Lofsan

Morgonpass

Dagens träningspass är redan avklarat, skönt att ha resten av dagen fri till mammaaktiviteter!

Eftersom jag kör två långpass löpning i veckan, minst 12km och går 5km varje dag har jag lagt om intervallträningen. Det är inget roligt att gå runt och känna sig konstant sliten i benen så för att skona benen så har jag minskat antalet men höjt tempot. Jag kör intervaller på löpbandet tre gånger per vecka och just nu ser upplägget ut såhär:

5 min jogging 10 km/h
5*45sek 16, 16,5, 17, 17,5, 18 km/h. Vila 15 sek mellan varje.

Detta ger mer kvalitet än kvantitet och är en bra start inför styrkepasset som följer. Jag fokuserar på att bli lite starkare och uthålligare nu och får den högintensiva konditionsträningen stå åt sidan. I alla fall ett par veckor.

Jag kör alltid 45 riktigt effektiva minuter styrka efter intervallerna så hela passet tar inte mer än 55 min. Perfekt!


Baxter stortrivs på MiniSats och idag var han ensam med två personal första stunden. Lyxigt!


Senare idag kommer ett inlägg om ett kroppssammansättningstest jag ska göra. Spännande!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Lotta 21 april, 2011 at 22:16

    Hittade din blogg via en annan mammablogg och listan för att rösta. Och eftersom jag är på g med min träning och behöver all inspiration jag kan få så passar ju din blogg mig ypperligt!
    Jag är ingen van löpare och har inte sprungit så mycket eller så länge (mest styrketräning och pass), sprang min första mil förra veckan. Men, benhinnorna har fått mycket stryk eftersom jag gått på ganska så hårt och nu babblar jag. Vad jag egentligen undrar är, när du springer intervall och vilar i 15 sek, hoppar du av bandet då? Jag brukar nämligen köra ner hastigheten till att gå raskt innan jag drar upp den och springer igen.
    Hoppas att ni får en fin påsk, och visst är Halmstad fint 😉 /Lotta

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Ja, det är tufft för benhinnorna i början men det brukar lägga sig. Tänk på att använda bra skor bara.

    När jag bara vilar 15 sek mellan så hoppar jag av och låter bandet rulla. Om jag kör längre intervaller med längre vila brukar jag sänka hastigheten och gå men oftast inte. Jag behöver vara så effektiv som möjligt på gymmet och då får jag fyra av allt så snabbt jag kan.

    Utomhus går jag alltid mellan intervallerna, att stå stilla gör ofta att man stelnar till

    [Svara]

  • Lämna kommentar