Lofsan

Mäta sträcka och fart vid träning

Sedan mobiltelefonerna utvecklades med GPS är det vanligt att vi springer våra löppass med tränings-och kartappar aktiverade för att kunna mäta sträckan och intervallernas längd på våra pass. Jag får många frågor om hur tillförlitliga mätningarna med smartphones är när man använder tex Runkeeper och tyvärr är det inte något mätredskap att räkna med.

Vi brukar skoja härhemma om hur vi lyckades springa rakt över Årstaviken i augusti, hur Hans haft en snittfart på 25 km/h och hur det egentligen gick till när Södermalm runt gick från 10 km till 1,1 km.

Ett sätt att mäta din löppass är att söka på olika träningsforum som tex Funbeat, där finns det säkert någon som springer samma runda som du men kontrollmätt sträckan. Om du vill börja löpträna med intervaller uppdelade i sträckor eller se din fart live under passet behöver du ha ett mer tillförlitligt redskap och då är en pulsklocka med inbyggd GPS ett bra alternativ. Det finns flera märken och varianter på marknaden i olika prisklasser. Beroende på hur mycket information du vill kunna få ut av din träning får du ofta betala mer men det som skiljer sig mest mellan klockorna är oftast utseendet. Garmin tex ser mer ut som en personsökare á la 90-tal tycker jag medan Suunto ligger närmare Polar och klassiska sportklockesnitt.

Om du bara ska använda din pulsklocka till att mäta puls tillsammans med förbränning tex på cykelpass eller i gymmet behöver du inte ha inbyggd GPS men när du vill lära känna din puls, se hur du återhämtar dig under passet och koppla det till dina intervaller i tid och sträcka tycker jag att det finns ett stort värde i att kunna mäta fart och distans under och efter passet. Om inte annat gör det träningen lite roligare och ökar motivationen ett snäpp.

Jag har tidigare tränat med en äldre variant av Polars klockor med separat GPS som man fäster på armen men nu ska jag äntligen få en riktig GPS-klocka att prova. Den heter Suunto Ambit2 S (som i ambitiös) och är en vidareutveckling av Ambit. Den har ett mjukare armband anpassat för kvinnors handleder och en lite mer nedtonad design, perfekt om man vill bära klockan som ett smycke i vardagen.

Denna klocka mäter puls, hastighet och sträcka och sedan kan välja bland tusentals appar att ladda ner så att man kan ändra utseendet och tex mäta hur många sträckor man simmat i bassängen, hur mycket man behöver äta efter passet för att optimera återhämtningen eller hur brant backen du springer uppför är.

Jag kommer blogga mer om klockan när jag lärt känna den och alla funktioner för er som vill lära er mer om pulsbaserad intervallträning och hur man kan effektivisera sin konditionsträning.


Använder du GPS i mobilen eller har du en klocka med inbygd GPS? På vilket sätt mäter du din träning?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

26 Kommentarer

  • Svara Linda 27 september, 2013 at 11:13

    Garmin Forrunner 210 tycker jag inte ser ut som en personsökare…men jag vet att andra modeller av Garmin gör det. Men man ska inte dra alla Garmin över en kam.

    [Svara]

    admin Reply:

    Haha, jag som tycker att 210 är ännu fulare än personsökarna. 🙂

    [Svara]

  • Svara SpringSara 27 september, 2013 at 11:23

    Slurp! 🙂

    Väntar med spänning på att få se den in action och att få höra en recension!

    [Svara]

  • Svara Linda 27 september, 2013 at 11:24

    Spännande att höra recensionen senare! Jag använder mig bara av Runkeeper i mobilen (vilken för övrigt fungerar bra, inga konstiga hastigheter eller felmätningar även om den såklart inte är exakt) men är lite sugen på en pulsklocka för att få bättre koll på löpningen.

    [Svara]

  • Svara jossan 27 september, 2013 at 11:45

    Jag använder en garmin som jag gillar just för att den är rosa, inte klumpigt stor och enkel att förstå 🙂 Känner inte att den liknar en personsökare men att den inte är så snygg så att jag skulle kunna ha den som vardagsklocka tillsammans med kavaj. Jag får väl se om dina reflektioner kring suunton gör mig sugen på att byta. Pulsbaserad träning är för mig livsviktigt då jag har en riktigt krånglig astma att hålla koll på. Tack för din unika blogg!Kram

    [Svara]

  • Svara Jennysen 27 september, 2013 at 11:53

    Jag använder mig av Runkeeper och ett tag var den HELKASS, men annars får jag iaf hjälp av tidsintervallerna. Jag förstår att den inte är 100%, men för tillfället duger den.
    Funderar dock helt klart på att köpa en pulsklocka, men har inte råd med något fancy just nu. Såg en för 500-ingen på Clas Ohlson. Tänkte köpa och testa iaf! 🙂 Kanske redan idag, eftersom jag inte vet hur bra mottagningen är för mobilen nere i Spanien! 😛

    [Svara]

  • Svara Maria 27 september, 2013 at 11:53

    Jag använder Runnin Nike+. App till smartphone. Fungerar jättebra. Har använt den på diverse tävlingar och den mäter exakt. Så då borde den gå att lita på väldigt bra tycker jag.
    Sedan kan jag tycka att ha en klocka runt handleden är mer lämpligt än att ha mobilen på armen. Så svårt att se mobilen när man springer. Men har jag hörlurarna i så talar den ju om sträcka, hastighet per km mm.

    Ska bli intressant och höra ditt utlånade på denna klocka sedan.

    [Svara]

  • Svara fitnesscoachen 27 september, 2013 at 12:54

    Jag kör med Garmin, tycker Suunto ofta är väldigt avancerade att knappa in allt på, och då har jag ändå jobbat med löpning i löparbutik i många år, men deras klockor blev vi aldrig kloka på. Hoppas de har ändrat det nu!

    [Svara]

  • Svara Essa 27 september, 2013 at 12:56

    Alltså jag måste bara fråga; på vilket sätt är en klocka med GPS mer tillförlitlig än en smartphone?! Använder klockan andra satelliter?! En smartphone är ju både större rent fysiskt (en smart ingenjör kan utnyttja det) och kan dessutom triangulera sig fram till en position med hjälp av mobilmaster.
    Nej, jag jobbar inte med mobiler men jag jobbar en del med GPS och såna här underliga uttalanden pga att skribenten är köpt av ett klockföretag gör mig rätt irriterad. Jag tar inte ifrån skribentens man möjligheten att ha fått underliga resultat vid ev felanvändande av mätinstrument men att därmed såga ett segment känns väl magstarkt.

    [Svara]

    admin Reply:

    Det är väl kanske inte GPSn det är fel på utan appen den används igenom? Det är förvånande att inte träningsapparna är lika vassa som kartapparna!

    [Svara]

  • Svara Linsen 27 september, 2013 at 14:20

    Jag använder mig av Garmin(modell nyare) och tycker den fungerar utmärkt, fått för mig att det är ‘ungefär’ samma grejer i alla GPS+puls klockor nu mera, bara olika utseende och pris. Är ett ovärderligt redskap för att utveckla löpningen enligt mig som maratontränar periodvis.

    Ser fram emot Din recension!! =)

    och Tack för Din inspirerande blogg!!

    [Svara]

  • Svara mari 27 september, 2013 at 14:54

    Ska bli kul att höra vad du tycker. Jag själv kör med runkeepern, men det är som du säger, helt galet tokigt ibland. Jag sprang 10 km på 20 min häromdagen exempelvis 🙂

    [Svara]

  • Svara Bibbi 27 september, 2013 at 15:18

    Endomondo är bättre än runkeeper, har aldrig gett galna resultat (har man Iphone måste man fixa inställningen att den tillåter Endomond använda gpsen). Och ja, Suunto gör snyggaste pulsklockorna. Har en Ambit och den är inte alls krånglig, lite fix o trix med inställningarna via datorn och sedan är det bara att köra.

    [Svara]

    Helen Enoksson Reply:

    Hej!
    Blev nyfiken vad du skrivit, har precis köpt en Suunto Ambite2S och har svårt att lägga över filerna till Emdomondo. Hur gör du??
    Vore så tacksam för svar.
    Helen

    [Svara]

  • Svara Anna 27 september, 2013 at 17:41

    Håller inte alls med att apparna inte skulle vara att räkna med! Jag sprang flera år med en Garmin Forerrunner 210, och kollade alla mina sträckor med bilens kördator också. Pulsklockan släpade alltid efter. Började använda Sports Tracker appen och på en halvmara skiljde det 2 km mellan den och Garmin. Bildens mätare visade samma som Spports Tracker – dvs 2-1! Jag har även använt båda mätmetoderna samtidigt på tävling, dsv uppmätta banor, och appen är alltid mer exakt.
    För ett år sedan ca jämfördes apparna också med pulsklockorna i Plus i SVT och apparna vann i samtliga fall
    Att pulsklockornas GPS skulle vara mer exakt än mobilens är bullshit anset jag – ett försäljningstrick helt enkelt.

    [Svara]

  • Svara Annah 27 september, 2013 at 19:48

    Jag har en enklare variant av suunto och sedan använder jag runkeeper som fungerat bra för mig.

    [Svara]

  • Svara Fru Minimalist 27 september, 2013 at 22:40

    Jag mäter inte alls. Tycker du att man måste/borde det? Det motiverar mig inte nämnvärt. Jag har varken gps, pulsklocka eller ens musik. Helkonstigt och galet enligt många. Jag njuter bara av att vara ute i naturen, knastrande löv mot fötterna, fåglar som kvittrar, solen som värmer och känner hur naturen luktar. Och joggar på. Det går att springa maran på fyra timmar och Lidingöloppet under tre trots att träningen inte haft några mer avancerade inslag än ett par riktigt sköna joggingskor 🙂 Och träningsglädje och njutning såklart! 😉

    [Svara]

    Linsen Reply:

    Skön inställning =)

    [Svara]

    singisjoy Reply:

    Toppklass! Imponerande! Respekt:D

    [Svara]

  • Svara Karin, katterna och killarna 28 september, 2013 at 08:16

    Plus testade en garmin och ett gäng appar för ett tag sen. Klockan klarade sig inte precis bra i testet: http://www.svt.se/plus/artiklar/loparapparna-haller-inte-mattet

    Det är alltså inte så enkelt som att en dyr löparklocka med gps är bättre än en gratis-app. Ska man veta säkert behöver man kontrollmäta sträckan på annat sätt.

    [Svara]

  • Svara Maria 28 september, 2013 at 14:25

    Jag tycker Runkeeper funkar bra så länge man har telefonen i bakfickan på löpartightsen. Då mäter den rätt bra. Det blir dock väldigt udda resultat om man har mobilen så den pendlar fram och tillbaka, tex håller den i handen. Då kan man få roliga rundor och värsta superhastigheten!

    [Svara]

  • Svara Pernilla 29 september, 2013 at 00:16

    Jag använder alltid Endomondo appen. Springer nästan alltid i ett löparspår som militären mätt upp och använt i många herrans år. Enligt min app så skulle deras 5 km spår vara 5,3 enligt appen och 3 km spåret 3,1 en ganska bra ”felmarginal”. Om det sen är appen eller spåret som faktist inte är exakt det vet jag ju inte 🙂

    [Svara]

    Bibbi Reply:

    Håller med om att Endomondo har väldigt små ”felmarginaler”

    [Svara]

  • Svara Bibbi 29 september, 2013 at 08:03

    Använd Eniro för att mäta sträcka, enklare än att leta i diverse forum om någon annan sprungit en sträcka och kontrollmätt.Från pcforalla.se:

    Eniro Kartor är lätt att använda. Det du gör är att ta fram en karta över ett visst område, och sedan använder du musen för att rita din runda. Eniro räknar på direkten ut exakt hur lång den är. För att göra det lättare att mäta kan du växla mellan karta, satellitfoto och ett hybridläge där du får se satellitbilden med de viktigaste gatorna markerade.

    [Svara]

  • Svara Jeanette 29 september, 2013 at 08:29

    Jag har varken musik eller någon app när jag springer. Jag tycker det är så skönt att tömma hjärnan på siffror, möten koreografi osv och bara vara i löpspåret, med min hund 🙂

    [Svara]

  • Svara Annica 29 september, 2013 at 15:47

    Vad olika det verkar vara. Jag har sprungit/gått med Endomondo och det skiftade väldigt från gång till gång. Nu använder jag Nike running och den krånglar mindre men skiftar ändå lite från gång till gång.

    [Svara]

  • Lämna kommentar