Träning

Några tankar om att gå, jogga och springa (och om kalorier!)

Om du regelbundet springer eller konditionstränar kan du vara intresserad av dessa 10 fakta. Ingenting är dock svart eller vitt utan en del av en helhet där det är viktigt att sätta upp ett mål och vara tydlig med vad det är du vill uppnå.

1.) Du förbränner i princip lika många kalorier medan du går, joggar eller springer en viss sträcka. 10 kilometer promenad förbränner i princip lika många kalorier som om du springer sträckan eftersom det tar längre tid att gå än att springa.

2.) Ju snabbare du springer desto högre puls får du och desto fler kalorier förbränner du under den tid du springer. Men om du springer samma sträcka lite långsammare så hade du ändå förbränt samma antal kalorier, eftersom du då håller på längre.

3.) Ju högre puls du har under tiden du springer, desto fler kalorier extra förbränner du tiden efter du har sprungit. Så 10 kilometer promenad förbränner lika många kalorier som 10 kilometer löpning men timmarna efteråt får du en förhöjd förbränning som ökar din totala kaloriförbrukning.

4.) Antalet förbrända kalorier säger ingenting om hur väl du har tränat din kondition, för att ta reda hur väl du har tränat kondition bör du titta på vilka pulszoner du har legat i under passet och koppla det till vad du har för mål med konditionsträningen.

5.) Ju bättre kondition du får, desto bättre blir din kropp på att förbränna fett, både när du tränar och när du vilar.

6.) Du blir bra på det du tränar på. Det betyder att du bör fokusera på dina svagheter minst 1 gång per vecka. För vanliga motionärer som vill bli bättre på att löpa är det viktigt att träna bålstyrkan och att bibehålla tekniken i löpsteget även när du blir trött på grund av längre distanser eller att det är kraftig terräng.

7.) Vill du bli bra på att springa långt bör du fokusera på att springa långt, men långsamt, en gång i veckan. Komplettera med ett kvalitetspass snabbhet i form av intervaller eller backträning varje vecka, och ett snabbdistanspass ca 45 min varje vecka.

8.) Om ditt primära mål är att få en så bra kondition som möjligt behöver du inte springa. Du kan välja vilken träningsform som helst där du ligger i en hög pulszon under 20 minuter 3-5 gånger per vecka. Viktigt att komma ihåg då är att du dock inte kan använda den konditionen du byggt på vilken träningsform som helst eftersom du blir bra på det du tränar på. Att ha en bra kondition på en spinningcykel innebär inte automatiskt (med det finns undantag) att du har lika bra förutsättningar löpandes. Den lokala kapaciteten; de processer som sker i musklerna och inte i hjärta och lungor begränsar dig till hur van du är vid en viss träningsform tillsammans med hur effektiv din teknik är.

9.) Ju hårdare du pressar dig, desto längre och mer kvalitativ återhämtning behöver du. All träning bryter ner kroppen, både fysiskt i muskelceller och hormonellt i form av stresshormoner. För att få resultat av din konditionsträning behöver du ha en balans i nedbrytande träningsfaser och uppbyggande viloperioder. Vad som är träning och vila är helt individuellt och är en del av ett helhetsperspektiv där arbete, kost, sömn, social stress och så vidare spelar stor roll.

10.) En pulsklocka på armen behöver inte bara vara en tidtagare för att mäta hur snabb du är, använd den också för att lära känna din kropp, veta hur olika pulszoner känns och hur pulsen sitter ihop med banans terräng och din fart.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Therese J 2 september, 2012 at 16:56

    Bra inlägg! 🙂

    [Svara]

  • Svara Annah 2 september, 2012 at 18:38

    Bra och intressant!!

    Idag har jag kört backträning i Kungsberget.. jobbigt och ROLIGT!!

    [Svara]

  • Svara H 2 september, 2012 at 20:46

    Fast det första stämmer ju inte? Löpning förbränner fler kcal per km än vad promenader gör. Om jag inte missminner förbränner löpning ungefär lika många kcal per km som man väger, medan promenader förbränner 70% av detta.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Nej, det där har du nog fått om bakfoten. beräkningen på kroppsvikt i kilo relativt till kilometer i förbrukade kalorier är ett extremt generellt antagande men kan fungera bra som riktmedel, men det är ju helt anpassat till vilket tempo du håller. Låt säga att du väger 60kg och springer 10km i 10 km/h, totalt 60 min och då förbränner 600 kalorier, 60 kalorier per kilometer. Om du går samma sträcka 5km/h så tar samma sträcka 120 min och då tar en kilometer 12 minuter och 60 förbrukade kalorier under de 12 minutrarna. Prova en gång så får du se att det stämmer!

    [Svara]

  • Svara Nina 2 september, 2012 at 21:50

    Tack för detta! Bra info….(som vanligt) =)

    [Svara]

  • Svara H 2 september, 2012 at 22:14

    Mjae, då har vi helt enkelt fått olika info. Jag har blivit lärd att promenader förbränner mindre per km och att det är först då man joggar som man kan använda sig av den generella regeln om kroppsvikten i kcal per km. Googlar jag på det verkar antalet kilo x 0,7/km gälla vid promenad.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Som sagt: prova! 🙂

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Prova också att jämföra gång och joggning i samma fart, tex 8km/h. Sånt här tycker jag är väldigt spännande nördig som jag är!

    [Svara]

  • Svara Svårigheten att gå ner i vikt när man tränar, | lifeincerise 3 september, 2012 at 10:05

    […] läsning om löpning och kcal på Lofsans blogg. http://blogg.alltforforaldrar.se/lofsan/2012/09/02/nagra-tankar-om-att-ga-jogga-och-springa-och-om-k… Share this:DelaFacebookTwitterGillaGillaBe the first to like […]

  • Svara H 3 september, 2012 at 10:22

    Jag springer ungefär 5 mil och promenar ungefär lika långt per vecka, men hur många kcal jag förbränner vet jag förstås inte. Jag brukar dock utgå ifrån att promenader förbränner 0,7 x kroppsvikten i kcal per km och ännu har jag inte rasat i vikt ;).

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Tack för länkar, jag la till ”i princip” för att jag tycker att fö de som väljer mellan att gå och jogga så är det marginellt. Då kan tom de skador löpning kan medföra minska veckans totala förbränning.

    Tack för att du ger feedback!

    [Svara]

  • Svara Länkinlägg – träning, periodisk fasta och att deffa | Linna och Liten 18 november, 2012 at 11:57

    […] frågestund del 2 Smaljeansen: Träna som förälder? 26 tips på hur du löser pusslet Lofsan: Några tankar om att gå, jogga och springa (och om kalorier) Smaljeansen: Smaljeansen tipsar: Allt i ett – de fyra styrketräningsövningarna du klarar […]

  • Lämna kommentar