Lofsans januari

#LofsansJanuari Dag 25


I #LofsansJanuari Dag 25 vill jag prata om vikten av att lyfta fram positiva händelser och de framsteg vi gör. Många av oss är väldigt prestationsinriktade och drivs starkt av en vilja av att alltid utvecklas vidare. Jag jobbar mycket med mig själv och min förmåga att inte bara vilja ha mer och aldrig vara nöjd utan också tvärtom stanna upp och faktiskt känna tillfredställelse över hur något är här och nu.
 
 Jag vill dela med mig av några övningar jag använder på mig själv och mina klienter för att träna på att stanna upp och landa i det som är vardagen för min kropp idag. Detta är övningar som bygger på en syn att kroppen är själens boning och att vi kan se oss själva lite utifrån. Det är inte en objektifiering av kroppen, snarare ett sätt att träna på att se sig utanför sin kropp och att du inte behöver vara din kropp.
 
 1. Den kroppen du har idag kan vara den bästa versionen av dig själv, du kanske inte blir bättre. Njut av det den är och kan göra för dig idag istället för att alltid drömma om att förändra kroppen till att prestera bättre, bli mer vältränad eller bli smalare. Säg till dig själv 3 saker din kropp är fenomenal på. Idag.
 
 -Min kropp är fenomenal på att lära sig nya saker.
 -Min kropp är fenomenal på att promenera en hel dag utan att få ont någonstans.
 -Min kropp är fenomenal på att lyssna på min hjärna och slå av på kraften när hjärnan behöver vila.
 
 2. Istället för att blicka framåt och fokusera på hur din framtida idealkropp ser ut i ditt huvud, blicka bakåt och lyft fram 3 fenomenala saker din kropp gjort för dig historiskt sett.
 
 -Min kropp har fött två barn.
 -Min kropp har sprungit flera hundra mil.
 -Min kropp har skapat mitt stora tålamod efter att jag har haft ont på olika sätt.
 
 3. Vi har höga krav på våra kroppar och ställer höga krav på dom, krav vi sällan skulle ställa på någon annan. Ju högre krav vi har desto mer tacksamma bör vi vara att våra kroppar faktiskt synkroniserar med våra hjärnor. Välj ut 3 saker du är tacksam över med din kropp.
 
 -Jag är tacksam över att min kropp klarade graviditeterna så väl att jag kan träna på det sätt som jag vill.
 
 -Jag är tacksam över att min kropp svarar snabbt på den träning jag fokuserar på och att jag därmed får hög motivation.
 
 -Jag är tacksam över att min kropp hänger med i det snabba tempo som hjärnan håller. Min hjärna och min kropp är väldigt bra kompisar just nu.
 
 I januari vill vi gärna blicka framåt och fokusera på att skapa det bästa året av vårt liv och så vidare, och det är bra att ha ett starkt eget driv som hela tiden för dig framåt. Men vi mår bra av att stanna upp och också landa i det som är just nu. Det är okej att vara nöjd. Man måste inte alltid vilja ha mer eller bli bättre. Att känna att ”det är tillräckligt bra det som är just nu” är en viktig del i ett hållbart liv. Att bara kämpa på framåt utan att någonsin njuta av nuet är en livsstil som bryter ned, eftersom livsglädjen riskerar att bli svag.
 
 Kan vi hjälpas åt med detta 2015?
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara Linn 26 januari, 2015 at 12:35

    Bra skrivet! ”Det är okej att vara nöjd”, älskart!

    [Svara]

  • Svara KikkiSandström 26 januari, 2015 at 13:00

    Mycket bra för oss som tränar. Nöjd men framåtsyftande 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar