Lofsan

Om att få ut mer av sin träning än starka muskler

 Under våren har Ida och jag, tillsammans med Röhnisch kört en väluppskattad digital löparskola med flera tusen deltagare. Vi döpte löparskolan till Röhnisch Success eftersom vårt stora mål var att alla som deltog skulle känna att de lyckas. Nu när de 6 planerade veckorna har passerat trillar de in nya solskenshistorier varje dag och resultatförbättringar som vi aldrig hade kunnat ana kommer upp under #RöhnischSuccess på instagram. Vad sägs om 7 minuters förbättring på 10 kilometer efter 6 veckor träning med oss? Eller en sänkning från 38 till 27 minuter på 5 kilometer?
 
 Självklart är det roligt att resultaten blir så extremt tydliga och lätta att mäta i tid men det som jag går igång på allra mest är hur alla deltagare vittnar om hur deras tankar och känslor kring sin träning förändras.
 
 Träning gör så mycket mer för oss än våra muskler starkare och hjärtan kraftfullare. Träning gör oss glada, modiga, strukturerade och hjälper oss orka mer i vardagen. Det handlar inte bara om att kunna bära hem tunga matkassar. Att våga står för vår åsikt i ett möte, att kunna möta en konflikt på jobbet eller helt enkelt bara ta fysisk och mental plats i ett socialt sammanhang är nog ännu mer viktiga och nyttiga effekter av att träna målmedvetet, för vår egen skull, för att vi mår bra av det.
 
 


Ida och jag avslutade vår löparskola med ett event där 50 tjejer faktiskt sågs och tränade på riktigt. Annars har ju alla tränat var för sig hemma.


Vi sprang intervaller i Humlan.


Och pratade om vikten av att vara stark i rumpa och bål.


Efter mingel och god mat i Röhnischbutiken så pratade Ida och jag om hur man kan vårda den träning man genomfört under våren och lägga upp en egen strategi.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Kommentarer

  • Svara S 12 maj, 2014 at 21:10

    Ja, det är verkligen så att genom fysisk träning så vågar man ta mer plats även i andra sammanhang, jag känner det mer och mer. Speciellt nu när jag varit väldigt målinriktad och strategisk med min träning, mina tankar om mig själv är väldigt mycket bättre nu än någonsin tidigare.

    [Svara]

  • Svara Caroline 13 maj, 2014 at 09:55

    Kommer konceptet tillbaka? Tycker det låter himla spännande men hänge inte med förra gången…
    Kram

    [Svara]

  • Svara Mifa 13 maj, 2014 at 14:06

    Jag har kört rehab i 2 år. Efter din föreläsning i Växjö kollade jag in ditt schema för 10 km från i höstas. På knappt 2 månader är jag uppe i milen. Underbart, och jag vill ha mer 🙂 Kommer du att dra igång samma koncept eller nåt liknande framöver?

    Tacksam för svar.

    [Svara]

  • Svara Johanna 13 maj, 2014 at 16:56

    Hej. Jag skrev ett mail till dig før drygt en vecka sen men har inte fått något svar. Forstår att du har massor att gøra men børjar tænka att mailet kanske inte kommit fram? Ville boka en timme med dig

    [Svara]

  • Svara Carolina 13 maj, 2014 at 20:11

    Kanonbra skrivet! Håller helt med dig om att träning ger så mycket mer för kroppen än bättre kondis och starkare muskler! Tack för kloka ord!

    [Svara]

  • Svara Emma Linné 14 maj, 2014 at 11:40

    Skriv gärna ett inlägg om hur du tränar och funderar kring upplägget på träningen veckorna innan Stockholm Marathon 🙂

    [Svara]

  • Svara Marlene 14 maj, 2014 at 12:29

    Även om man inte hängde med i programmet så blir man peppad av bilderna 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar