Lofsan

Nyhetsmorgon: Vad bör man tänka på kring mat när man är gravid?

I söndags så pratade vi om kost för gravida på TV4 Nyhetsmorgon. Det är ett ämne som berör och engagerar många och jag tycker att det är intressant att följa diskussionen. Vi har en kultur där den gravida kvinnan och den gravida kroppen anses vara tillgänglig för bedömning, tips och råd eller till och med kritik.

Med i studion hade jag min dietist Sophia Lind Hubinette som jag jobbar tillsammans med i Lofsangruppen. Som legitimerad dietist behöver man följa livsmedelsverkets rekommendationer när man ger råd kring kost. För några år sedan avrådde man gravida från att äta sushi, charkuterier och opastöriserade ostar men numer är rekommendationen att sushi som är nygjord är okej, charkuterier som har varit frusna är säkra och ostar som man värmer upp går att äta riskfritt.

Min infallsvinkel kring kost för gravida handlar i första hand inte om vilka bakterier man ska undvika att få i sig via mat utan snarare om hur man ska äta för att få tillräcklig energi att orka vardagen, samtidigt vara gravid och ge energi till ett växande foster och förhoppningsvis även träna lite grann. Precis som Sophia säger i klippet så är det många kvinnor med gamla ätstörningar i bagaget som har varit friska i många år som hamnar lite på glid när de blir gravida. Vi får ofta vara en extra hand på axeln under graviditeten, påminna om varför kroppen förändras och hur kosten faktiskt kan påverka känslan av att vara glad, att ork inte i första hand ligger i att vara vältränad gravid utan i att orka tänka positivt och njuta av graviditeten. Att slita under 9 månader med att hålla vikten nere, träna utan lust eller glädje och samtidigt vara trött eller illamående är inte en graviditet som är rolig och givande att gå igenom.

Generellt sett så tycker jag att detta är viktigt att lyfta fram:

  • Kroppen behöver extra näring mer än extra energi (det är alltså viktigare med rätt mat än mycket mat). 5 måltider per dag och 1-2 extra mellanmål i slutet av graviditeten. Ät hellre ordentligt med mat några gånger om dagen än småäta hela tiden.
  • Ät varierat så säkrar du upp att du får i dig alla de näringsämnen som du och bebisen behöver.
  • Genom att dricka ordentligt med vatten så kan det vara så att du minskar risken att binda mycket vätska i kroppen samtidigt som det kanske kan lindra illamående.
Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara Karin 4 november, 2015 at 13:09

    Tack för dina råd kring träning – hann göra några pass innan jag fick bebis förra veckan 🙂

    Kör nu igång med din bok efter graviditet – superbra! Men jag undrar – i block 1 – ska man knipöva först i antal sekundrar x 10 första veckan eller ska man knipa samtidigt som man gör aktiveringsövningen? Hänger inte riktigt med eller är amningströg 🙂

    Sen undrar jag när man gör ett pass på den dag – gör man alla övningar på samma gång – dvs rygg, sida osv eller är ett pass en övning dvs endast ryggläge 5 x 10?

    Hoppas på ett svar 🙂 Superbra bok verkligen!
    Kram på dig!

    [Svara]

  • Lämna kommentar