Lofsan

Ny inspiration till gamla övningar

Idag har jag haft en PT-dag, något som sker allt mer sällan. Jag har fått prioritera bort det dagliga PT-jobbandet i gymmet radikalt för att kunna jobba med Lofsangruppens online-verksamhet, föreläsningar, workshops, träningsresor osv. Men idag har jag varit i gymmet sedan tidig morgon med många PT-klienter på raken. Jag tänkte dela med mig av temat på dagens träning som flera av dagens klienter kört, självklart med individuella anpassningar beroende på mål, syfte och utgångsläge.

Uppvärmning:

2000 meter roddmaskin

Pulshöjande: 8*20 sekunder maxrodd med 10 sekunder vila mellan varje. (Kallas också för tabataintervall)

3 varv med 1 minut på varje, vila lite mellan varje övning:

Magliggande armkors med vridning
Y-situps med ett ben (låt benen vara kvar i golvet om du behöver)

3 varv med 20 repetitioner på varje, dela upp dom i fall du behöver och byt sida mellan om du behöver. Totalt 20 per sida på övning 1 och 2. Alternativ till övning 3: 10 varv med 1 armhävning plus 2 hantelrodd i planka om du inte vill ha pulshöjande övning.

Knästående enarmspress med skivstång i joystick (placera skivstången mot en viktplatta om du inte har en joystick)

Knästående med ett ben, enarmsdrag i maskin

Uthopp i planka med marklyft med dubbla kettlebell

Syftet med ett sånt här pass är att isolera bålen/överkroppen med ensidigt fokus i klassiska pressar/dragrörelser för att öka engagemanget i bål och skulderparti. Du bör först behärska pressar och dragrörelser med båda sidor aktiva samtidigt innan du gör ensidiga tunga övningar tycker jag då det krävs god teknik för att få ut mesta möjliga av denna kombination. Men för rätt person vid rätt tillfälle är detta ett superbra pass för att variera traditionell styrketräning och hitta nya vinklar att jobba med styrka i.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

Lämna kommentar