Lofsan, Träning

Första testet av Merrell Lithe Glove

PÅMINNER OM ATT DET ÄR SISTA DAGEN I THE BUPPA BRAND-TÄVLINGEN!

Jag har inte tränat sedan i tisdags eftersom Hans har varit bortrest samtidigt som Sixten varit för sjuk för MiniSats. Fast tre pass på en vecka är mer än vad många andra får ihop i träningsväg en vanlig vecka, allt är relativt. I min värld är tre pass två för lite.

Det kliade verkligen i kroppen i morse, så sugen på att köra hårt! Idag invigde jag dessutom för första gången mina nya barfotaskor från Merrell.

När man byter över till att träna med barfotaskor ska man inte köra för långa sträckor i början. Fotmuskulaturen behöver få tid att vänja sig vid den nya rörelsen och belastningen.

Jag körde 5 min lugn jogging på bandet först för att känna in sulan, mycket märklig känsla. Det är som att man springer barfota förutom att det inte gör ont i fotsulan. Mina intervaller idag blev 20*45 sek med 15 sek vila mellan varje då man kliver av bandet. Efter varje intervall höjer man hastigheten 0,5 km/h. Det spelar ingen roll vad du börjar på, 6 km/h eller 10, huvudsaken är att det blir riktigt jobbigt på slutet. Jag startar på 10 km/h, vid 16 km/h börjar det bli jobbigt, 18 är tufft mentalt och 19 är outhärdligt. Men känslan efteråt är helt fantastisk.

Skorna gör att tekniken blir annorlunda. Den dämpning son normalt sett ligger i sulan är borta så man måste vara försiktigare i löpsteget och det gör i sin tur att löpningen blir skonsammare för knän och höfter. I bland pirrade det i vaderna, blodcirkulationen blir annorlunda när fotmuskulaturen aktiveras mer och det gäller att vara noggrann med att sätta i foten på främre delen av foten till skillnad från ett par dämpade löparskor där sulan ”förlåter” en kraftig hälisättning. Det ska bli spännande att se hur benen känns imorgon. Fotlederna är trötta i alla fall.

Jag ville testa skorna i gymmet också och körde två block med helkroppsstyrka;

Block 1: Rodd med kettlebell, dubbelsnatch med kettlebell, smala marklyft med kettlebell och löpning i planka.

Skorna ger full kontakt med golvet, till skillnad från en dämpad sko där hälen är upphöjd jämfört med trampdynan. Det märks störst skillnad i marklyften där alla tår är med och stödjer rörelsen och rörligheten i fotleden utmanas. Och det är på ett bra sätt!

Block 2: Toes to bar (hängande fotlyft till stången) kombinerat med en burpee mellan varje repetition, djupa stepup på bänk.

Jag ville prova några hopp och känna skillnaden i frånskjut och landning, på samma sätt som vid löpning så ”tvingas” man vara försiktigare och mjukare i rörelsen och det ger direkt bättre kontakt med sätesmuskulaturen. Att köra djupa stepup på en bänk med mjuk dyna ger världens stabilitetsträning för hela kroppen när man har en barfotasko jämfört med en uppbyggd löparsko. Jättenyttigt för mig!


Nästa pass med Merrell LitheGlove blir på onsdag, längtar redan till nya intervaller och att testa fler övningar med skorna.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Annica 10 oktober, 2011 at 07:44

    Detta låter väldigt intressant. Ska bli roligt att läsa vad du tycker om skorna framöver. Keep up the good work!

    [Svara]

  • Svara niiinis 10 oktober, 2011 at 11:29

    Sweeeet home ALABAMA vilken mage du har!!! Jag är helt impad.. Fött barn och sen få den att se ut sådär? Gud… måste hämta mer inspiration här inne tror jag. Hur har du fått en sån mage?

    Kram Nina

    [Svara]

  • Svara Sofia 12 oktober, 2011 at 00:22

    Jag undrar en sak om barfotaskor.

    Under hela min ungdom (jag är lastgamla 30 nu) har jag dansat mycket – dvs barfota. Jag har även åkt konståkning – dvs bra för hela kroppen, men med foten i stel känga.
    På senare år har jag fått smärre problem med ryggen och rekommenderad (förutom massage och bålstabilitetsträning) att alltid gå med skor som har specialanpassade fotinlägg för att jag har höga fotvalv.

    En barfota sko kan jag ju inte ha ilägg i. Samtidigt så sägs den ju förbättra fotens egna muskler.

    är det då rätt att gå i dämpad sko med ilägg (har samma rosasvarta asics som du) eller är det lönt att prova en barfotasko?

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Jag skulle nog variera hela tiden. Ett högt fotvalv påverkar ju löpsteget väldigt mycket. Promenader kan du ta i dämpade skor men om du ska springa på löpband, mjukt underlag i skogen eller på bana så är en barfotasko en riktig utmaning. Du kan ju alltid testa. Jag tror att det mesta från dina ryggproblem beror på svaghet, speciellt om du tidigare har tränat mycket och hårt men inte i samma utsträckning längre.

    [Svara]

  • Svara Frida 26 oktober, 2011 at 22:08

    Hej!
    Tänkte bara höra hur du upplever storleken på skorna?

    Mvh,
    Frida.

    [Svara]

    lofsan Reply:

    I butiken tyckte jag att min vanliga storlek 38 kändes stora men en mindre storlek var för små. När jag snörade dem med extrahålet och självspännande snörning så sitter de helt perfekt. Jag kan röra på tårna och hitta bra balans utan att de glappar i hälen. Så jag har samma storlek som i Nike.

    [Svara]

  • Lämna kommentar