Lofsan

Några tankar om mellanmål

En vanlig ”fälla” människor fastnar i är att de missar att äta mellanmål. Ett mellanmål är till för att ge energi, hålla blodsockret på en jämn nivå och förebygga godissug. Om du äter regelbundet så att kroppen alltid vet att den ska få energi så förbränner kroppen mer än om man hoppar över måltider och svälter sig, då går förbränningen ner.

Ett bra mellanmål ska alltid innehålla en proteinkälla; antingen en mejeriprodukt, en animalisk produkt eller en proteinrik växt, tex bönor och linser. Om man vill äta frukt till mellanmål bör man kombinera det med en proteinkälla eller nyttigt fett. De dämpar insulinpåslaget som fruktsocker ger. Om mellanmålet är det sista målet för dagen; till exempel ett kvällsmål inför natten så bör det inte innehålla kolhydrater då kroppen inte behöver kolhydrater under natten. Proteinet behövs för att bygga upp alla muskler när kroppen vilar och du sover.

En del människor prioriterar smidighet framför naturliga produkter och använder syntetiskt framställt proteinpulver. Jag förespråkar att man satsar på sånt som går att tugga och ger mättnadskänsla mer än kalorier man dricker. Å andra sidan är det bättre att dricka en proteindrink än att inte äta alls och där kan även jag hamna ibland.

Här är några tips på mellanmål med minst en proteinkälla:

Keso och avokado på knäckebröd.
Kokta ägg
Keso, några mandlar, torkade bär och toppat med krossade linfrön
Lättkesella med halvtinade hallon och några mandlar.
Knäcke med ägg och avokado
Keso, äpple i bitar, massor med kanel och några mandlar/nötter.
Smoothie gjord på kesella 1%, proteinpulver, frysta bär, vatten. Släng i allt i en mixer. Toppa med valnötter.
Naturell youghurt med äpple och massa kanel!
Tonfisk på burk blandat med keso och rödlök. Låt stå och dra ett tag för bästa smak.
Efterrättsliknande smarrigt mellanmål är turkisk yoghurt, melon, honung och pistagenötter.
Omelett med alla tänkbara fyllningar
Makrill på knäckebröd.
Ägg på knäckebröd.
Lättkesella med massor utav tinade hallon!
Kesella med blåbär, hallon, solrosfrön och linfrön!
Lättkesella blandat med minikeso och en skvätt fun-light + några cashewnötter till.
Coltingpannkakor: Bara 5 st ägg, en banan och ca 2 msk jordnötsmör (ekologiskt utan socker och skräp, bara mosade jordnötter). Kör allt med elvips, mixer eller vad ni nu har. Stek sedan som vanligt. Goda som dom är, men ännu godare med tex en klick keso och ex hallon. Blir ca 4-5 st beroende på hur stora man gör. Perfekt att sen ha några i kylen.
Ett gäng skivor smörgåspålägg tex kalkon eller hamburgerkött.

Vilket är ditt favoritmellanmål?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

16 Kommentarer

  • Svara Petra 24 april, 2012 at 14:58

    Mitt favoritmellanmål är 2 vispade äggvitor, blandat med en apelsin skuren i småbitar, minikeso, en skvätt fun light apelsin och några söndersmulade valnötter. Mums!

    En annan variant är att blanda minikeso med ett par tsk kesella vanlij och sen ha i apelsinbitar och valnötter. Även det är supergott!

    [Svara]

  • Svara Susanna 24 april, 2012 at 15:20

    Verkligen matnyttiga tips! Det knepiga ar just det dar med protein-biten, sa nu har jag fatt massor med nya ideer. Tack for att du ar en sadan inspiration! En fraga: agg ar ju praktiskt men hur manga kan man ata pa en dag? Jag ar svag for agg till frukost (2st), blir det for mycket om mellanmalet/n ocksa innehaller agg? tack pa forhand. Halsningar fran Etiopien – dar det tyvarr inte finns verkan kesella eller keso : ( men goda avokados : )

    [Svara]

  • Svara Caroline 24 april, 2012 at 15:29

    mitt favoritmellanmål är stekt ägg med lite keso till! Så gott! Sen är ju alltid smoothie fantastiskt gott men det är ju inte direkt något mellanmål. 🙂

    [Svara]

  • Svara Sofie 24 april, 2012 at 20:34

    Tack för bra tips!
    Känner ofta att man tittar in i skåpet o velar vad man ska äta…
    Nu ska mitt sötsug bort och in med mera mellanmål 🙂

    [Svara]

  • Svara Nina 24 april, 2012 at 21:17

    Åh vad bra. Tack för tipsen!
    Kämpar just nu med att få in fler och bättre mellanmål i kosten.
    Hur många mellanmål tycker du att man bör äta per dag?

    [Svara]

  • Svara elinjosefine 24 april, 2012 at 21:18

    Tack för alla tipsen! Bra med lite variation, här blir det mest hallon/kesella. Gott men inte fel och variera lite 😉

    [Svara]

  • Svara Karro 24 april, 2012 at 21:29

    Super bra tips, brukar ge ungefär samma till mina kost kunder.

    [Svara]

  • Svara Kornelia 24 april, 2012 at 22:41

    Vilken bra lista!
    Jag brukar göra kesoplättar. Busenkelt och gott.
    Jag rör ihop 1dl keso med 4ägg och 1msk fiberhusk. Låter detta stå och dra lite sen steker jag det som vanliga pannkakor.
    Serverar med frysta blåbär och hallon.
    🙂

    [Svara]

  • Svara Linda 25 april, 2012 at 21:11

    Tack för supertips! Jag äter för mycket frukt, det är det som finns tillgängligt på jobbet. Bör jag byta ut mot dina förslag? Är rädd för att äta för mycket men nåt måste ju vara fel eftersom jag är hungrig.

    [Svara]

  • Svara matilda 28 april, 2012 at 09:26

    Hej jag undrar hur det är med frukt? jag brukar ha i apelsin eller grape i mina smoothies, är det bra?

    [Svara]

  • Svara Caroline 6 maj, 2012 at 20:48

    Tack så jätteycket för dina tips. jag har jätteproblem med mat och brukar äta ca 2 ggr per dag. har gått upp av mediciner och pratade med dietist men hon gav bara tips om konstiga mackor (äter inte mycket bröd samt är vegetarian) har dock blivit otroligt duktig tycker jag själv hemma med att äta mellanmål men är svårare att planera för att ta med allt till skolan…blir ju mängder om det ska räcka en heldag… har även diabetes men tror jag hittat min nu med bär, yoghurt eller kvarg och solrosfrön eller linfrön. är inte i närheten lika trött längre iaf så det har ju effekt 🙂 tack igen

    [Svara]

  • Svara Lina 7 maj, 2012 at 20:41

    Att man skulle förbränna mer genom att äta ofta är en seglivad myt. TEF stiger med måltiden. Flera små mål=flera små höjningar av TEF. Färre mål=färehöjningar av TEF men STÖRRE. Det jämnar ut sig. Ät så ofta som det passar. Kalorier in, kalorier ut är vad som spelar roll. Likadant att folk tror att blodsockret åker berg-och dalbana hos friska personer. Kroppen har ett väl utvecklat system för att hålla blodsockret jämnt. Man ”svälter” sig inte om man inte äter på några timmar.

    [Svara]

  • Svara Ereeka 5 juni, 2013 at 22:37

    Här blir det oftast makrill på knäckemacka. Gott och lätt 🙂
    Men favorit vet jag inte, kanske nåt med bär? 🙂

    [Svara]

  • Svara Anna 6 juni, 2013 at 06:33

    Tack för en bra blogg. Du skriver att om sista mellanmålet
    Är innan läggdags ska man undvika kolhydrater. Gäller detta även om
    man tränat ett styrkepass innan?

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Nej, du ska alltid äta kolisar efter träning tycker jag.

    [Svara]

  • Svara Hanna 7 juni, 2013 at 06:38

    Ett matigt mellanmål som jag brukar äta är : babyspenat, ett hackat kokt ägg, solrosfrö och några klickar ajvar. Megagott! Ett annat är: lättkesella blandat med kakao och stevia och hackad mandel. En tredje favorit är keso, räkor eller crabsticks, dill och lite citron. Annars är kesoplättar klockrent att ha färdigt i kylen 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar