Lofsan

Me Myself & Mr Tabata

Det är så märkligt, efter en hel dag i gymmet med massor av PT-kunder på raken så slutar jag vid 15-15.30. Då har jag haft klienter från 06-07 och framåt hela dagen. Visst, det kan vara tufft vissa pass med mycket vikter och övningar som ska visas men generellt sätt är det mer psykiskt än fysiskt utmattande att jobba långa arbetspass som PT. Men efter 8 timmar i gymmet och när jag kommer hem så inbillar jag mig ofta att jag har tränat själv också. Kroppen fattar liksom inte att den varit i träningsmiljö så många timmar utan att ha fått köra själv. Det är ju realistiskt liksom. Så att hämta barnen på förskolan och sen gå tillbaka till gymmet är sällan det jag är mest sugen på.

Även om jag är nöjd med min kropp både utseendemässigt och prestationsmässigt så vet jag att de resultaten inte varar för evigt utan underhåll. Sen att det nalkas en bikinivecka inom två månader ger ännu mer anledning till att köra de passen som inte på förhand är de mest inspirerade.

Så: motivation kommer inte automatiskt. Jag ringde Hans imorse och sa till honom att han oavsett vad jag svarar ska ta mig till gymmet efter jobbet. Och så bestämde jag att vi inte skulle åka till gymmet jag jobbar på (det närmaste) utan ett längre bort. Och för att få kvalitet på träningen bokade jag en date med Mr Tabata som hjälpte mig genom 5 intensiva intervaller med bl.a. chins, pullups, svingar, snatches och sneda pushups på bräda. Och känslan efteråt?

Det finns inget pass man ångrar efteråt!

Så, tre tips när träningsmotivationen tryter:

1.) Boka in en träningsdate med en kompis, din partner eller PT.

2.) Variera dig; prova något nytt. Byt gym, spring på ett nytt ställe eller byt övningar.

3.) Använd ett förbestämt pass med intervaller antingen med timer eller repetitioner. Då slipper du känna efter så mycket utan kan fokusera på att göra det som ska göras.

/Skrivet av hon som hade noll motivation men en timme senare sitter i soffan med skakiga armar och så sjukt nöjd över sin insats.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Kommentarer

  • Svara Anna 25 oktober, 2012 at 18:52

    Hur löser ni barn-frågan då? Har ni nån barnflicka då på em eller? Vi har själva problemet hemma att tiden inte räcker till…

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Vi har Minisats som är som ett litet lekland på gymmet. Sats är bra på sånt. 🙂

    [Svara]

  • Svara Anna 25 oktober, 2012 at 19:29

    Ok. Ja mini sats e toppen! Hos oss kan det dock va lite svårt att få plats.

    [Svara]

  • Svara cec 25 oktober, 2012 at 19:41

    grymt bra jobbat! det är ju så otroligt tungt att gå till gymmet när man verkligen inte vill, desto större vinst i att ta sig dit!

    [Svara]

  • Svara Malin 25 oktober, 2012 at 20:03

    Bra tips! Ska börja ändra mina övningar till några nya.

    Har varit väldigt motiverad länge nu med att träna men motivationen har svalnat lite. Men jag har inte tränat mindre för det utan gjort mina hemmapass som vanligt, varje dag. Jag peppar mig själv genom att utmana mig att göra passet fast jag inte riktigt vill. För jag klarar ju av det fast motivationen inte riktigt finns där! Bästa mottot enligt mig är verkligen: just do it!

    /Malin

    [Svara]

  • Svara Frida Danielsson 25 oktober, 2012 at 21:04

    Jag är mammaledig och fullkomligt ÄLSKAR min tillvaro då dottern är på minisats och jag kan träna hur mycket jag vill. Hänger ofta på låset på minisats. Jag har aldrig varit så här stark, har gjort min första chin och klarar pistols på golvet med 10 kilosvikt. LYCKA!
    Jag är livrädd för att börja jobba igen, hur ska jag då hinna?? Hur tusan hinner du? Min dröm är att kunna köra i gymet tre gånger i veckan när jag börjar jobba. Låter det rimligt? En dag i veckan och lördag-söndag?
    Snäääälla skriv lite hur-man-hinner-jobb-och-tränings-tips. Minisats har ju inte öppet jämt!

    [Svara]

  • Lämna kommentar