Lofsan

Min egen träning i höst

Senaste halvåret har jag lagt den största träningsdosen på löpträning och varit både rätt omotiverad och samtidigt lite sliten av löpningen att jag inte prioriterat eller längtat efter styrketräningen. Men jag känner att jag längtar efter den nu och framförallt att jag behöver den för att kunna orka leverera dag efter dag i mitt jobb där jag både står på scenen, framför kameran och langar vikter till mina PT-klienter.
 
 Nu har jag två månader framför mig där jag kommer att fokusera till 100% på styrketräningen, i princip fram till träningsresan till Thailand.
 
 Mina mål med träningen framöver, till slutet av november är dessa, i fallande prioordning:
 
 1.) Etablera styrketräningen som självklart val av träningsform.
 2.) Skapa självförtroende i träning för styrkeutveckling.
 3.) Minimerad stressrelaterad smärta i nacke.
 4.) Ökad muskelmassa.
 5.) Ökad muskelkontakt.
 
 För att skapa de bästa förutsättningarna för denna träningsperiod har jag valt att ta hjälp av en av mina coacher i Lofsangruppen för träningsprogrammet. Clara Fröberg har gjort mitt program, det är 4 olika träningspass som jag gör i ett flöde och när jag är klar med fjärde passet så kör jag pass nummer 1 igen. Om jag vill så kan ett femte pass i programmet vara mysjogg.
 
 Varje pass har ett tema med en huvudövning som valts ut baserat på mina fysiska förutsättningar just nu, kopplat till mål 1 och 2 ovan. Utöver detta så kör jag i varje pass ungefär 8 övningar till, riktade mot mål 3, 4 och 5.
 
 Nu har jag, med uppehåll för en vecka i Bad gastein och med långt flera löppass än planerat framöver i Loka Brunn kört igenom alla fyra pass och är redo för nästa cykel av programmet. Nu är syftet i andra cykeln att öka lite på vikterna i varje huvudövning och gärna även på de kompletterande övningarna också.
 
 Det finns två stora fördelar med att låta någon annan göra program åt en:
 
 1.) Istället för att träna det som man tycker om, vilket också ofta är det som man är bra på redan, tränar man på det som man verkligen behöver.
 
 2.) Genom att ta hjälp av någon annan ökar den yttre motivationen eftersom träningspass som annars riskerar att prioriteras bort när den inre motivationen tryter faktiskt blir av. Vetskapen om att någon annan väntar på utvärdering av passet ökar motivationen!
 
 Imorgon ska jag träna mitt fjärde styrkepass på sex dagar, det känns så kul att få längta efter träning igen och jag ser så mycket fram emot att få stöd av en träningscoach under den superintensiva jobbperiod som jag har framför mig. Jag vet att jag levererar bättre i min egen coachroll när min egen träning är i balans!
 
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara Emilia 6 oktober, 2015 at 21:59

    Intressant att få en inblick i ditt eget upplägg passar på att fråga vad som menas med ökad muskelkontakt. Läser på var och varannan fitness/byggarmänniskas blogg/insta/fäjja om: grym kontakt iaf! Osv. Och undrar helt enkelt vad som menas med just detta.

    [Svara]

  • Svara Lotta 11 oktober, 2015 at 23:55

    Hej!

    Vilka övningar innefattar upplägget?

    [Svara]

  • Lämna kommentar