Lofsan

Måste man äta innan löpning på morgonen?

Om man vill springa på morgonen brukar det vara knepigt innan man får till rutinerna kring hur man ska äta. Vi reagerar alla olika på mat och löpning och det bästa är att prova sig fram för att hitta det som fungerar bäst för dig. Om man ska äta innan man springer på morgonen så brukar man behöva en stund för maten att smälta och då förskjuts hela passet framåt och plötsligt blir det förmiddagslöpning. Det är ju inget fel med det men för många finns det starka praktiska skäl till att löpning passar bra på morgonen.
 
 Jag brukar rekommendera att bara köra de långsamma passen på morgnarna, de med lägre puls. Dom passen brukar inte vara lika känsliga för hur mycket energi som finns tillgängligt jämfört med tuffare intervallpass. Jag brukar se till att jag är mätt när jag lägger mig kvällen innan. På morgonen ligger alla kläder klara för att minimera tiden innan jag står klar utomhus. Jag varken dricker eller äter något innan morgonpassen men jag har aldrig varit känslig för att träna på tom mage.
 
 
 Värt att tänka på när du vill springa på morgonen:
 
 – Drick inte kaffe innan passet om din mage är känslig, kaffe sätter igång magen och du vill inte behöva gå på toaletten mitt i passet.
 
 – Ät ordentligt kvällen innan och somna inte hungrig.
 
 – Spring så tidigt på morgonen som möjligt.
 
 – Du förbränner inte märkbart mer av att springa på morgonen, tvärtom kan det försämra din prestation.
 
 – Spring inte pass som är tuffa för pannben eller hjärta på tom mage. De är jobbiga som de är.
 
 – Spring på morgonen om det passar din livsstil eller om du tycker om det. Inte för att du känner att du måste.
 
 – Ät direkt efter passet, helst innan du duschar.
 
 


Veckans långpass blev 12 kilometer och 90 minuter runt Hisingsparken här i Göteborg. Vi startade i mörker och mötte dagsljuset precis när vi blev klara.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Kommentarer

  • Svara Charlotte 18 januari, 2014 at 20:17

    Tänk vad olika man fungerar. Jag är morgonmänniska och fungerar inte alls på kvällen. Min kropp klarar inte att få mat senare än 18, vilket medför att jag är hungrig direkt när jag vaknar och måste ha frukost. Och sen springa min mil direkt efter. Funkar utmärkt. Äter ofta någon frukt innan passen på Friskis för det fungerar bättre för mig, annars får jag hungerkänslor mitt i träningen, eller värre, blodsockerfall. Tränar mao bäst på eftermiddagar då alla matförråd är påfyllda, men då jobbar man ju =/

    [Svara]

  • Svara Johanna 19 januari, 2014 at 09:23

    Tack för detta inlägg Lovisa!

    Innan jag blev gravid med dottern som nu är 5 månader sprang jag alltid innan frukost på helgmornarna i ur och skur året runt och älskade det. Sedan dottern kom har jag blivit lite bekväm av mig (vilket man ju givetvis får vara första bebistiden) och tyckt att det inte passat in med amning, mindre sömn etc och sprungit senare på dagen istället. Men detta inlägg fick mig sporrad så nu i morse var jag ut på första innan frukost milpasset. Precis som dig dricker jag bara vatten innan för jag kan inte springa med mat i magen.
    Johanna

    [Svara]

    Frida Reply:

    Hej!
    Vet du vad Lovisa? Du är verkligen en sann inspirationskälla! Oavsett min egen dagsform (träningssugen? Träningstrött? Trött pga vaknatt med dåligt sovande barn? På topp?) så blir jag alltid peppad av att klicka mig in på din blogg. Peppad att vara så snäll mot mig själv som möjligt (bra mat, bra träning, bra balans i livet i allmänhet) och må så bra som möjligt. Så ett stort varmt tack för det!

    Kram från Frida

    [Svara]

  • Svara Frida 19 januari, 2014 at 13:05

    Hej!
    Vet du vad Lovisa? Du är verkligen en sann inspirationskälla! Oavsett min egen dagsform (träningssugen? Träningstrött? Trött pga vaknatt med dåligt sovande barn? På topp?) så blir jag alltid peppad av att klicka mig in på din blogg. Peppad att vara så snäll mot mig själv som möjligt (bra mat, bra träning, bra balans i livet i allmänhet) och må så bra som möjligt. Så ett stort varmt tack för det!
    Kram från Frida

    [Svara]

  • Svara Mari 19 januari, 2014 at 13:28

    Bra där !!! alltid kul att läsa, och framför allt se hur andra gör. Jag springer som bäst på tom mage, vare sig det är morgon eller kväll.

    [Svara]

  • Svara ylva 21 januari, 2014 at 09:33

    Tack för en blogg med bra läsning och din smarta och sunda syn på träning och mat!

    Skulle vara jättekul om du kunde skriva ett inlägg om styrketräning tidigt på morgonen/på tom mage! Nu snackar jag främst tung styrketräning med basövningar som squats, deadlifts, bänkpress.

    Tycker du det låter vettigt att stiga upp tidigt, slänga i sig en kopp kaffe, fria aminosyror och eventuellt en tesked kokosolja, köra sitt styrkepass och direkt efteråt klunka en shake vassleprotein innan man drar hem till en ordentlig frukost? (Jag vet att man klarar sig fint utan dessa protein/aminotillskott men har de hemma och tycker att de förenklar livet litegrann.)

    Kram 🙂

    [Svara]

    ylva Reply:

    Kan även tillägga att jag inte äter mycket kolhydrater på eftermiddagen/kvällen. Käkar middag (proteinkälla, fettkälla, grönsaker) kring kl 19 och en portion kvarg eller grynost med lite bär eller nötter innan läggdags så lägger mig mätt.

    [Svara]

  • Lämna kommentar