Lofsan

Min mamma och Kom i gång-träning

Förra veckan när vi var på Kos så var min mamma med. Vi delade upp hela familjen i två juniorsviter så mamma, Sixten och jag delade ett rum och Hans, Tom och Baxter sov i rummet bredvid. Vi ungdomar kunde klättra över terrasserna mellan rummen så vi hade det så mysigt allihopa tillsammans.
 
 Min mamma är proffs på att promenera och det är den motion hon gör hemma. I vår ska hon börja styrketräna lite grann så hon och jag körde två pass tillsammans nere på stranden vid Kipriotis Beach. Jag fick låna gummiband av Apollo och så blandade vi övningar för framsidan och baksidan av kroppen. Det första passet körde vi mestadels underkropp och det andra passet körde vi mestadels överkropp.
 
 För en nybörjare eller någon som vill komma igång med styrketräning efter ett uppehåll så är det inte så viktigt hur man planerar och kombinerar övningar och muskelgrupper. En som är ovan får finfina resultat vad den än gör för styrketräning. Jag brukar fokusera på enklare rörelser med kroppsvikten för mina Kom-igång-klienter och så också för min mamma nere på stranden:
 
 Pass 1:
 
 20 höftfällningar (goodmornings)
 20 knäböj
 20 utfall med fötterna kvar i positionen 10/ben
 20 sidfällningar för bålen varannan sida
 20 sidoutfall med fötterna kvar i positionen, varannan sida
 20 tåhävningar
 
 Totalt 2 varv med så mycket vila som behövs för att kunna bibehålla tekniken och inte bli yr.
 
 Pass 2 med gummiband:
 
 20 rodd med armbågarna neråt
 20 rodd med armbågarna utåt
 20 enarmsrodd med rotation i bålen
 20 pressar framåt
 20 bicepscurl
 20 lyft åt sidan
 
 Totalt 2 varv med så mycket vila som känns bra.
 
 Båda dessa pass kombinerar jag med någon form av konditionsträning. Eftersom dessa pass kördes på stranden så gick vi 5 kilometer efteråt med vinden i håret och Turkiet på andra sidan havet. Ett av passen avslutade vi en rejäl powerwalk uppför berget bakom hotellet. Om ni någonsin bor på Kipriotis Maris bara MÅSTE ni gå eller jogga uppför backen HELA vägen upp. Magnifikt!
 
 


Mamma, dotter och Turkiet!


Mitt favoritplagg just nu: kjolen med tights under från Röhnisch! Finns i svart också.


Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara Diana D (La Madre) 28 maj, 2015 at 17:11

    Åh hade vart kul att vara med och träna med min mamma också.

    [Svara]

  • Svara Anna - Trend o träning 1 juni, 2015 at 13:07

    Vilka fantastisk bilder av dig & din mamma. Min är också ”promenadproffs” & åker skidor på vintern vilket är toppen. Önskar vi kunde köra lite mer ihop så hon fick in lite styrka också, men man kommer långt med promenader (i dubbel bemärkelse 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar