Lofsan

Om att inte kunna greppa

Vi tjejer som generellt sett har mindre händer än män (undantag finns såklart) har ofta svårt att orka hålla greppet när vi styrketränar. Marklyft, chins, rodd och svingar med kettlebells är övningar där i alla fall jag får det tufft med greppet och ofta känner att jag egentligen orkar mycket mer i kroppen men att det är greppet som är svagaste länken. När jag var gravid och första halvåret efter förlossningarna hade jag så svaga handleder att jag inte kunde lyfta en stekpanna av spisen med en hand, det var nästan en chock när jag insåg detta. När man är gravid mjukas lederna i kroppen upp av hormoner och för mig blev det så extremt tydligt med stekpannan i handen.

När man är ny i gymmet eller i gång igen efter ett uppehåll brukar greppet ofta vara den svaga länken men efterhand så ökar styrkan i underarmarna och fingrarna, det gäller bara att stå ut tills dess. Jag tycker inte att man ska använda dragremmar när man styrketränar utan hellre växla redskap och variera greppet.

När jag kör mina ryggpass, chins och marklyft så använder jag flytande magnesium i handflatorna. Förr i tiden på stora gym så fick man inte ha torr magnesium (som kritblock) i händerna däremot den flytande varianten, men nu har jag hört att även flytande magnesium inte är tillåtet till exempel på Sats. Jag vet inte om det stämmer dock.

Flytande magnesium, eller magnesium i händerna i allmänhet, gör så att du orkar lyfta tyngre; för det första genom att stången ligger kvar i handen och dessutom så aktiveras musklerna kraftfullare när ditt nervsystem känner att du har ett bra grepp. Jag använder en kräm liknande denna.

IMG_8274

Ida aka Alla kan träna tränade med oss i Dunderklubben när vi hade vår Inspohelg i Karlstad. Vi kallar henne för Beast 2.0.

 IMG_8277

Den här starka bruden ska jag hänga i koppel efter uppför Åreskutan i sommar. Gulp!

IMG_8282

Dunderklubbens goes KMTI, ett riktigt vasst gym!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

9 Kommentarer

  • Svara Carro 26 februari, 2014 at 22:56

    Hej
    Min PT visade mig flytande magnesium på SATS häromveckan. Så det är nog tillåtet. Jag tyckte att det gjorde väldigt stor skillnad i greppet.

    [Svara]

  • Svara Jessica 27 februari, 2014 at 00:00

    Vill bara säga att jag tycker du gör det så bra i tvrutan. Heja dig!

    [Svara]

  • Svara Linn 27 februari, 2014 at 06:58

    Mitt gym med mina två favoritbloggare i <3

    [Svara]

  • Svara Jeanna 27 februari, 2014 at 10:16

    Jag har kört flytande magnesium med PT på Sats, men skulle helst träna upp greppet. Särskilt raka marklyft begränsas för mig, skittrist. Vore jättekul med inlägg med övningar för greppet!

    [Svara]

  • Svara Malin 27 februari, 2014 at 10:35

    Jag skulle oxå gärna få tips på övningar för att stärka greppet. Känner tyvärr igen det där med stekpannan…

    [Svara]

    Helena Reply:

    Jag skulle också gärna läsa mer om övningar för att bättra greppet!

    [Svara]

  • Svara cecilia 27 februari, 2014 at 13:26

    Det här inlägget tänkte jag på idag när jag fumlade bort hanteln jag höll i och därför knappt klarade de sista repetitionerna. Magnesium ska jag således prova, och att träna underarmarna nån gång ibland även om det låter så pass tråkigt så jag nästan somnar. 😉

    [Svara]

  • Svara Saras Träningblogg 27 februari, 2014 at 16:32

    Åh precis det jag har problem med. Känner ofta att jag klarar mer men greppet fixar det inte…men tror inte man får ha sådan på Nordic Wellness där jag tränar! :-/

    [Svara]

  • Svara Johanna 27 februari, 2014 at 22:25

    På mitt gym vill de inte att vi anv Magnesium… Men vi gör det ändå och städar bara ordentligt efter oss så är det ingen som klagar =)

    [Svara]

  • Lämna kommentar