som möjligt. Man fick inte gå vidare till nästa vikt förrän den personen som svingat vikten var klar med sina burpees vilket skapade grym teamkänsla.

När jag var inne på sista varvet var jag så galet trött i hela kroppen. En sån där trötthet som intar varenda muskel och hela nervsystemet upp i skallen. För mig är den tröttheten ett tecken på att jag lyckats pressa mig till gränsen. Jag blir så trött att jag är precis på gränsen att börja gråta men jag har den lilla marginalen kvar till att kunna slutföra det jag är på väg att lyckas med.

Den känslan, att kunna pressa sig till det yttersta, att vara på gränsen mellan utmattning och att lyckas är det jag vill förmedla till er bloggläsare och de kunder jag arbetar med. Att träna och träna men aldrig riktigt nå fram till dörren ger sällan de resultat som önskas. Man behöver hitta en arena där man med enkla medel kan ta ett kliv ut ur bekvämlighetszonen, för det är där resultaten väntar. Att som en påminnelse av den kapacitet kroppen och knoppen besitter, där man blir så trött av träningen att det inte finns mer att ge, inte på varje pass, inte i alla träningsformer, men då och då, där ligger utmaningen, resultaten och glädjen.

Nu ska jag ta ett långsamt kliv in i duschen, äta mitt kvällsmål och kolla på Prison Break på Netflix.


Hämta två kompisar eller testa svingarna själv. 30 svingar på varje vikt och 5 burpees. Välj en riktigt tung kettlebell som tyngsta.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

14 Kommentarer

  • Svara Sara 3 januari, 2013 at 23:42

    Helt imponerande! Har en fråga. De har inga kattlebells på gymmet där jag tränar. Har du förslag på vad man kan köra istället?

    [Svara]

  • Svara i min lilla lilla värld 3 januari, 2013 at 23:44

    Fulla svingar eller ryska?

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Fulla till 95%. Sen kom tårarna och det blev npgra ryssar på 20an sista varvet.

    [Svara]

  • Svara Annso 3 januari, 2013 at 23:55

    Wow. Rätt i nyllet! Jag blir bara så himla träningssugen. Jäkla sprucka revben LÄK FORT!!!!
    Kram Annso Ps. Ser fram emot tv imorgonkväll.

    [Svara]

  • Svara Sara 4 januari, 2013 at 00:12

    Åååå den känslan! Den är fantastisk! Precis det där du skriver att man nästan vill börja gråta men tar i det sista och klarar det (och nästan vill börja gråta för man är så grym, vadå jante? Haha) Är nygravid, hemskt illamående och trött men lääängtar och försöker känna efter varje dag om jag inte kanske kanske är en dag närmre ett grymt träningspass! Tack för inspo!

    [Svara]

  • Svara ❤ TUMADRE - ensamstående mamma till två ❤ 4 januari, 2013 at 00:55

    Bekvämlighetszonen, ja…! 🙂

    [Svara]

  • Svara Helena 4 januari, 2013 at 10:58

    Så grymt skönt att pressa ur det allra allra sista!! Hemskt att gå från ett pass och känna att man hade kunnat göra mer….
    Låter som ett riktigt grymt pass. Jag ska försöka hinna med ett 555-pass idag som också låter som ett pass där man lämnar bekvämlighetszonen 🙂
    /Helena

    [Svara]

  • Svara Agneta 4 januari, 2013 at 12:02

    Tack för tipset om din nageltjej! Fått tid att bli fin till min fest i Sthlm. Dessutom halva priset nu, ännu lite roligare:-). Ser fram emot att se dig på tv ikväll!

    [Svara]

  • Svara Evelina jacobsson 4 januari, 2013 at 12:15

    Hej!!!
    Tack för en inspirerande blogg. Undrar va du säger om att göra
    Fällkniven, både rakt och diagonal, efter man fött barn???
    Det är 11 månader sedan jag födde. Mvh Evelina

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Kanske inte den bästa efter graviditet, det finns många bättre övningar om det är platt mage du vill åt.

    [Svara]

  • Svara Kom just på mitt nyårslöfte | lifeinceriselifeincerise 4 januari, 2013 at 23:21

    […] att läsa om Lofsans syn på detta med […]

  • Svara Anneli 4 januari, 2013 at 23:24

    Intressant att läsa din syn på bekvämlighetsträna. Mitt nyårslöfte är just att våga kliva ur zonen.

    Mitt nyårslöfte…

    http://lifeincerise.se/2013/01/02/kom-just-pa-mitt-nyarslofte/

    [Svara]

  • Svara Maria 5 januari, 2013 at 13:49

    Hej Lofsan!
    Vill börja med att tacka gör en jätte inspirerande blogg!
    Jag var igår på mitt första Kettlebellpass. efter 45 min var jag helt mör i kroppen! Och träningsvärken idag ska vi inte ens prata om 😉
    Efter att ha läst ditt inlägg om bekvämlighetszone undrar jag vad ”Burpess” och ”ryska” betyder?
    Med vänlig hälsning,
    Maria

    [Svara]

  • Svara jenny 7 januari, 2013 at 21:50

    Halloj! Jag måste bara fråga, vad är det för skor du har på bilden? Sjukt fina!
    Hälsningar
    Jenny

    [Svara]

  • Lämna kommentar