Lofsan

Löparinspiration som veckans fredagsfys

 

 Jag springer i en tunt fodrad jacka från Röhnisch med byxor i samma material. Alla sömmar har reflexband, det är viktigt för mig. Innanför jackan har jag en tunn fleeceväst och ett underställ från Kari Traa. På fötterna kör jag med Gococos längsta kompressionsstrumpa för både värme och stöd runt vaden. Jag springer i Asics Nimbus 14.
 
 Dagens träningspass är ett medelintensivt konditionspass i form av löpning längs Tanto och Årstaviken här på Södermalm. Jag delade upp passet i 4 delar förutom uppvärmning och nedvarvning. Intervallerna tar 23 minuter totalt inklusive vilan mellan.
 
 Uppvärmning:
 
 5 min snabb gång
 10 min jogging med en liten fartökning varje minut sista 4 minuterna
 
 Intervaller:
 
 4*2 min
 4*1 min
 4*30 sek
 4*15 sek
 
 Alltid 30 sekunder vila mellan varje löpintervaller. Farten är hög och jämn vilket innebär att ju längre i passet du kommer och blir allt tröttare desto kortare tid behöver du springa. Eftersom vilan är densamma hela tiden (30 sekunder) går du från att vila 25% av den tid du sprungit till att få vila dubbelt så länge sista 4 intervallerna på 15 sekunder.
 
 Jag lägger in alla intervallerna i en timerapp i Iphone som heter Ultra Timer. Den sänker ner Spotify och ger signaler.
 
 Benen kändes lite tunga idag men hjärtat och lungorna starka. Jag fick en bristning i en sena under foten i somras och under hösten har jag varit försiktig med löpningen. Under veckan på Fuerteventura sprang jag 2 pass per dag och det fungerade väldigt fint så veckorna efter har jag varit noga med att återhämta mig och fokuserat på styrketräningen men nu ska jag smyga på löpdosen igen.
 
 Innan jag tar helg från den här fredagen har jag ett möte uppe hos TV4 för att planera till Nyhetsmorgon. Sen hämtar vi gräbsen på förskolan och går all in for weekend!
 
 Vad kör ni för fredagsfys idag?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

9 Kommentarer

  • Svara Bara Vara - för att min visdom behöver spridas 29 november, 2013 at 13:45

    Gullig mössa 🙂

    [Svara]

  • Svara Rund är också en form! 29 november, 2013 at 16:20

    Vad var symptomen på bristningen? Har du skrivit om det? (Funderar på om jag har haft det).

    [Svara]

  • Svara Anna 29 november, 2013 at 17:19

    Inget fredagsfys, bara avkoppling efter en hård studiedag och redovisning…
    Mat och gott är min rebus…….

    [Svara]

  • Svara Camilla 29 november, 2013 at 19:00

    Ben på gymmet! 🙂

    [Svara]

  • Svara Sara 29 november, 2013 at 19:49

    Jag fredags-fysade tillsammans med min svägerska imorse: sprang först ca 20 min som uppvärmning och körde sedan ett överkropps-styrkepass hemma på altanen. Tre block med tre övningar, 45 sek jobba, 15 sek vila och så en planktabata som avslutning. Det var sjukt jobbigt, men härligt!!!

    [Svara]

  • Svara Lisa Radojewska 29 november, 2013 at 22:44

    Låter toppen! grymt! Kämpa på 🙂
    Kram

    [Svara]

  • Svara tess 30 november, 2013 at 07:38

    jag blir så avundsjuk! Har skaffat mig halsfluss och kan inte träna. Tänkte försöka mig på en promenad idag iaf!

    [Svara]

  • Svara Anna 30 november, 2013 at 14:23

    Min fys blev löpning 1 mil 🙂

    [Svara]

  • Svara Emma 2 december, 2013 at 13:44

    Åh vilken inspirerande blogg!! Den här kommer jag klicka in på för jämnan.. 🙂 Fortsätt i samma stil! 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar