Lofsan

Mammamage

 Idag träffade jag Katarina Woxnerud som ligger bakom appen Mammamage. Det är en app med övningar för dig som har en separation mellan magmusklerna eller som behöver hjälp med att lära dig använda de inre magmusklerna.
 
 Förutom massa snack om träning generellt hjälpte också Katarina mig checka av mina magmuskler. Eftersom det är tre år sedan min sista förlossning fokuserar jag inte lika mycket på postgravida övningar längre men jag känner ändå att det är skillnad på min bål nu och för 2,5 år sedan. Jag har en upprätt löpstil och är väldigt bra på att aktivera magen när jag springer, på gott och ont. Jag vill nu lära mig att kontrollera bålen så att jag inte överaktiverar och blir för trött, till exempel under ett marathon eller Åre Extreme som pågår under många timmar.
 
 Katarina är väldigt erfaren och kunnig på mammamagar så det kändes väldigt bra när hon sa att jag har väldigt bra kontakt med både inre och yttre magmuskler. Jag har trott att mitt djup mellan de raka magmusklerna berott på en delning mellan musklerna men jag har en fyllig muskelspole (något jag är född med) så att det blir höjdskillnader
 på mig i senstråket rakt ner från bröst till bäckenet beror inte på en delning, skönt att höra. Nu ska jag dock bli ännu bättre på att styra aktiveringen i bålen.
 
 


Katarinas app heter Mammamage och finns i App Store.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Kommentarer

  • Svara Magdalena 20 januari, 2014 at 17:34

    Hej Lovisa!
    Har du några tips på hur jag ska träna min ländrygg under graviditeten? Några bra övningar? Jag är i vecka 24 och får mer och mer ont för varje dag 🙁

    [Svara]

  • Svara Linn 20 januari, 2014 at 21:03

    Den finns även för Android! 😀
    I Google Play alltså.

    [Svara]

  • Svara Malmöit 20 januari, 2014 at 21:04

    Hej Lofsan!
    Jag fick mitt andra barn för 1,5 år sedan och har sedan dess tränat regelbundet. Har velat ha en stark bål och plankat rätt mycket. Har varit medveten om det här med delade magmuskler efter graviditet och tänkt mycket på magstödet och att suga in naveln och ej gjort vissa övningar som situps. När jag checkar av mina magmuskler har jag ett glapp på ett par cm kanske 3 cm både under och över naveln men resten upp mot bröstet och ner mot bäckenet känns som det gått ihop helt. Har jag en magdelning där och i så fall vad kan jag göra för att få ihop magmusklerna igen? Ska man gå och få detta undersökt och i så fall vart vänder man sig, till sjukgymnast, vårdcentralen? Vore sååå tacksam för svar! Tack för att du tar upp detta, tycker det finns så lite information om detta, och tack för världens bästa träningsblogg!

    [Svara]

    Ulrika Reply:

    Ett tips är mammamage.se och gå in på blogg och frågor, där finns massa bra info. I appen beskriver Katarina också en hel del om hur du ska göra. Lycka till!

    [Svara]

    Malmöit Reply:

    Tack! Har laddat ner appen nu 🙂

    [Svara]

  • Svara Susanna 15 maj, 2014 at 09:43

    Hejsan!

    Jag har försökt att köpa appen till min samsung s4. Jag har följt instruktionerna och skaffat ett googlekonto men köpet går ändå inte igenom. Är det enda sättet att skaffa appen på?

    [Svara]

  • Svara snede 1 december, 2014 at 19:14

    Hej,jag har en windows 8 telefon…har jag alls nån möjlighet att få appen?

    [Svara]

  • Lämna kommentar