Röhnisch Running School, Träning, Videobloggar

När det börjar kännas – om att belöna med styrka

 

Att börja löpträna är egentligen inte svårt. Visst, dörren är tung men ut kommer du. Kanske till och med två gånger första veckan. Andra veckan fungerar också men det börjar strama i knäna. Tredje veckan gör det ont innan du blir ordentligt varm och fjärde veckan ställer du in ett planerat löppass för första gången för den här nystarten av din träning. Den vanligaste orsaken till att man får ont när man löptränar är att man inte är tillräckligt stark. Att man går ut för hårt och inte får tillräcklig återhämtning mellan passen är också en orsak precis som att genomföra löppass som är för lika varandra. Variation är nyckeln både till kortsiktiga resultat med pass som du kan avverka vecka efter vecka och till långsiktiga resultat som gör dig till en snabbare och mer uthållig löpare.

Att sköta sin styrketräning som löpare är A och O för att hålla sig smärt- och skadefri. Redan innan det börjar kännas i kroppen bör du börja styrketräna. Se styrketräningen som en belöning till kroppen för alla kilometer den orkar bära dig. Fokusera på bålen och rumpa i första hand, där finns nyckeln till både ett effektivare löpsteg och förebyggande av löparknä. Kom också ihåg den viktiga vadmuskeln som hjälper dig att pressa ifrån underlaget.

Om du vill följa ett färdigt träningsupplägg för att att klara av att springa 5 kilometer finns Ida och min 5km-löparskola och vill du sikta på 10 kilometer är vi nu inne på femte veckan. Här finns alla pass: Röhnisch Runningschool.

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Molly 15 oktober, 2013 at 13:19

    Hej!

    Jag följer din blogg och gillar den mycket, men har nog aldrig kommenterat tidigare. Har du nåt särskilt träningstips om man får ömma benhinnor. Jag springer inte, men går väldigt raskt, ca tre gånger i veckan sen i juni, och nu på senare tid har jag börjat känna av benhinnorna, trist! Kan man förebygga det med styrketräning och är det bara vila som gäller när man väl fått problem?

    Ha det bra
    hälsar Molly

    [Svara]

  • Svara Länkkärlek | uppochhoppa.se 15 oktober, 2013 at 20:59

    […] styrkeövningar för löpare – det bjuder Lovisa på här! – Fuska inte, bara gör […]

  • Svara mari 15 oktober, 2013 at 22:20

    Bra där. Bra att repetera för sig själv 🙂

    [Svara]

  • Svara Jenny 6 mars, 2014 at 21:38

    Onekligen synd att man inte hade kunskap, innan Marathonträningen, om hur viktig styrketräning är för att kunna hålla bra löpning och undvika skador. Då hade man kanske sluppit dras med de trista löparknäna 🙁

    Bra info!

    [Svara]

  • Lämna kommentar