Lofsan

Om att få resultat av sin insats

I morse hade jag en PT-kund som jag tränat en gång per vecka sedan i början av februari. Hon är mamma till en liten kille och har ett högt uppsatt jobb inom bankvärlden. Att både kombinera mammalivet med karriär och samtidigt prioritera sig själv är en utmaning. Denna tjej har sedan vi träffades första veckan strävat mot tre pass per vecka, ett med mig och två på egen hand men livet kommer emellan i form av förkylningar och jobb. I slutändan blir träningsfrekvensen snarare två pass per vecka.

I dag körde vi en uppföljning på de fystester vi gjorde i början av februari och gjorde även nya mätningar av kroppen. Jag är inget fan av att lämna ifrån mig färdigskrivna program eller kostscheman utan jag lägger över ansvaret på mina kunder; de som behöver skriva upp övningarna gör det under passets gång med andra fokuserar på själva träningen och minns allt ändå. Träningspassen vi genomfört är fokuserade på så kallad högintensiv konditionsträning och pulsstyrka. Lite kluriga övningar som ställer krav på både hjärna, muskler och lungor.

Gällande kosten så tror jag att nyckeln till resultat ligger i att göra så små förändringar som möjligt men som gör så stor förändring som möjligt. Det är bättre att välja ett sätt att förändra sin kost och satsa på det än att kopiera någon annans meny. I fallet med min PT-kund ovan så har hon jobbat med matdagboken.se och jag har fått hennes inloggning till kontot. På så sätt kan jag gå in och titta hur kosten ser ut och samtidigt så motiveras kunden till att hela tiden anstränga sig eftersom hon har ett stöd i mig. Så med max två träningspass per vecka, i bland bara ett pass och med stort fokus i framförallt andra halvan på kost, portionsstorlek, innehåll och mängd så var det idag dags att se om vi är på rätt väg.

Och håll i er vilka resultat!

Ett par minuter snabbare tid på 2000 meter löpning, stora förbättringar i styrka både i ben, bål och armar och de efterlängtade mindre måtten runt kroppen och flera procent mindre kroppsfett är ett faktum. Vilken kick efter 2,5 månad!

Hemligheten ligger i att hitta träningsformer som du går igång på och vara extremt motiverad till att pressa dig till 100% varje pass. Varje träningspass ska ha ett syfte och inte bara vara ett pass att avverka, ditt hjärta måste vara med hela vägen. Det är inte gymmets gruppträningsschema som ska bestämma vad du ska träna, det ska dina mål göra. Och kosten: välj ut en eller ett par förändringar som du kan genomföra under lång tid, kanske flera år. Gå inte ut för hårt utan ta med dig självförtroendet och lägg hellre till nya grejer än att du behöver ge upp. Härma inte andra men inspireras! Hitta balansen i ditt liv och forma ditt eget recept för att nå dina mål.

Och som min PT-kund som jag berättar om ovan; ta hjälp av någon kunnig som verkligen kan och vill hjälpa dig, är man två stycken så blir det dubbelt så roligt, minst.


En så stolt PT!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

5 Kommentarer

  • Svara Sofia 17 april, 2012 at 19:42

    Underbart att läsa din enkla men såå kloka ord!! Hade jag bott i stockholm, hade jag knackat på din PT-dörr igår 😉 jag har lite/väldigt svårt med motivationen ibland, men kör gärnet när jag väl kommer till skott… Jag håller på att försöka få igång ett enkelt/praktiskt möjligt tränings/kostprogram till min kära syster med tre barn och allt vad vardagen har att erbjuda…och blir oerhört inspirerad av dig och din blogg!!

    Stoor kraam till dig för allt du ger!!
    Kraam Sofia

    [Svara]

  • Svara Sofie 17 april, 2012 at 20:20

    Wow! Det är där jag hoppas jag är om några månader, iaf i min tanke 😉

    Idag var det premiär för min 5 månaders på gymmet. Finns dock ingen barnpassning så hon hängde med mig i vagnen. Allt gick super. Jag hann med mitt o hon var nöjd.
    Nu till min fråga… Såg i programmet nör du körde ett pass med Baxter på magen. Tänkte köra några zumba pass utöver styrketräning o undrar vad jag bör tänka på med en bebis på magen då?
    Tacksam för svar!
    Med vänlig hälsning, Sofie

    [Svara]

  • Svara Petra Andersson 17 april, 2012 at 21:50

    Jag blir otroligt peppad av din blogg och med någon med dålig fantasi vad gäller övningar hjälper du mig på vägen! Precis som ovanstående önskar jag att jag haft närmare till Sthlm. Motivationen tryter lätt när man inte vet vad man ska fokusera på och kan bolla detta med någon!

    Ha det gott!

    Petra

    [Svara]

  • Svara Frida Johansson - Militärmamman 18 april, 2012 at 10:14

    Fantastiskt! Och vilken klockren PT du är!! Så engagerad och med flexibla annorlunda och individuella lösningar på allt. Tänk om det fanns fler som du!

    [Svara]

  • Svara Sången om Nelin » Små förändringar är hållbara förändringar 18 april, 2012 at 12:37

    […] i det lilla istället, jag ändrar på ett sätt som är funktionellt och hållbart (tack för inspirationen Lofsan!). Än så länge känns det jättebra och mer än så kan en ju inte […]

  • Lämna kommentar