Lofsan

Om att blicka framåt

 När jag i vintras bestämde mig för att satsa på löpningen fram till hösten så valde jag automatiskt bort många andra saker. Första prioritering och det som är svårast med löpning är att hålla sig skadefri och motiverad, därför har jag lagt mycket krut på att optimera mina löppass gällande struktur och återhämtning. Jag har nog aldrig sprungit så få pass som jag har gjort detta år men å andra sidan har mina pass hållit hög kvalitet. Sedan i påskas har min fettprocent ökat och jag har tappat ett par kilo muskler, det är helt naturligt och faktiskt rätt vanligt när en gym-tjej styr om mer mot löpning men jag har lyckats bibehålla och till och med öka min styrka i gymmet. Men nu ser jag fram emot en rejäl styrkeperiod fram till april. Först ska jag springa lite till och ha en återhämtningsperiod i december bara. Jag ska styra över från de prestationsinriktade målen jag haft och nu rikta in mig på genomförandebaserat mål mätt i träningsfrekvens.
 
 Jag berättar gärna mer om olika typer av mål om ni vill lära er mer om att ha träningsmål som faktiskt mäter det ni vill uppnå?
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

16 Kommentarer

  • Svara Helena 5 november, 2014 at 12:21

    Jag vill gärna att du skriver om olika mål!

    [Svara]

  • Svara Petra 5 november, 2014 at 12:24

    Mitt träningsmål för 2015 är att vara hel/skadefri för att kunna genomföra En Svensk Klassiker. Är anmäld till samtliga lopp och tar tacksamt emot tips/råd kring detta. Hur man kombinerar på bästa sätt både vad gäller kondition och styrka och när man ska övergå från den ena grenen till den andra 🙂

    [Svara]

    Magnus Frischenfeldt Reply:

    Hej Petra.

    Jag genomförde min första klassiker förra året utan att vara jättetränad. Vad jag märkte var att om man inte har lite jäkla anmana och vilja när timmarna rinner iväg så spelar det inte någon roll om man är tränad.
    Man får inte känna efter så mycket.

    Lycka till.
    Magnus

    [Svara]

  • Svara Anna Edgren 5 november, 2014 at 13:06

    JAAAA! Skriv gärna mer om att sätta upp mål. Skall spriga mitt andra marathon i mars. Hade inte riktigt räknat med att sprina det så tidigt 2015, men nu blev det så. Hade tänkt att fokusera på att bygga mer muskler under vintern men vet nu inte riktigt hur jag skall lägga upp mitt schema. Vore tokbra att få lite tips! 🙂

    [Svara]

  • Svara Jämtlandshanna 5 november, 2014 at 13:07

    Ja, jag vill gärna att du skriver mer om olika mål! 🙂
    Kram

    [Svara]

  • Svara Lena-Maria 5 november, 2014 at 13:19

    Ja gärna! ”Mera mål, mål mål. Mera mål. Och mål, det kommer det att bli..”

    [Svara]

  • Svara Anna 5 november, 2014 at 13:23

    Vilket sammanträffande att du skrev om detta just idag för jag hade tänkt fråga dig om mål! 😀 Jag var på din föreläsning i Umeå och då pratade du om olika typer av mål och jag skulle gärna vilja läsa mer om bakgrunden till exempelvis genomförandebaserade mål. Typ vad vetenskapen säger. Har du tips på litteratur där jag finner detta?

    Skriv gärna mer om mål -det är både spännande, svårt och intressant med målsättningar!

    Kram från Anna

    [Svara]

  • Svara Maria 5 november, 2014 at 14:12

    Detta vill jag läsa mer om !!! Sätta mål som är realistiska men även utmanande är inte så lätt.
    🙂

    [Svara]

  • Svara Ulrika Tallgård 5 november, 2014 at 15:46

    Ja låter kanon, kanske berätta om delmål, intressant för mig som ska springa NY marathon nästa år:-)

    [Svara]

  • Svara Chrillan 5 november, 2014 at 18:19

    Gärna att du skriver om mål!
    Jag tränar regelbundet och springer ett par milslopp/år, men skulle vilja lägga in en växel till för att känna att jag tar ett nytt steg med träningen.

    [Svara]

  • Svara Sarah E 5 november, 2014 at 20:25

    Hej!

    Det är klart att vi vill läsa mer om mål!

    [Svara]

  • Svara Cina 5 november, 2014 at 21:50

    Super intressant! Vad vill man/du uppnå genom att ha genomförandebaserade mål?
    Och vad skiljer på prestationsbaserade och genomförandebaserade mål? Gärna konkret exempel.
    Har verkligen kommit till insikt att det är i målen jag fallerar. Jag har inga mål som stämmer över ens med mig eller vad jag egentligen vill. Ha de där målen som är som drömmar – de du skrev om i ett inlägg:)
    Träna på och checkar av pass men checkar sällan av några mål:(
    Har ju min fantastiska coach till hjälp men vill gärna läsa mer om hur du tänker.
    Tack för allt du ger och inspirerar till!
    Kram Cina!

    [Svara]

  • Svara Sanna 6 november, 2014 at 09:47

    JA! Skriv jättegärna om mål! Jag fick min son för 6månader och mitt mål är att bygga upp min kropp igen, känns lite luddigt och svårt att sätta en sluttid på det, hur tänkte du kring träning och mål efter du fått dina barn? Det hade jag velat läsa om!

    och TACK för en superbra blogg, du inspirerar!!

    [Svara]

  • Svara Ann-Catrin 6 november, 2014 at 11:23

    Jag vill jättegärna läsa mer om hur man kan sätta upp träningsmål!!

    [Svara]

  • Svara Anna 6 november, 2014 at 15:27

    Hej!

    Ja jättegärna mer om mål! Jag vill träna, må bra och ha god form. Känna mig stark. Men det är så luddigt och att sätta upp att jag ska klara 100kg i marklyft är väl en sak, men varför är det just så viktigt?

    Gärna massa info om mål och exempel på bra mål om man inte har något direkt konkret som man strävar efter.

    Tack för sveriges, utan tvekan, bästa träningsblogg!!

    [Svara]

  • Svara Rund är också en form! 6 november, 2014 at 20:31

    Det vore jätteintressant! Skriva gärna. 🙂
    Kram M

    [Svara]

  • Lämna kommentar