Lofsan

Nytt rekord och tankar om kost

Idag satte jag nytt personligt rekord i toes to rings. När vi gjorde tester för uttagningen till Gladiatorerna klarade jag 38 stycken innan jag verkligen inte orkade hålla greppet längre. Det var första gången jag gjorde övningen och blev så förvånad över att det gick så bra. Vi hade dessutom maxtest i chins/pullups precis innan så allas armar var rätt möra. Idag klarade jag 40 repetitioner för första gången och då behövde jag inte ens bli trött i kroppen, bara greppet. Jag är så nöjd! Sen att jag typ var helt död i armarna och mina försök till kipping pullups blev rätt kassa är en helt annan sak. Jag har satt som mål att klara 10 obrutna kipping pullups till första juni. Det är bara min teknik som jag inte får till. Styrkemässigt är det inga problem för mig med tanke på att jag kan köra 20 strikta chins. Det är som vanligt den lilla hjärnan som sätter hinder. 🙂

Något helt annat: Jag förde ett resonemang med en person tidigare idag om kostförändringar. Det är vanligt att en person med rätt kassa vanor, låt säga att 0-nivå är bra vanor som är sunda och långsiktiga, den här personen ligger på -5, och bestämmer sig för att inte bara ligga på 0 som i normalt utan på +5. Så istället för att byta ut skräpmat flera gånger i veckan, godis och läsk mot vanlig mat och vatten och satsa på att bibehålla den nivån på sikt så hoppar man direkt till att att väga maten, dricka proteinshakes och ha nolltolerans mot allt onyttigt. Frågan är hur länge man orkar och tycker att det är värt att ligga på den nivån och vad händer och hur känns det när man ”misslyckas” hålla sig där?

När jag jobbar med kostrådgivning så förespråkar jag generellt sett den minsta förändring som samtidigt ger den största utdelningen. Att göra en förändring är inte svårt. Det är att bibehålla den som är utmaningen. Så istället för att köra på ”alltelleringet”, dricka proteinshakes och räkna kalorier på gramnivå så tycker jag att man ska fundera över vilka förändringar man är beredd att göra och våga tänka ett och två steg till vad de förändringarna kommer att ge för resultat.

Det är inte de stora förändringarna på kort tid som gör skillnaden utan de små på lång tid. Normalisera först din kost och sen kan du finslipa.

Tänk hur det var i skolan: Först lär du dig räkna plus och minus i matten och några år senare börjades jobbade du med multiplikation. Börja med att lägga dig på en basic-nivå och behärska den innan du går in på pro-level. Då förbättrar du dina odds att lyckas med din kostförändring.


Glad efter framsteg i träningen!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

14 Kommentarer

  • Svara Elin 20 februari, 2013 at 19:41

    Åh vad härligt att någon verkligen satte orden på det jag tänker. Jag har ca 15kg graviditetskilon att gå ner (gick upp 30 totalt… phu) och är så trött på alla som föreslår extremdieter, shakes mm då allt jag vill är att träna mer och äta ”normalt”. Jag gick ner 15kg för 4 år sedan genom att träna hårt och äta normalt och jag mådde jättebra och höll min vikt till nu. Jag blir så peppad av dethär inlägget -tack!! Då är jag inte helt ute och cyklar i mitt resonemang:-)

    [Svara]

  • Svara Sofie 20 februari, 2013 at 19:52

    Åh vad sant skrivet! Håller med av erfarenhet att man orkar inte köra fullt ut +5 hela tiden utan en strävan efter 0 är det bästa!
    Tack för en toppen blogg!

    [Svara]

  • Svara Mickis 20 februari, 2013 at 20:08

    Åh vad jag håller med dig!
    Det hänger väl ihop med tiden vi lever i och att vi matas med rubriker som utlovar blixtsnabba resultat.
    Om man såg på och planerade sin kost och motion på samma vis som man lägger upp en arbetsdag eller lägger dagisschemat så skulle det också bli en naturlig del av vår vardag och inte något som görs när det hinns med eller det finns tid över. För vem har någonsin tid över?

    [Svara]

  • Svara Britta bloggar 20 februari, 2013 at 20:15

    Precis så tror jag också – ett skräckexempel på det här är väl ”du är vad du äter” där folk som tidigare inte ens klarat av att koka pasta ska mala sitt eget mjöl och dricka gröna Shakes med tveksamt innehåll… Kortsiktigt blir det!

    [Svara]

  • Svara foraldrafitness 20 februari, 2013 at 20:41

    Bra gjort med nytt rekord!

    En bra poäng med att inte göra för stora förändringar på en gång, tror att det är vanligt!

    Jag tycker att ett annat bra tips är att lägga till nya kostvanor istället för att ta bort och förbjuda mat. Lägg till grönsaker, mer protein så kanske du inte är lika sugen på efterrätt, snacks efter maten osv.

    [Svara]

  • Svara Tina 20 februari, 2013 at 20:45

    Mycket bra råd och helt rätt!!! Dsv tänk vilken förändring att förbättra sin kost med 10% eller att jämföra tänk om man fick 10% löneökning – det är ju kanon! Oftast när man ska göra en förändring går man all in och efter 3 dagar krashar det. Bättre som du skriver att ta det i steg i ett långsiktigt perspektiv. Och by the way – kanonjobbat med dina rekord 🙂 Själv klarade jag muscle-up i TRX efter att ha övat i ett år. Den stoltheten är oslagbar. Keep it up!!! /Tina ( butterflytina.com )

    [Svara]

  • Svara Sabina 20 februari, 2013 at 22:57

    Tycker du har så sunda tankar!! En fråga, du har skrivit att du gjort bodpod mätning tidigare? Vart gjorde du den och vad kostar det. Tack för grymt inspirerande läsning!! Mvh / Sabina

    [Svara]

  • Svara Gymbagen 21 februari, 2013 at 08:31

    Kloka ord – som vanligt! Small changes can make a big difference 🙂

    [Svara]

  • Svara Sofia 21 februari, 2013 at 18:22

    Hej!!

    Har en liten fundering ang. kosten. Jag har funderat på dessa ”decilitermått” de säljer på apoteket som gör att man äter tallriksmodellen. Där är dock kolhydratsmåttet större än proteinmåttet, men om man använder kolhydrat till protein o tvärtom, kan det vara ett bra redskap att använda om man vill få koll på portionsstorlek å så?

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Jag har inte koll på de men ja, det kan du testa om du vill!

    [Svara]

  • Svara Annah 21 februari, 2013 at 19:01

    Viktig tanke. Jag började verkligen i småskala och det är vad jag tror gjort det hållbart. Att komma till den kosthållning jag har idag har tagit mig två år, nästan tre och jag vet att jag fortfarande kan förbättra och förändra och kommer fortsätta göra tills det är bra.

    [Svara]

  • Svara Natali BLOGGAR om livet ♥♥♥ 21 februari, 2013 at 21:04

    Jag har inget mellanläge, ja alltså mina kostvanor är rätt sunda iofs men är väldigt förtjust i godis…riktigt sockerberoende. Under graviditeten svullade jag som en gris och gick upp över 30 kg. Så för mig att få bort de sista 10 som är kvar är det strikt LCHF och stenhård träning (stenhård för mig) med varje dag 3 timmar lågintensivt (promenader) och 3-4 gympass i veckan. När jag nått mitt mål ska jag försöka träna lågintensivt lika mycket med barnvagnen och sen 1-2 pass på gymmet och introducera kolhydrater igen i kosten…äta godis på Lördagar och inte lika strikt som nu.
    Men för mig funkar inte att man ska skärpa sig lite, jag måste köra 100% full force för att jag ska lyckas. Men det är ju inte förevigt utan under en begränsad tid.

    [Svara]

  • Svara Jo 21 februari, 2013 at 21:24

    Chins/pullups med kipping kommer du greja galant inom kort! Man brukar räkna med att man grejar set dubbla kontra strikta, så no problemos- du har styrkan!! Började själv träna chins 1 nov 2011, 20 nov kom 1a=LYCKA! Sist jag maxade (ett par v sen) gjorde jag 18. Hoppas på 25 till sommaren. Däremot he jag sjukt svårt att göra strikta, trots att jag inte kippar fasansfullt mkt, tips??

    [Svara]

  • Svara Elin 21 februari, 2013 at 23:38

    Verkligen sant, det måste ju funka på långsiktigbasis också. Är ju varken bra psykiskt eller fysiskt när man inte orkar hålla +5 nivån:) Så roligt när man får sina tankar och teorier bekräftade, har gått ner 17kg genom att träna mer och äta ”normalt.
    Men tänkte på en grej, är det inte samma med träningen? Att en lagom nivå gör att det blir av:) Kändes som att du i nyhetsmorgon förespråkar en mer målinriktad träning än att kolla på gruppträningslistan och kör de man tycker är kul 🙂 Hade varit så intressant att höra mer kring resonemanget?:) Tack för en jätte bra blogg!!

    [Svara]

  • Lämna kommentar