Lofsan

Om att ladda om

Oktober och november är månader som jag tycker passar bra för att reboota, ladda om, nollställa. Genom att pulsera och variera träningen över tid, enligt en förbestämd plan visar du din kropp och knopp att du har tillit till att din träningsmotivation kommer att finnas kvar även imorgon, nästa vecka, om en månad, i februari.
 
 Hur en sån här period kan och bör se ut är väldigt individuellt men här kommer lite inspiration!
 
 Person 1: Tränar tyngre styrka 8-12 repetitioner per set normalt sett.
 
 Reboot: Lägg in 4-8 veckor med annat fokus; tex rörlighet, uthållighetsstyrka, pulsstyrka, styrka med 1-6 repetitioner eller explosivitet.
 
 Person 2: Tränar uthållighetsstyrka med mycket kroppsvikt tex hemmatränare som kör mina 500-repspass.
 
 Reboot: Lägg in tyngre styrka än vanligtvis 1-12 repetitioner under 4-8 veckor. Köp klippkort på gymmet under perioden så att du kan köra med ordentlig vikt på knäböj, marklyft, latsdrag, rodd och axelpress.
 
 Person 3: Löptränar mestadels, särskilt under vår, sommar och höst.
 
 Reboot: Lägg in tyngre styrka istället för minst 2 löppass per vecka, under 4-8 veckor. Våga lita på att konditionen kommer att finnas kvar även om du inte springer flera gånger i veckan.
 
 Det är viktigt att du inte adderar träning till din vanliga träningsdos utan faktiskt vågar ändra fokus helt under denna period. Ju mer helhjärtat du går in för ett fokus eller tema, desto bättre resultat och utfall kan du räkna med. Att träna varierat (vilket är bra) är inte detsamma som att vara splittrad. Splittrade människor får inga resultat vare sig av styrketräning eller konditionsträning och känner sällan den tillfredsställelse som man får av att ha en realistisk plan som faktiskt är tydlig, målinriktad och hållbar. Våga ge ett nytt träningsupplägg minst 6-12 veckor innan du utvärderar det. Det tar tid för kroppen att lära in nya rörelser, ovana muskelfibrer kan kännas märkliga och nya träningsrutiner behöver en ärlig chans för att etablera sig.
 
 


Bilder av fotograf Sophie Odelberg från Röhnisch träningshelg på Loka brunn för 10 dagar sedan.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara Sara 13 oktober, 2015 at 21:27

    Snygga bilder som Sophie tagit – kul att det är en tjej som fotar. Blir lite ensidigt att som i Åre nästan enbart se manliga sportfotografer.

    [Svara]

  • Lämna kommentar