Lofsan

Några tankar om balans

Ofta dyker frågorna upp:
Trots att jag tränar hårt och mycket får jag inga resultat?
Trots att jag räknar kalorier och ligger på underskott får jag inga resultat?
Trots att jag både äter nyttigt och tränar hårt får jag inga resultat?

Vad gör jag för fel?

Utan att noggrant gå igenom kosten dag för dag måltid för måltid eller att läsa en noggrann dagbok för varje träningspass så finns det några råd jag kan ge er som tycker att ni anstränger er men ändå står och stampar.

Om man tänker att resultatet; till exempel en förbättring av tiden på 10km löpning, kunna klara av 10 chins, minska 10cm runt midjan eller egentligen vad som helst som har med kroppen och en prestation att göra så består insatsen för att nå resultaten av tre delar. Hur man än vänder och vrider på det. Antingen kan man se idrottspsykologiskt på det och diskutera behovstrappor, motivation och så vidare eller faktiskt rent kemiskt genom att mäta förbränning i kilowatt, kilokalorier, läsa av nivåer av stresshormoner och så vidare. Oavsett så vet man att stress, motivation och träningsresultat hänger ihop och är beroende av varandra.

Okej, häng med här nu:
Tre delar: träning, kost, balans.

Del 1: Träning. Du blir bra på det du tränar på. Vill du bli starkare, styrketräna, vill du bli snabbare, träna snabbhet. Ganska logiskt när man ser det svart på vitt. Du får inte större muskler av att springa. Bestäm vad du vill satsa på, lägg upp en strategi och följ den utan att vackla, tvivla eller flacka med blicken. Välj en person du litar på och lyssna på den. Inspireras men imitera inte. Välj din egen väg.

Del 2: Kosten. Gör en så liten förändring som möjligt som du kan hålla så länge som möjligt. Livet ska inte vara plågsamt. Välj ut livsmedel du tycker om, ta reda på fördelar med just dem och sätt ihop din egen meny. Strunta i löpsedlar och quickfix. Ät vad du vill men använd det sunda förnuftet. Hur många måltider äter du under en vecka? Hur många av dessa är belöning till kroppen för att den ställer upp för dig varje dag och hur många måltider är belöning till hjärnan för att den står ut med kroppen?

Del 3 Balansen. Så när träningen är finjusterad i minsta detalj och kosten klaffar till 100%, då säger det swoosh och så når du målen? Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Träning bryter ner kroppen och det är under vilan som du faktiskt blir bättre. Att ha balans mellan träning och vila är lika viktigt som att träna överhuvudtaget. Men att ha balans innebär så mycket mer än bara att vila från träning. Allting i livet som inte ryms under ”träning” och ”kost” handlar om balans. Hur många timmar sover du per natt? Hur mycket alkohol dricker du? Hur ofta känner du dig psykiskt eller fysiskt stressad? Har du konflikter med andra människor? Trivs du på jobbet/i skolan/hemma? Alla parametrar påverkar oss, hur vi än vill det eller ej. Kanske är du till och med stressad eller irriterad över att du inte får de resultat du tycker att du förtjänar? Ser ni sammanhanget?

Om du tycker att du gör ”allt” rätt gällande träning och kost, funderar över hur din balans ser ut. Träffar du vänner som ger energi? Är du glad när du vaknar varje morgon? Har du roliga saker inplanerade att se framemot?

Ibland blir man så fokuserad på att träna rätt, hårt, mycket, och att äta rätt, nyttigt, lite att man glömmer bort vad det viktiga i livet är, och det är kanske just balansen som saknas för att just DU ska nå dina mål?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Kommentarer

  • Svara katarina 19 februari, 2012 at 20:30

    Du är så klok!

    [Svara]

  • Svara Jenny 19 februari, 2012 at 20:40

    Tack! Tack för de här orden.

    De hjälpte.

    [Svara]

  • Svara I min lilla lilla värld 19 februari, 2012 at 21:01

    Än en gång GRYMT skrivet!!

    [Svara]

  • Svara Anonym 19 februari, 2012 at 22:30

    Mycket välskrivet! Jag gick faktiskt och funderade på liknande inlägg själv efter att svarat just på ”varför händer det inget” frågan lite oftare än vanligt senaste dagarna. Du sammanfattar det väl!

    [Svara]

  • Svara Lotta 20 februari, 2012 at 21:11

    tänk om man vore lika klok som du! tack 🙂

    [Svara]

  • Svara Miss F 22 februari, 2012 at 09:49

    Bra skrivet!
    Så skönt att läsa.
    Tack för en bra blogg!

    [Svara]

  • Lämna kommentar