Lofsan

Om att bli starkare

En vanlig fråga jag får handlar om hur man ska göra för att bli starkare. Många tror att styrkan kommer av att musklerna blir större men den stora förbättringen i till exempel en övning på gymmet beror i första och största hand på att kroppen blir bättre på att koordinera rörelsen. Det är nervsystemet som förbättras och effektiviseras. Det är därför styrketräning är så viktigt för löpare; ju mer effektiv du blir i ditt löpsteg desto mindre risk är det att du får ont. Ett effektivt löpsteg anpassat efter dina fysiska förutsättningar kommer att hålla dig både smärtfri och skadefri samtidigt som du blir både snabbare och mer uthållig.
 
 Mer styrka åt folket!


Veckans fredagsfys utfördes på golfbanan på St Jörgen Park i Göteborg före frukost. 5*2 min, 5*90 sekunder, 5*1 min med 30 sekunder vila mellan varje intervall och 2,5 minut mellan de tre blocken. Snacka om att frukosten på hotellet smakade gott sen. Nu ska vi jobba och sen avsluta dagen med 2 timmar i spat.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara Åsa i Uppsala 17 januari, 2014 at 14:58

    Hej!
    Jag skulle gärna få tips på styrkeprogram för löpare! Ska man helst köra styrka innan eller efter löpningen?
    Sen är jag väldigt nyfiken på dina tankar efter Itrim-besöket, kommer det ett inlägg om detta?

    TACK för en superblogg!

    [Svara]

  • Lämna kommentar