Lofsan

Om att gå till gymmet utan att komma framåt

Tränar du mycket utan att få de resultat du förväntar dig? Är du träningsflitig utan att känna att du kommer någonstans?
 
 Jag ber alltid mina nya klienter berätta om sin träning och då låter ofta svaren liknande detta:
 
 På måndagar och torsdagar går jag till gymmet, på onsdagar och lördagar springer jag och på söndagar simmar jag.
 
 För mina nya PT-kunder är det inte i första hand träningsmängden eller antalet träningstillfällen som ovan angivet jag justerar för personen utan innehållet. Alltså, att ”gå till gymmet” två gånger i veckan säger ingenting om vad man gör på gymmet. Bara för att man tar sig till gymmet innebär inte det att man automatiskt får resultat, det är inte närvaron på gymmet som ger resultat. Tvärtom kan känslan av att man har tränat ordentligt bara för att man har varit i en träningslokal innebära att du äter mer onyttigt än vad du skulle ha gjort för att du tycker att du har skapat ett utrymme för det.
 
 Det är inte ovanligt att jag säger till mina kunder att träna färre gånger men å andra sidan styr vi upp innehållet och intensiteten väldigt noggrant utifrån personens mål. Dessutom är en av de viktigaste faktorerna för att nå framsteg i träningen att variera sin träning.
 
 Ibland kan det bli en chockartad upplevelse för personen när jag jackar upp nivån på träningen och nogrannt planerar passen men samtidigt så visar hon genom genomförandet vilken enorm potential hon har. Och det är genom att plocka fram den fulla potentialen hos sig själv som man når sitt mål.
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

9 Kommentarer

  • Svara Natten 11 februari, 2014 at 19:26

    du är så bra på att träffa rätt i dina i läg. Jag känner att jag räknas in en den skaran och undrar vad dina bästa konkreta tips är på hur/vad man kan göra för förändringar för att nå resultaten man vill ha men inte upplever? Hur kan man förändra träningsinnehållet och tagga upp träningen sm du skriver? Hur mycket kan kosten påverka och ”lätta” förbättringar att göra kring kosten (när vad hur mycket man äter )? Om inte du hinner/vill/kan svara, har du förslag på bra ställe med information?

    [Svara]

  • Svara anneli 11 februari, 2014 at 20:13

    Låter faktiskt precis som jag och har faktiskt ingen bra plan hur jag ska komma ur den…

    [Svara]

  • Svara Hanna W 11 februari, 2014 at 20:26

    Stämmer in så väl på mig… Önskar vi bodde i samma stad & att du var min PT! Du är grym! Kram

    [Svara]

  • Svara Saras träningsblogg 11 februari, 2014 at 21:11

    Grymt bra inlägg! Jag planerade om min träning för något år sedan och oj va jag utvecklats sen dess!! 🙂

    [Svara]

    Natten Reply:

    Låter bra! Vilka ändringar gjorde du då och vilken utveckling har du fått?

    [Svara]

  • Svara Hanna 11 februari, 2014 at 21:54

    Ännu en som känner igen sig 🙂 utveckla gärna mer i något i lägg!

    [Svara]

  • Svara Martina 11 februari, 2014 at 22:18

    Vilka bra ord!
    Jag ska börja träna med PT på fredag och det är precis det här som jag vill komma tillrätta med. Tack!

    [Svara]

  • Svara Hannah 12 februari, 2014 at 14:39

    Precis vad jag gjort. Tog saken i egna händer och bokade en konsultation med PT för några veckor sedan. På fredag blir de första passet.

    [Svara]

  • Svara Ida 12 februari, 2014 at 21:16

    Du beskriver mig precis.. Så i höstas för att ”komma vidare” anlitade jag en PT på mitt gym. Jag köpte träning och kost hjälp av henne.
    Hon vägde mig och jag fick en kostplan på 1500kgcal/dag, sedan ett träningsschema. Som hon inte hann gå igenom.
    Det slutade iallafall med att jag gick ner 5 kg men upp dem efter jul.
    Jag åker knappt till gymmet längre för jag känner mig så misslyckad,
    Jag vill inte träffa henne..
    Istället för att ta träningen till en ny nivå har jag nästan slutat träna…
    Men jag ska…börja igen… Måste bara hitta självförtroendet först..

    [Svara]

  • Lämna kommentar