Lofsans januari

#LofsansJanuari Dag 21

Tidigt imorse vaknade jag i London och som ni vet startade jag dagen med ett träningspass utomhus på bar mark. Har fått rapporter om att det har kommit en hel del snö i Stockholm, och säkert i stora delar av övriga landet.

När det är kallt och ruggigt väder ute tycker jag att en varm frukost passar allra bäst. Under vinterhalvåret äter jag gärna gröt tillsammans med ägg och smörgås till frukost. Idag blev det gröt med färska jordgubbar på hotellet, hemma blir det inte alltid lika lyxigt men däremot ofta med variation.

Gröt

Smörgås

#LofsansJanuari Dag 21 bjuder på grötinspiration. Jag vet att det är lätt att fastna i samma frukostvanor och ibland är det välbehövligt med en spark i baken för att testa något nytt. Gröt kan man koka av både hel säd, kross, flingor och mjöl. Vanligast, kanske för att det går så fort, är nog flingor. Använder du hela korn eller kross behöver de blötläggas vilket kräver lite planering och tid. Är du en sån som alltid kör på havregryn eller en färdigblandad mix? Då föreslår jag att du testar i alla fall en ny grötfrukost innan veckan är slut. Förslagsvis:

– vete
– dinkel
– korn
– råg
– havre
– bovete
– quinoa
– hirs

Gryn

Själv tycker jag om att toppa min gröt med bär men det går ju att smaksätta med mängder av saker. Antingen kokar man med smaksättningen i gröten eller så toppar man gröten med den. Bär, färsk frukt, torkad frukt, frön och nötter, kokosflingor eller kokoschips… allt som man själv tycker om fungerar fint till att piffa upp gröt. Vill man krydda gröten tycker jag att klassisk kanel, kardemumma, ingefära eller vanilj blir väldigt gott.

Kombinationer då? Några goda kombinationer som jag gillar är följande:

– äpple + fikon + kanel

– banan + aprikoser + hasselnötter

– lingon + katrinplommon + kardemumma

– blåbär + vanilj + kokoschips

Har du fastnat i ekorrhjulet där det ”inte finns tid” att sitta ned vid dukat bord och äta frukost?

Tips för en mindre stressig morgon!

Förbered frukosten kvällen innan genom att duka bordet med porslin och torrvaror, lägga ägg i en vattenkastrull och mäta upp både vatten, grynblandning och salt till gröten. Då tar det mindre än tio minuter innan du kan sätta dig till bords.

Det här är en värdefull investering i dig själv och din familj. Att undvika att börja dagen med stress är bland det bästa man kan göra!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Annika 21 januari, 2015 at 22:27

    Och ladda kaffebryggaren!

    [Svara]

  • Svara Natten 22 januari, 2015 at 08:17

    Idag testade jag en ny grötfrukost: Dinkel! Med ett ägg i, sen banan och kanel på 🙂

    [Svara]

  • Svara Fru Minimalist 22 januari, 2015 at 08:53

    Man brukar ju säga att frukost är dagens viktigaste mål och jag tycker verkligen det är det. Har jag en lugn och skön morgon med gröt, äggsmörgås och en riktigt god kopp te, då har jag givit mig själv de bästa förutsättningarna för en toppendag! 🙂
    Har jag dessutom hunnit med ett yogapass eller annat träningspass innan så är det ytterligare en positiv bonus.

    Ett tips på gröt-topping är rostade solroskärnor och pumpafrön, samt linfrön om man behöver få igång magen. Jag rostar en påse solroskärnor och en påse pumpafrön och förvarar sedan i en glasburk.

    [Svara]

  • Svara Jeanette 22 januari, 2015 at 21:51

    Prova att ha mosad banan på havregrynsgröten! Att mosa bananen gör att det blir en härligt god och len smak!

    [Svara]

  • Lämna kommentar