Lofsan

Nyårslöften

I dag är nog den dagen på året som människor lovar mest saker. Om man verkligen vill uppnå något och sätter upp ett mål finns det ett knep för att öka chansen att du också lyckas. Misstaget många gör är att bestämma saker som de INTE ska göra, olika typer av förbud, dömt att misslyckas. För om jag ger ett exempel; ”tänk inte på en rosa elefant”, vad tänker ni på? En rosa elefant, eller hur? Hjärnan kan inte känna igen och urskilja ordet INTE så välj istället löften eller mål med saker som du ska/vill uppnå istället för vad du ska sluta med/undvika/ha förbud mot. Några exempel som inspiration:

  • Jag ska inte äta godis BLIR Jag ska/vill välja nyttiga alternativ när jag är sötsugen.
  • Jag ska inte äta socker BLIR Jag ska/vill vara kräsen när jag stoppar saker i munnen.
  • Jag ska inte dricka läsk BLIR Jag ska/vill dricka vatten.
  • Jag ska inte småäta på kvällen BLIR Jag ska/vill äta ett nyttigt kvällsmål.
  • Jag ska inte slarva med frukosten BLIR Jag ska/vill äta frukost varje dag

Ett annat vanligt misstag är formuleringar som handlar om att börja eller sluta med något. Vad händer när du börjat? Hur lång period kan man sluta med något? Omformulera istället till något som du faktiskt ser dig själv vara eller göra, något du fortsätter göra eller att du har en ambition till att göra. Några exempel som inspiration:

  • Jag ska sluta röka 2012 BLIR Jag är rökfri 2012.
  • Jag ska börja träna BLIR Jag tränar 3 gånger per vecka.
  • Jag ska sluta småäta BLIR Jag äter fyra gånger per dag.

Svart på vitt ser det så självklart ut men det är lätt att falla tillbaka i gamla tankesätt. Min fälla är att tänka ”Jag ska sluta stressa” men jag försöker istället att tänka ”Jag tar en sak i taget”.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Bella 31 december, 2011 at 15:37

    Otroligt härlig och inspirerande blogg! Jag själv har satt nyårslöften efter de du skriver om här också, dock har jag med något ”inte” men det ska justeras och omformuleras 😉

    Jag skulle också vilja pilla in detta med att folk gärna tänker ”om jag klarar detta skall jag belöna mig själv eller ska jag göra bla bla” detta OM borde bytas ut till ”när jag klarar”, då är det återigen detta du talar om hur hjärnan fungerar, att man skapar en målbild och det blir lättare att genomföra 🙂

    Återigen tack för en bra och mycket inspirerande blogg! 🙂

    [Svara]

  • Svara M.H 1 januari, 2012 at 10:17

    Så sant själv bestämde jag redan i november att nå vissa mål det funkar bättre än att just hitta på något just den 31/12 😉
    Och sen är det viktigare att det kommer från hjärnan än att det kommer ur munnen då är det lättare att förankra målen !
    Gott nytt år !
    /Martina

    [Svara]

  • Svara Angelica 1 januari, 2012 at 10:33

    Jag väntar ju andra barnet nu i januari och vet inte om det är för optimistiskt och orelalistiskt tänkt av mig att komma i form till sommaren och alltså gå ner alla kilona från denna greaviditeten? Är det det?
    När jag blev gravid nu denna gången hade jag nästan i princip gått ner allt från förra och var i bra form. Men det var ju under en period p 2 år.
    Vägde 55 kg när jag blev gravid nu och har gått upp ungefär 15 kg hittills.
    Är det ett mål som är möjligt att nå för mig tror du om jag bara vill?

    [Svara]

  • Svara Ann-Louise 1 januari, 2012 at 12:08

    Mycket bra sagt! Det är alltid lättare att säga det man inte vill än att forumlera vad man faktiskt vill eller ska göra.

    God fortsättning!

    [Svara]

  • Lämna kommentar