Lofsan

Om att planera vila

 Efter ett 2014 som gått till historien som ett år med mycket och svårt jobb, ovanlig och påfrestande träning och en hel del mentala utmaningar jag inte var beredd på så avslutar jag nu året med träningsvila. Efter tre marathon detta år, det sista i november i New York och sedan direkt efter en intensiv löp-och styrkevecka på Playitas så har det känts så skönt att lägga träningen åt sidan ett par veckor.
 
 Min första bok; Stora löparboken för kvinnor, gick till tryckeriet förra veckan och jag håller faktiskt redan på med min andra bok just nu. Träningsinspiration har jag med andra ord till tusen men den kanaliserar jag till texter, det är svårt för mig att prestera maximalt på alla plan.
 
 Jag ser istället fram emot januari månad som kommer att bjuda på mycket löpning, mitt nya styrketräningsupplägg som jag filar på just nu och förhoppningsvis nya rekord i styrkeutveckling. En viloperiod bör alla lägga in då och då, en hel vecka minst utan ett enda pass. Det räknas inte om man är sjuk eller inte hinner träna för att man stressad, vilan ska verkligen vara vila. Äta gott och mycket, träffa älskade vänner och skratta mycket och tänka lite extra på hur vardagen är. Det är vila. Ingen prestationsfokus, inget dåligt samvete, bara kontraster från det vanliga livet där vi tränar några gånger i veckan resten av året.
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Kommentarer

  • Svara Lisa & livet från den ljusa sidan 15 december, 2014 at 22:45

    ”utan dåligt samvete”. Undrar hur många som klarar det. Bra att du poängterar.

    Och vilket år alltså! Helt fantastiskt. Bra att du är så duktig att tänka efter och vara medveten också. Att titta inåt.

    kram

    [Svara]

  • Svara Jenny 15 december, 2014 at 22:46

    Härligt att du fortsätter skriva böcker! Du kan som ingen annan skriva klokt och inspirerande om träningen som en del i övriga livet. En drömbok skulle gärna innehålla massor av tips på just detta, hur man integrerar träningen i vardagen med alla utmaningar det kan innebära. Hur man prioriterar sin egen träning och sitt eget välmående före andra brådskande saker. Hur man genomför livsstilsförändringar. Helt enkelt mycket om tankesätt och ”insidan”. Sen går det gärna finnas olika pass med såklart.

    Lycka till med allt! Tycker du borde få ett eget tv-program också!
    Hälsningar Jenny( nybliven tvåbarnsmamma som alltid varit intresserar av träning, kan mycket teoretisk men har aldrig fått till träningsbanor som fungerar i längden)

    [Svara]

  • Svara Karin 16 december, 2014 at 07:09

    I ett samhälle där mycket när det gäller träning och kost verkar ha blivit ganska svart eller vitt, dvs antingen är man extrem åt ena hållet och tränar som en galning, bara käkar raw food och räknar kalorier i sömnen eller så tränar man inte alls och äter allt hela tiden, så känns din blogg som en frisk fläkt av vad som egentligen borde vara det självklara och normala.

    Jag har nyligen hittat till din blogg, även om jag tidigare hört talas om Lofsan, och älskar sundhetstänket.
    Du inspirerar mig och jag ville egentligen bara säga ”heja, heja”. Tänk om fler vore som du…

    Kram Karin

    [Svara]

  • Svara Åsa 16 december, 2014 at 07:49

    Att det lätta kan vara så svårt. Tankeväckande och så spot on för mig nu.
    Att unna sig vila.
    Lycka till med 2015 till dig och alla Lofsianer!

    [Svara]

  • Svara pilla 16 december, 2014 at 10:31

    Jag har tränat i hela mitt liv (rätt mycket) och har aldrig haft någon vila direkt. Några dagar här och där men inga veckor. Tycker det är överreklamerat att helvila.

    [Svara]

  • Svara Rund är också en form! 16 december, 2014 at 13:25

    Ja men exakt! Jag tror att många (inkl jag själv) är dåliga på att verkligen ta en viloperiod. Som du säger, 2 veckors förkylning räknas liksom inte…!! 😛

    [Svara]

  • Lämna kommentar