Lofsan

Nyttiga fetter

Jag fick frågan om vilka livsmedel som innehåller nyttiga fetter, till exempel om man inte tål nötter.

Jag brukar rekommendera att man till alla måltider och framförallt frukost, lunch och middag äter en extra fettkälla. Vi är storkonsumenter av ägg, avokado, olika typer av oljor och nötter härhemma och äter minst en, ofta två källor till varje mål.

Nyttiga fetter finns bland annat i:

ägg, olivolja, avokado, rapsolja, fet fisk, fiskleverolja, linfröolja, majsolja, rapsolja, valnötsolja, sojaolja, tofu, valnötter, krossade linfrön, alger, mörkgröna bladgrönsaker exempelvis grönkål och spenat, medelhavsväxterna cikoria och portlak.

Nyttiga fetter är bra för hår och naglar, som smörjmedel i alla leder och på huden och för hormonella balansen. Om du har problem med mjäll, sår i hårbotten, känner dig allmänt håglös eller blir hungrig snabbt efter måltider kan det vara ett tecken på att du äter för lite nyttiga fetter. Dessutom behöver kroppen fett för att kunna förbränna fett.

Undvik dessa livsmedel om du inte vill ha i dig de onyttiga fetterna så kallade transfetter.

– Industribakade kex och kakor
– Pulversoppor och pulversåser
– Snacks som chips och ostbågar
– Frityrolja

Vilka nyttiga fettkällor är dina favoriter? Äter du fett till varje måltid?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

9 Kommentarer

  • Svara Erika 3 mars, 2012 at 21:33

    Jättebra inlägg – tack! Jag måste bara fråga om det här med portionsstorlekar.. Jag är riktigt dålig på att veta hur mycket jag ska äta av proteiner, kolhydrater och grönsaker. Jag försöker tänka på knytnävar som du har berättat om, men jag tycker ändå att det är svårt att veta om det blir rätt mängd! Har du något mer tips förutom knytnävar?

    [Svara]

  • Svara Annah 3 mars, 2012 at 21:52

    Jag har blivit betydligt mycket bättre sedan jag blev mer medveten om mat och träning. Nu äter jag ägg varje dag, mer avokado och nötter varje dag. Har även märkt att psyllium (osäker på stavning) är grymt för magen.

    [Svara]

  • Svara Mikaela 3 mars, 2012 at 22:25

    Tack :-).. Jag visste inte att det kan vara anledningen till att man blir hungrig snabbare. Då kanske man kan unna sig en avokado om dagen nu då. Ha det gott i Åre.

    [Svara]

  • Svara Sara, mamma till tre små troll 3 mars, 2012 at 23:35

    Långt ifrån till varje måltid men två gånger om dagen i alla fall, måste bli bättre på det här!

    [Svara]

  • Svara Sofi 3 mars, 2012 at 23:49

    Hej! Jag har en fråga till dig. Jag kunde inte maila den.
    Jag har börjat o träna igen, både hemma o på gym lite grann. frågan handlar om. Har du några tips på bra övningar om man ska köra om man ska träna Crossfit? Både på hemmaplan o gyn? Ha en bra söndag!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Sofia som skriver http://lowaojag.wordpress.com/ är jätteduktig på crossfit. Hälsa från mig!!

    [Svara]

  • Svara Sofi 3 mars, 2012 at 23:49

    På gym ska det bara såklart =)

    [Svara]

  • Svara Malin 5 mars, 2012 at 05:37

    Vilket intressant inlägg, tack!

    Jag undrar om du kan skriva lite om hur man ska äta när man har problem att behålla vikten. Jag och min man har två barn och vi gillar att röra på oss både med och utan barnen. Min man är pappaledig just nu och har ca en kvart till dagis enkel väg vilket blir en timmes rask promenad om dagen med dubbelvagn. Han tränar lite stryketräning för att hålla sig skadefri men är mest intresserad av konditionsträning. Hans problem är att så fort han börjar röra på sig lite mer så tappar han i vikt och blir tunn som en pinne och ser nästan sjuk ut. Hur ska han äta för att gå upp i vikt? Bara för att man är smal vill man ju inte äta massa junk menar jag.

    Tack för en bra blogg!

    [Svara]

  • Svara Aniika 5 mars, 2012 at 08:10

    Nötter är min drog. Kan inte vara utan. Svårt att veta exakt hur många som är ok att äta bara…

    [Svara]

  • Lämna kommentar