Lofsans januari

#LofsansJanuari dag 15

Dagens ämne i #LofsansJanuari är vätska. Precis som att det vi äter påverkar vår kropp påverkar även det vi dricker. Vatten, kaffe, juice, läsk – Vad dricker du och varför dricker du det du gör?

Att tyda kroppens signaler när det kommer till törst och hunger är inte helt enkelt. Ofta förväxlar vi törst med just hunger. Är du en sån som ofta är sötsugen och ofta i anslutning till att du ätit en måltid? En sån som öppnar köksskåpet och spanar efter något men du vet inte riktigt vad, bara att du vill ha något? Prova att dricka ett stort glas vatten nästa gång. Ofta handlar det i dessa situationer om att vi är törstiga. För att undvika detta är ett tips att dricka ett glas vatten till varje måltid, inklusive frukost.

Varm choklad

Jag rekommenderar att man inte dricker kalorier. Det är väldigt enkelt att få i sig mycket energi genom sötade drycker som drycker som varm choklad liksom kaffe eller te med mjölk. Dessa kalorier mättar inget och du kommer troligtvis att äta lika mycket mat trots att du druckit energi. Genom att hålla sig till vatten och tuggbar energi kommer du med största sannolikhet att ha lättare att hålla dig i viktbalans. Å andra sidan är det ett rätt smidigt sätt för dig som vill gå upp i vikt, alltså att dricka dina kalorier.

Är du en sån som alltid bär med dig vattenflaskan i gymmet? Prova att träna utan att dricka och se hur kroppen reagerar. Kanske behöver du inte vattnet? Lär dig lyssna på kroppens signaler och gör den tolerant.

Sportdryck är något som har blivit väldigt populärt och det finns många märken och varianter att välja mellan på marknaden. Min syn är att om du inte ska träna ett pass som överstiger 90 minuter kommer du inte att behöva sportdryck för orkens skull. Kroppen kan hantera denna påfrestning utan påfyllning eftersom du har kolhydrater lagrade i musklerna. När du senare till exempel springer längre lopp kommer din kropp kunna använda sportdrycken bättre. Däremot så kan det vara skönt att då och dricka några klunkar vatten men om du nästan är besatt av att fukta munnen väldigt ofta på dina löppass tycker jag att du ska fundera över hur mycket du dricker tidigare under dagen och om du kanske ska göra en justering att dricka mer sällan under passen.

Om ditt syfte med träningen är att öka din förbränning för att på sikt minska fettvikten på kroppen så kan faktumet att du dricker en dryck med mycket socker, dvs mycket kalorier, under kortare pass, ”motverka” effekten av passet. Du dricker helt enkelt igen det du har gjort av med i energi.

Jag tycker att vardagsdrycken ska vara vatten, gärna smaksatt sådan, till exempel med frukt eller bär och gärna med is till. Läsk, juice och sånt extra läskande är helgdryck då och då. För min egen del är Cola zero min favoritdryck och jag tycker nog att jag dricker lite för mycket av den varan eftersom jag saknar den lite för mycket lite för ofta. 🙂

Vilken är din favoritdryck? Tränar du med sportdryck eller annan dricka?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Kommentarer

  • Svara Johanna 15 januari, 2015 at 22:11

    Men 2-3 koppar kaffe med en liten skvätt mjölk (lättmjölk) kan väl inte skada/göra dej tjock..?! När jag löper ute dricker jag sldrig nu oå vintern, men på sommaren har jag slltid ett bälte med vatten på mig och ”tvingas” drick ett par gånger när jag löper runt 10-15km. När jag kör i gymmet ca 1h (kör alltid på ganska hårt) är det inte ovanligt att jag dricker 1-1,5 flaskor med vatten. Då är jag ändå extremt noga med att tanka vatten hela dagarna, gissar att jag får i mig iaf 1,5-2l utöver vätskan under mina pass. Menar du att jag inte ska dricka ändå när jag tränar fast jag är så törstig att jag håller på att storkna? Varför skulle det vara bra att inte dricka?

    [Svara]

  • Svara emma 15 januari, 2015 at 22:18

    Är det så mycket kalorier i te med mjölk så man blir tjock? Jag dricker 3-5 stora koppar te med mjölk varje dag, borde jag sluta med det helt nu när jag vill gå ner i vikt?

    Undrar också om du vet skillnaden på coca cola zero och coca cola light? Jag dricker en eller två 33 cl cola light på helgerna, är zero bättre när man ska gå ner i vikt?

    🙂

    [Svara]

  • Svara Jea 16 januari, 2015 at 07:02

    Vatten till måltiderna och på helgen inte varje, blir det lite vin. När jag tränar är det ytterst sällan jag dricker, eftersom det känns som vattnet vill komma upp, när jag tar i.
    Svart kaffe på morgonen därefter te under dagen, utan socker och mjölk.
    Tack för en fin blogg!

    [Svara]

  • Svara Bodil 16 januari, 2015 at 09:28

    Jag älskar Celsius. Men efter att ha drickt ca 5 st i veckan bestämde jag mig för att använda dom som en ”morot”/peppning. Tex om jag sätter klockan extra tidigt för att träna innan fukosten eller om jag känner att motivationen till att träna tryter så unnar jag mig en burk innan passet. Så nu blir det ca 2 st i veckan.
    Har även en kärlek till aminosyror, mest bara för att det smakar så gott. Men även där försöker jag bara dricka det vid vissa tillfällen.

    Du gör ett jättebra jobb med att inspirera och motivera till träning o hälsa! 🙂

    [Svara]

  • Svara BootcampEllen 17 januari, 2015 at 23:06

    Tack för tipset!
    Har aldrig reflekterat över detta. Men märkte igår att jag drack 2l h2o på träningspasset. Så det betyder att jag inte dricker tillräckligt under dan.
    Samma sak idag

    [Svara]

  • Svara Sportdryck 3 februari, 2015 at 14:21

    Dricker aldrig kalorier under mitt vardagsliv (ok, mjölk undantaget) men när jag springer så dricker jag sportdryck (Umara Sport) var 10-15e minut från start fram tills jag slutar (1-3h senare). Jag är dock diabetiker och har därmed inte blodsockerregleringen automatiskt utan måste tillföra kolhydrater under träningen för att blodsockret inte ska krascha fullständigt.

    [Svara]

  • Lämna kommentar